Ilmatieteen laitoksen tämän päivän ennusteessa varoitetaan kesän rajuimmista ukkkosista. Suomeen virtaa keskiviikkoillan ja torstain vastaisen yön aikana etelästä erittäin kosteaa ja lämmintä ilmamassaa. Torstain kuluessa lännestä saapuu aaltoileva rintama, jonka etupuolelle kehittyy erittäin voimakkaita ukkoskuurojonoja. Erityisesti Pirkanmaalta Keski-Suomen yli Kainuuseen ulottuvalla alueella ukkoset voivat aiheuttaa laaja-alaisia tuhoja.

Ukkoskuurot liikkuvat melko nopeasti Suomen yli. Kuuroihin liittyy paikoin erittäin voimakkaita ukkospuuskia. Jonomaiset ukkoskuurot aiheuttavat paikoin myös erittäin runsaita sademääriä, joista voi aiheutua taajamatulvia.

– Säätilanteesta näyttää tällä hetkellä tulevan tämän kesän toistaiseksi pahin tilanne, joka mahdollistaa jopa laaja-alaisemmat puustotuhot ja sähkökatkot, arvioi Ilmatieteen laitoksen päivystävä meteorologi Henri Nyman.

Jutun aloituskuvassa ennuste aaltoilevan rintamavyöhykkeen liikkeestä ja vaarallisimpien ukkosten esiintymisalueesta. Keltaisella värillä ukkospuuskat yli 15 m/s, oranssilla yli 25 m/s.

Ukkonen riski motoristille

Varsin moni uskoo edelleen, että auton kumirenkaat ovat se, mikä tekee auton turvalliseksi ukonilmalla. Todellisuudessa auton metallikori muodostaa miltei täydellisen Faradayn häkin, minkä sisälle sähkövirta - tässä tapauksessa salaman - ei pääse. Mikäli auton tuulilasi ja ikkunat olisivat metallia johtavaa materiaalia, sisälle eivät pääsisi myöskään esimerkiksi radiotaajuiset signaalit.

Renkailla ei siis ole mitään tekemistä ukkosturvallisuuden kanssa, vaan toisin kuin autolla, moottoripyörällä ajaminen on ukkosella yhtä vaarallista puuhaa kuin polkupyöräily tai kävelykin. Ehkä vaarallisempaa juuri siksi, että pyörän metallinen massa saattaa toimia maadottimena salamalle.

Turhaa moottoripyörällä ajoa kannattaa siis varoa ukonilmalla ja tiedostaa riski. Autoilijalle riskin hetkiä ovat ne, kun salamoinnin keskellä avataan ovi ja astutaan ulos tai sisään autosta, tai avataan vaikka takaluukku, jolloin kuljettaja tai matkustaja maadoittaa auton korin pieneksi hetkeksi.

Kesän salamointi runsasta, mutta ei poikkeuksellista

Tänä kesänä on toistaiseksi salamoinut hieman keskimääräistä enemmän. Ukkoskausi lähti näyttävästi käyntiin toukokuussa, kun kuukauden keskimääräinen salamamäärä (8400) ylittyi moninkertaisesti (24000 salamaa). Salamat keskittyivät vielä muutamalle voimakkaalle ukkospäivälle. Kesäkuu jäi ukkosien kannalta vaisuksi koleiden säiden takia. Kesäkuun salamamäärät jäivät alle puoleen keskimääräisestä 35000 maasalamasta.

Heinäkuussa ilmamassaukkoset ovat jyrisseet useaan otteeseen helteiden myötä ja salamoita on paikannettu keskiviikkoon mennessä miltei 84 000. Heinäkuussa salamoi tyypillisestikin runsaasti, keskimäärin 59 500 salamaa. Tähän mennessä mitattu salamamäärä ei ole tilastoissa kuitenkaan vielä mitenkään poikkeuksellinen, sillä esimerkiksi heinäkuussa 2011 paikannettiin peräti 113 000 salamaa.

Ilmatieteen laitos seuraa tilannetta verkkosivuilla  ja Twitterissä.

Oheinen artikkeli ilmestyi alun perin Motouutiset.fi:ssä 31.7.2014. Tänään, viisi vuotta myöhemmin sää on normikesäinen: 12-18 °C lämmintä, puolipilvistä tai aurinkoisempaa, eikä ukkosesta tietoakaan. Oheisessa artikkelissa on sinänsä tärkeää tietoa ukonilmasta - myös motoristille.