CrossHelmet X-1 kypärä on älylaitteiston, heijastusnäytön ja kypärän sekä älypuhelimen ja kännykkäsovelluksen muodostama kokonaisuus. Itse kypärä on polykarbonaattia, ja muotoiltu vastaamaan kameran, elektroniikan ja heijastusnäytön tarvitsemaa ylimääräistä tilaa. Kypärä on DOT-, ECE- ja JIS-hyväksytty.

Kypärää oli Milanossa esittelemässä kypärän keksijä ja kehittäjä sekä CrossHelmetin pääomistaja Arata Oono, joka itsekin on motoristi. Oono kertoi, että kypärä on jo ennakkotilattavissa, ja tulee tuotantoon kevään 2019 mittaan. Hinta on korkeahko, 1599 euroa, mutta samassa paketissa on paljon tavaraa.

CrossHelmet X-1

CrossHelmet X-1. Heads-up-display, HUD eli heijastusnäyttö näkyy hyvin kypärän visiiriaukon yläosassa.

HUD eli heijastusnäyttö

Oonon idea oli toteuttaa kuljettajan turvallisuutta lisäävä kypärä, joka olisi vielä hyvännäköinen. CrossHelmetissä onkin joitakin mielenkiintoisia ratkaisuja, jotka parantavat kuljettajan turvallisuutta. Ensinnäkin kuljettajan silmien yläpuolelle sijoitettu kaksiosainen (molemmille silmille oma) näyttö, johon taaksepäin kuvaavan kameran kuva heijastetaan. Samalle näytölle heijastetaan laitteen antamat navigointitiedot ja kaikki muu tarvittava data.

CrossHelmetin heijastusnäytön idea on, että se toimii tavallaan kuin peruutuspeili, paitsi että kuljettajan ei tarvitse kääntää katsettaan sivulle, vaan nopea vilkaisu ylös riittää. Kuva on erillinen, se ei näy ajomaiseman päällä. CrossHelmet uskoo tämän ratkaisun toimivan paremmin kuin esimerkiksi Arcissa, jossa heijastusnäytön tiedot näytetään ajomaisemassa läpinäkyvänä.

CrossHelmetin ratkaisu toimiikin varmasti paremmin silloin, kun näytetään videokameran taaksepäin kuvaamaa kuvaa. Jos se näytettäisiin visiiriin heijastettuna ja läpinäkyvänä siten, että edessä oleva tie ja sen liikenne näkyisivät liikkuvan videokuvan läpi, tulos voisi olla skitsofreenisen hankalaa tulkittavaa. Sen sijaan selkeät läpinäkyvät staattiset symbolit tuskin haittaavat.

Taaksepäin kuvaavan kameran kuvakulma on 170 astetta. Tämä yhdessä etunäkökentän ja ääreisnäön kanssa kattaa Oonon mukaan koko 360° näkökentän, mikä tietenkin lisää moottoripyörällä matkassa olevan turvallisuutta.

Arata Oono ja CrossHelmet X-1

Arata Oono ja CrossHelmet X-1. Kypärä tulee myyntiin ensi kesänä.

Meluntorjuntaa ja ääniohjausta

Kypärän CrossSound Control -järjestelmä on melunkontrollointijärjestelmä, jolla voidaan säätää niitä äänitaajuusalueita, jotka joko halutaan suodattaa pois tai joiden halutaan kuuluvan selvemmin. Järjestelmä on suunniteltu vähentämään häiritseviä ajoviiman ja moottorin ääniä. 

Lisäksi kypärässä on ryhmäkeskustelumahdollisuus, jolloin kuljettaja pystyy olemaan yhteydessä ajokavereihin ajon aikana.

Järjestelmään kuuluu myös Bluetooth-yhteyden kautta toimiva älypuhelinsovellus, joka on saatavilla Android- ja iOS-puhelimiin. Kypärän elektroniikassa on tuki ainakin Sirille, joten sen toimintoja voi ohjata puhumalla.

Kypärän elektroniikan ohjausta varten kypärän vasemmassa reunassa korvallisen kohdalla on kosketuspinta, jolla voi ohjata kypärän toimintoja.

Oono lupasi kypärän akuille käytännössä noin 6 - 8 tunnin käyttöaikaa, joka riittää useimpien kohdalla hyvin päivän ajomatkalle.

Oono sovittamassa CrossHelmet X-1

Oono sovittamassa CrossHelmet X-1:stä toimittajallemme.

Käytännössä koettua

Motouutisten toimittaja kokeili kypärän sopivuutta sekä HUD- eli heijastusnäytön toimivuutta. Kypärä on käytännössä pienempi kuin miltä se näyttää valokuvissa. 

– Heijastusnäyttö ei häiritse ajamisen näkökenttää. Kyse on enemmän siitä, kuin katsoisi peruutuspeilistä ilman, että tarvitsisi kääntää päätään, toimittajamme totesi.

– Heijastusnäyttö on helposti mekaanisesti säädettävissä jokaisen kuljettajan näkökyvylle sopivaksi. Periaatteessahan sitä ei tarvitse tehdä kuin kerran, kypärää käyttöön otettaessa, Arata Oono kertoo. – Tietysti, jos kypärällä on useampia käyttäjiä, tilanne muuttuu.

CrossHelmet X-1

CrossHelmet X-1. Heijastusnäyttöelementti on sijoitettu katseen ulkopuolelle, joten se ei häiritse näkökenttää.

– Tuntuu, että tämä poistaa kuolleet kulmat sekä toimii samalla peruutuspeilinä että näkökentältään laajennettuina sivupeileinä. Näkökenttä vaikuttaa olevan periaatteessa täydet 360 astetta, mutta oikeastihan näkökentän laajuuden pystyy hahmottamaan täysin vasta moottoripyörällä liikkeellä ollessa, toimittajamme pohti.

– Takaa näkyvä kuva on selkeä, ja hyvin nopealla vilkaisulla pystyy hahmottamaan mitä tapahtuu. Ja sitten kun käännät päätäsi, kamera tietenkin myös kääntyy ja laajentaa näkökenttää siltäkin osin.

CrossHelmetin sivuille pääset tästä.

Aiheesta aiemmin sivuillamme: CrossHelmet: heijastusnäytöllä varustettu älykypärä toimii kuin hävittäjälentäjän vastaava

Edit 14.11.2018 klo 9.52: korjattiin virheellinen tieto, jonka mukaan kypärän ohjauspaneeli olisi oikealla korvallisella. Se on luonnollisista syistä johtuen vasemmalla puolella kypärää.

CrossHelmet X-1

CrossHelmet X-1. Toisaalta HUD on niin lähellä silmiä, että nopea vilkaisu riittää taustakameran kuvan hahmottamiseksi.