Alkuviikosta Zero Motorcycles ja Polaris tiedottivat yhteistyöstä, jossa jälkimmäinen hyödyntäisi edellisen sähköisen voimansiirtolinjan osaamista. Ensi vaiheessa tavoitteena on saada aikaan sarja offroad-ajoneuvoja sekä sähkölumikelkkoja, kaikki Polariksen brändin alla.

Polariksen mukaan ensimmäinen sähköinen offroad-tuote julkistetaan ensi vuoden loppuun mennessä, ja se odottaa, että kaikissa sen tuotekategorioissa olisi vähintään yksi sähköinen ajoneuvo vuoteen 2025 mennessä.

Tiedotteen yhteydessä ei erikseen mainittu sähköisten moottoripyörien valmistamista, mutta Polariksen pääjohtaja Scott Wine näytttää Yahoo Finance haastattelussa innostuneensa ajatuksesta.

"Zero on todistanut, että he tietävät, miten tehdä sellainen. Heillä on ollut maailman parhaiten myyvät sähkömoottoripyörät. Ja varmasti meillä on ollut puhetta moottoripyöristä. Mutta me näemme vastaavan tilaisuuden juuri nyt offroad-ajoneuvoissa ja lumikelkoissa. Sanoimme, että pannaan se asia (moottoripyörät) sivuun hetkeksi."

Wine kommentoi myös Harley-Davidsonin Livewire-sähkömoottoripyörää, joka tuotiin myyntiin myöhään viime vuonna, mutta kärsi tuotanto-ongelmista. Harley joutui jopa keskeyttämään mallin koko tuotannon teknisen ongelman vuoksi ja pystyi käynnistämään sen uudelleen vasta kun oli saanut sen ratkaistua.

Indian eFTR Jr.

Indian eFTR Jr.

Polariksen omistama Indian Motorcycles merkitsi kaupparekisteriin eFTR-tuotemerkin sähkömoottoripyörää varten. Indianin ensimmäinen sähkömoottoripyörä osoittautui kuitenkin lapsille tarkoitetuksi versioksi. Sen mallinimi on eFTR Jr.

Aiheesta lisää: Indian eFTR Jr: sähkömopo perheen yli kahdeksanvuotiaille

Wine kertoi myös, että Indian on juuri päivittänyt pitkän tähtäimen suunnitelmansa, ja että sillä on selvä näkemys siitä, miltä sähköistäminen Indianin näkökulmasta näytttää.

– Olemme innoissamme siitä, että kun aika tulee, meillä on täydellinen kumppani toteuttaa se oikealla tavalla, Wine vakuutti.

– Mitä ystävämme Milwaukeessa (Harley-Davidsonin päämaja sijaitsee siellä) kokivat, on todellisuudessa syy, miksi olemme pysyneet poissa sähköisistä moottoripyöristä, koska emme vielä nähneet tilaisuutta saada kustannuksia alas ja ajomatkaa latauksella sekä suorituskykyä sille tasolle, missä sen pitäisi olla. Ja saadaksemme tämän kolmion oikein, Zero selvitti sen meille. Ja olemme innoissamme kumppanuudesta heidän kanssaan, Wine kuvaa.

Victoryt Project 156 ja Empulse RR. Viimemainittu on Brammon tuotteiden perua.

Victoryt Project 156 ja Empulse RR. Viimemainittu on Brammon tuotteiden perua.

Polaris sai jo takavuosina kokemusta sähkömoottoripyöristä Brammon hankinnan myötä.

– Meillä on kokemusta. Omistimme Brammon hetken aikaa, joten ymmärrämme, miten vaikeaa sähkömoottoripyörien kanssa on. Ja siinä on osaksi myös syy, miksi olemme vaikuttuneita, koska Zero on jo pystynyt saamaan osan noista asioista kuntoon.

– Miksi aloitamme offroad-ajoneuvoista on asiakaskuntamme käyttötarpeet. Olivatpa he isoja tilallisia tai farmareita ja maatilan omistajia, jotka ovat menossa ulos päiväksi, he sopivat siihen joukkoon, jolle aiomme toimittaa nämä ensimmäiset ajoneuvot. Olemme todella innostuneita siitä, missä olemme. Kuten olemme autoteollisuudesta nähneet, infrastruktuuri jatkaa laajentumistaan. Ja se taas luo lisää tilaisuuksia on-road-liiketoiminnallemme. Mutta juuri nyt keskitymme offroad-ajoneuvoihin ja lumikelkkoihin, niissä pystymme luomaan lisäarvoa asiakkaillemme ja osakkeenomistajillemme, Wine päättää.

Asiasta kertoi Electrek

Yhteistyö Zeron kanssa tekee Polariksen kuvion erittäin mielenkiintoiseksi. Se tuo Polarikselle paljon osaamista, mutta haluaako Zero olla mukana kehittämässä Indianista itselleen kilpailevaa sähkömoottoripyörämerkkiä? Entä Zeron taloudellinen tilanne? Enteileekö tämä Polariksen halua osaa moottoripyörävalmistaja Zero?

Zero SR/S sportstourer.

Zero SR/S sportstourer.

 

Teksti Erkki Mäki, kuvat valmistajien