Brough Superior oli erityisesti legendaarisen T.E. Lawrencen eli "Arabian Lawrencen" suosiossa.

– Tämä moottoripyörämerkki yhdistetään ikuisesti T.E. Lawrenceen eli "Arabian Lawrenceen", joka osti ensimmäisen koskaan valmistuneita Brough SS100:sia 1925, kun hän oli jo aiemmin omistanut kolme Brough SS80:saa. Onnettomuus, joka päätti hänen elämänsä, tapahtui niinikään toisella SS100:lla kapealla tiellä hänen kotinsa lähellä vuonna 1935, totesi H&H Classicsin moottoripyöräpuolen johtaja Mark Bryan.

Vuonna 2018 H&H Classics myi legendaarisen Broughin, jonka oli omistanut ja jolla oli ajanut FP ‘Gentleman’ Dickson. Hän oli kuuluisa kilpa-ajaja 1920-luvulla. Pyörä myytiin 467 000 euron hintaan, joka on samalla maailmanennätyshinta Broughista.

1925 Brough Superior SS100

Marraskuun 14. päivän huutokaupassa myydään mm. aloituskuvassa näkyvä vuosimallin 1925 Brough Superior SS100, jonka hinnaksi arvioidaan 198 000 - 253 000 euroa.

Sillä on kattava historia kirjeineen, kuvineen ja kuitteineen sekä yksityiskohtainen kuvaus sen alkuperästä. Siinä on pre "Alpine Grand Sport" runko, ja tiettävästi vain yksi 20 mahdollisesti säilyneestä yksilöstä. Restauroinnin on tehnyt Tony Cripps.

Pyörässä on kaikki oikeat komponentit mukaan lukien "hiirenloukkukaasutin" ja 1925 ex Brough Superior KTOR JAP OHV -moottori. Vuonna 2011 se voitti "Baragwanath Cupin" parhaana SS100 JAP:ina Brough Superior Clubin vuotuisessa rallissa.

1936 Brough Superior SS80

1936 Brough Superior SS80.

1936 Brough Superior SS80.

1936 Brough Superior SS80:n hinnaksi arvioidaan 55 000 - 66 000 euroa. Pyörä toimitettiin alunperin vuonna 1936 Layton Garages'iin Oxfordissa. Siinä on Bentley & Draperin runko.

Sen moottori korvattiin 1970-luvulla JAPin SV 1323 kuutiosenttimetrisellä. Pyörällä on ollut sama omistaja vuodesta 1974. Pyörän mukana tulee myös sen historiatiedot ja muuta materiaalia. Brough on käyntikunnossa, ja siinä on kaikki alkuperäiset komponentit.

1926/32 Brough Superior 5/15

1926/32 Brough Superior 5/15.

1926/32 Brough Superior 5/15.

Kolmannen myyntiin tulevan 1926/32 Brough Superior 5/15:sta hinnaksi arvioidaan 44 000 - 55 000 euroa. Siinä on JAPin 680cc sivuventtiilinen V-Twin moottori, joka oli alunperin asennettu vuosimallin 1926 Brough Superioriin.

5/15 runko on reproduktio, jonka on käsin rakentanut Brough Superior Owners’ Clubin tekninen asiantuntija ja merkin restauroija Dave Clark käyttäen oman pyöränsä tehdasvalmisteista runkoa mallina.

Pyörä on identifioitu vuosimallin 1932 680 Brough Superioriksi. Siinä on Brampton etuhaarukka, nelivaihteinen Sturmey Archerin vaihdelaatikko ja käsintehty KT Fabricationsin "Pendine"-tyylinen polttoainetankki ja siinä restauroitu Bonniksenin nopeusmittari. Sen moottori, vaihteisto ja magneetto on juuri kunnostettu.

Pyörä on käyttökunnossa ja Brough Superior Owners’ Clubin rekistereissä.

1936 Brough Superior SS80

1936 Brough Superior SS80.

1936 Brough Superior SS80.

Neljännen, vuosimallin 1936 Brough Superior SS80:n myyntihinnaksi arvioidaan 77 000 - 82 500 euroa. Kyseessä on varhaisempi restaurointi yksityisestä kokoelmasta. Pyörän kaikki numerot vastaavat alkuperäisiä.

Lisätietoja huutokaupasta täältä.

Aiheesta aiemmin: 

Tämä pyörä arvioitiin 187 000 euron arvoiseksi – lopullinen hintalappu oli 496 977 euroa – arvaatko merkin?

Erikoinen Brough Superior SS100 myynnissä – kuului aikanaan FP "Gentleman" Dicksonille – hinta-arvio jopa 220 000 euroa

 

Teksti Erkki Mäki, kuvat Gun Hill Studios, H&H Classics