Čezeta perustettiin 1950-luvulla, ja sen estetiikka on peräisin siltä ajalta. Ensimmäinen Čezeta-malli oli mallinimeltään 501. Sen suunnittelija oli itsekin kilpa-ajajana kunnostautunut Jaroslav František Koch. 501-mallia valmistettiin kaikkiaan yli 120 000 kappaletta, ja niitä vietiin Kuubaa ja Vietnamia myöten.

Reilut 60 vuotta myöhemmin Čezeta esitteli Type 506:n vuonna 2014 Neil Eamonn Smithin omistuksessa. Kyse on ensimmäisestä Tsekissä valmistetusta sähkömoottoripyörästä.

Modernissa 506-mallissa on sama ohjuksenkaltainen muotoilu kuin "aina ennenkin", joka tietenkin korostaa mallin klassisuutta, mutta pinnan alla kaikki on pantu uusiksi. Sähköinen voimansiirtolinja korvaa vanhan bensiinimoottorin ja bensiinitankin tilalla kulkua varmistaa akusto.

Levyjarrut ja päivitetty jousitus tuovat omalta osaltaan mallin tähän päivään.

Jokunen aika sitten Čezetan sivuille ilmestyi viesti, jossa pääjohtaja Neil Eamonn Smith kertoo etsivänsä investoijia varmistamaan yrityksen tuotannon jatkuvuuden. Toisin sanoen Čezetan liiketoiminta on myynnissä

Cezeta 506.

Cezeta Type 506 ja Neil Eamonn Smith.

Viestissään Smith kertoo, että yrityksen suorituskyky alkoi heikentyä viime vuonna, ja "viimeisen 12 kuukauden aikana on käynyt selväksi, ettei yritys selviä ilman uutta kumppania, jolla on riittävät resurssit investoida Čezetan skoottereiden parantamiseen ja niiden potentiaalin realisoimiseen. Tämän vuoksi joudun, harmittavaa kyllä, myymään liiketoiminnan."

Toivottavasti Čezeta löytää resursseja toiminnan jatkamiseen. Onhan sen valmistama 506 mielenkiintoisen näköinen ja persoonallinen laite.

Tässä vielä Čezetan sivulta listattuna ne hyödyt, mitkä brändillä on, jos siis olet kiinnostunut omistamisesta.

10 etua

  • - Ensimmäinen sähköskootterivalmistaja Euroopassa.
  • - Type 506:n valmistuksen osaaminen EU:n säädösten mukaan
  • - Paikalliset toimittajat, joita eivät hetkauta koronaviruksen aiheuttamat rajojen sulkemiset
  • - Myynti EU:n yli miljardin euron markkinoilla
  • - Ikoninen muotoilu on turvattu EU:n 3D-tuotemerkillä
  • - Mahdollisuus realistisesti pienentää kustannuksia 40 prosentilla
  • - Yli 2,5 miljoonan Tsekin zlotyn ennakkotilaukset 506-mallin seuraavasta sarjasta
  • - Ei ulkoisia velkoja, ei pankkilainoja, ei tilinylityksiä
  • - Mahdollisuus realististisesti viedä 100 % tuotannosta
  • - Potentiaalinen kilpailija Vespalle maailmanlaajuisesti.

 

Jos olet kiinnostunut, niin lisätietoja asiasta saat Neil Eamonn Smithiltä sähköpostiosoitteesta: post@cezeta.com

Čezeta Type 506 pähkinänkuoressa

Cezeta 506.

Cezeta Type 506.

Käsinvalmistettu ja jokainen pyörä on erikseen numeroitu lähtien numerosta 1. Sähkömoottorin teho on 8 kW, jolla se sijoittuu kevariluokkaan. Maksimivääntöä lähtee kuitenkin kuin luokkaa isommasta pyörästä eli 120 Nm. Pyörän akuston teho on 4-8 kW.

Pyörän huippunopeus on 90 km/h. Ajotapavalintoja on kolme: mopoluokka, maksiminopeus 50 km/h, täysi teho, ja lopulta sporttiasetus.

Lisätietoja valmistajan sivuilta täältä.

Aiheesta aiemmin:

Motouutiset 5v sitten: Cezeta tuli takaisin, tällä kertaa sähköisempänä kuin koskaan


Teksti Erkki Mäki, kuvat Čezeta