Allekirjoittanut ja Motouutisten kaksi muuta testikuljettajaa, Anssi Kivinen ja Juha Harmanen, ajavat aivan älyttömästi kilometrejä. Välittämästä kelistä. Jos ajoreissu on yksipäiväinen, niin vedämme pelkällä goretexillä. Jos reissu on useamman päivän kestävä, niin mukana kulkee myös sadeasu.

Tähän on syynsä. Jos vettä tulee ihan jumalattoman paljon, ei goretex-puku ehdi kuivua yön aikana. Sitten joutuu seuraavana aamuna vetämään päälle puolikostean ajopuvun. Tuo ei ainakaan nostata fiilistä heti aamusta. Siksi meillä on pidemmillä ajoreissuilla mukana sadepuku.

Isot ventilaatiovetoketjut takaavat sen, että ilma vaihtuu tarvittaessa. Sateella vetoketjuja ei saa pitää auki, koska goretex-kalvo laminoituu päällikuoreen. Kuva: Tero Kiira.

Isot ventilaatiovetoketjut takaavat sen, että ilma vaihtuu tarvittaessa. Sateella vetoketjuja ei saa pitää auki, koska goretex-kalvo laminoituu päällikuoreen. Kuva: Tero Kiira.

Goretexin päälle goretexiä?

Sain tilaisuuden testata Rukan uutta, kaksiosaista sadepukua. Se on valmistettu goretexistä. Kumipukuun verrattuna se hengittää, eikä sen sisällä tule kuuma.

Ajoin muutama viikko sitten pohjoisessa sellaisia satojen kilometrien päivämatkoja. Yhtenä näistä oli sellainen monsuunisade, etten muista aikaisemmin sellaisessa edes ajaneeni. Sateen alkaessa pysähdyin linja-autopysäkille. Kaivoin sivulaukusta Rukan StretchDry sadepuvun.

Jos ajat nahkapuvussa, niin sadepuku voi olla samaa kokoa kuin nahkapuku. Esimerkiksi kokoa 50 nahkapuvun päälle käy koko 50. Jos sinulla on jo valmiiksi goretex-puku, jossa on suojat, niin silloin 50:n päälle pitää ostaa kokoa 52.

Rukka StretchDry goretex-sadepuku. Kuva: Tero Kiira.

Rukka StretchDry goretex-sadepuku. Kuva: Tero Kiira.

Rukan sadepuvun lahkeet aukeavat vetoketjulla polviin saakka. Sen saa puettua päälle ajosaappaat jalassa. Housut ja takki liitetään yhteen vetoketjulla. Tuntui vähän hullulta vetää goretexin päälle goretexiä, mutta kokonaisuus toimi juuri niin kuin sen pitääkin. Ajoin koko päivän. Vettä satoi ihan aivan älyttömästi. Puku ei vuotanut mistään. Goretexeillä ajavat tietävät tunteen, kun materiaali ei vuoda, mutta muuttuu pikkuhiljaa kosteaksi. No sadepuvun myötä tämäkin ominaisuus jäi kokonaan pois.

Yövyin Kittilässä pienessä majatalossa. Oikein mukava paikka, juuri sopiva minun lompakolleni. Lämmin suihku, mutta talossa ei ollut vielä lämmitystä päällä. Varsinainen goretex-puku ei olisi kuivunut yön aikana. Goretexistä valmistettu sadepuku kuivui yön aikana ja sen saattoi pakata takaisin sivulaukkuun kuivana. Oli kiva lähteä uuteen päivään kuivilla ajovarusteilla.

Rukan ajovarusteet ovat hinnakkaita, sitä ei käy kiistäminen. StretchDry takki maksaa 399 euroa ja housut 359 euroa. Silti niiden hankkimista kannattaa miettiä. Ainakin sen nahkapuvun päälle koska niissä ei tule kuuma. 

Rukka StretchDry goretex-sadeasun takki

Rukka StretchDry goretex-sadeasun takki

Plussat ja miinukset

Hyvää

+ Hikoilemattomuus

+ Joustava materiaali

Huonoa

- Hinta

Rukka StretchDry goretex-sadeasun housut.

Rukka StretchDry goretex-sadeasun housut.

Muuta

Värit

Takki: musta/hopea tai musta/keltainen

Housut: musta

Koot:

Takki: 46–66

Housut:

C1 (lyhyt) 48–66

C2 (normaali) 46–66

Rukka StretchDry goretex-sadepuku.

Rukka StretchDry goretex-sadepuku.

Teksti Tero Kiira, kuvat Tero Kiira, Rukka