Mahindra & Mahindran omistama Classic Legends -brändi on alkanut tuoda Jawa Standard -mallia Eurooppaan. Vaikka asian toteutumista on odotettu, ei siitä ole saatu virallista vahvistusta. Käytännössä tämä retrotyylinen pyörämalli on kuitenkin jo listattu yrityksen Euroopan web-portaaliin, kertoo Morebikes, joten toivoa on siitä, että asia toteutuu piankin. 

Suomeen on tulossa piakkoin kolme ensimmäistä pyörää, joista kaksi on jo myyty. 

Eurooppalainen versio näyttää identtiseltä intialaiseen mallin kanssa, mutta siinä on Euro4-normit täyttävä 294,7 cc yksisylinterinen nestejäähdytteinen nelitahtimoottori. Sen teho on 22,5 hv / 7000 rpm ja huippuvääntö 25 Nm / 5750 rpm. Ensi vuoden alusta päästövaatimukset kiristyvät, joten pyörässä pitäisi pian olla Euro5-normit täyttävä kone. 

Jawa kuin silloin ennen.

Jawa kuin silloin ennen.

Jawan moottori täyttää jo intialaiset BSVI-normit, joiden ei pitäisi olla kovin kaukana Euro5-standardista.

Pyörässä on säilytetty hyvin vanhan tsekki-Jawan ulkonäköä, mutta samalla sitä on modernisoitu sopivasti: kaksoiskehtorunko, pisaranmallinen tankki, matala istuin, pyöreä ajovalo, kromatut pakoputket, pinnavanteet jne. Edessä on teleskooppijousitus ja takana kaksi lisäsäiliöillä varustettua vaimenninta. Nestejäähdytys, nelitahtimoottori ja ABS-jarrut ovat taas vahvasti tätä päivää.

Uuden Jawan ensimmäiset kappaleet ovat tulossa Suomeenkin ja Jawatalliin. Kolmesta pyörästä kaksi on jo myyty, Pyörän hinta on 7490,00€, joka sisältää 24 % alv:n ja autoveron. Toimituskulut 500 €, joten hinta kaikkiaan 7990,00€.

Mahindralla oli 2019 suuria vaikeuksia valmistaa edellisenä syksynä julkistamaansa pyörää niin paljon, kuin mitä sillä oli Intiassa ennakkokysyntää. Tuotanto on ilmeisesti kasvanut riittävästi, että yritys pystyy jatkossa myös viemään mallia. Alun alkaen oli selvää, että pyörä tulee vientiin myös muualle maailmaan.

Jawan 294,7 cc nelitahtimoottori.

Jawan 294,7 cc nelitahtimoottori.

Edit 29.9. klo 12:23: lisätty tieto, että pyörä on tulossa Suomeenkin + hinnat. 

Edit 2.10 klo 8.42: korjattu tieto, että pyörässä olisi monovaimennin takana, siinä on tietenkin stereoperä. Kiitos lukijallemme tarkkasilmäisyydestä.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Classic Legends