Kahden valtuutetun Honda-huollon sijainti vain 8 minuutin matkan päässä toisistaan on harvinaista, mutta asialla on taustansa ja logiikkansa. Honda-huoltoa yli 20 vuotta pitänyt Harri Kuuttila ja matkapyöriin erikoistuneen JT-Laite Oy:n Janne Taka ovat tehneet yhteistyötä jo yli 20 vuotta, ja asiakaspalvelu on nykyisessä moottoripyöräkaupassa avainasemassa. Moottoripyörien huolto on syvällä sen ytimessä.

– Moottoripyörä on harrastusväline, johon sen omistajalla on monesti vahva tunnesidos. Ja kun niin tärkeän esineen kuin oman pyöränsä antaa vieraan käsittelyyn, niin se on myös luottamuksenosoitus. Sitä kautta pyörän huoltomiehestä tulee motoristin ystävä. Tällaiseen luottamukseen pyrimme jatkossakin, mestarimekaanikko Harri Kuuttila kertoo.

Mistä idea huoltoyhteistyöstä?

– Harva tietää, että toimin ammattioppilaitoksessa mekaanikkokouluttajana Honda-moottoripyörien korjaamisen lisäksi, Kuuttila jatkaa. – Se asettaa rajoituksia ajankäytölleni huoltojen parissa paitsi kevät- ja kesäaikoihin, kun minulla on koulusta vapaata. 

– Tässä ei enää nuorrukaan, juuri 60 vuotta täyttänyt mies toteaa – Ja kesälomiakin olisi kiva pitää 30 vuoden tauon jälkeen.

– Aloin miettiä sitäkin, miten varmistaa Honda-moottoripyörien huollot alueella vastakin sekä parantaa palvelun joustavuutta ja nopeutta myös ruuhka-aikoina.

Kuten kaikki motoristit tietävät, talvet ovat hiljaisia, kun taas kevät ja alkukesä ovat moottoripyörähuoltojen pahinta rysistä. Huollot venyvät, kun kaikki tuovat pyöränsä huoltoon samaan aikaan.

– Aloin vuosi sitten ehdotella Jannelle, että hän voisi perustaa virallisen Honda-huollon. Jannella oli liikkeensä yhteydessä moottoripyörähuolto, joten aloimme tehdä siitä Hondalle salonkikelpoista.

Honda-mekaanikoksi

Reilu vuosi sitten JT-Laite Oy:n huoltoyhtiöön eli Hotmotorhuolto Oy:n tuli mekaanikoksi Joonas Lehtola, josta Harri on hiljalleen kouluttanut Honda-korjaajaa. Viime vuoden lopulla Hondan maahantuoja Oy Brandt Ab antoi huollolle virallisen Honda-valtuutuksen.

Joonas vakuuttaa odottavansa innolla uusia asiakkaita ja toimimista valtuutettuna Honda-mekaanikkona.

– Sitä vartenhan tässä on opiskeltu ja tehty töitä. Työ on erittäin mielenkiintoista ja haastavaa, Kawasakilla ajava Joonas Lehtola kertoo.

– Me ratsastamme tässä jonkin verran Harrin tunnettuisuuden avulla, mutta tavoitteet ovat kovat. Meillä on puolin ja toisin tietotaitoa. Osien ja tarvikkeiden osalta pyrimme helpottamaan kulurakennetta ja varmistamaan osien nopeaa saatavuutta, Janne Taka kertoo.

– Harri on täsmäkouluttanut Joonasta ja kouluttaa jatkossakin Honda-puolen asioihin. Nyt miehellä alkaa olla perustuntemus, toistojen kanssa kehittyy sitten työn nopeus.

Asiakkaalle hyötyä

Tavoitteena on se, että asiakkaalle on samantekevää, kumpaan huoltoon pyöränsä vie: yhtenäinen hinnoittelu ja yhtenäisen laatuinen palvelu ovat tärkeitä nimittäjiä tämän tapaisessa yhteistyössä.

– Kun asiakas tarvitsee huoltoa, niin jompikumpi meistä pystyy silloin ottamaan sen toivottavasti nopeasti käsittelyyn, miehet vahvistavat. 

Tämä tarjoaa mahdollisuuden pikahuollon toteuttamiseen, jos pyörä rikkoutuu matkalla.

Läheinen sijainti helpottaa yritysten yhteistyötä: erityisesti talvisaikaan toinen voi hakea pyörän asiakkaan luota ja vaikka toimittaa sen toiselle huoltoon.

– Meidän piti julkistaa tämä yhteistyö MP-messuilla, mutta kun messut siirtyivät, päätimme tehdä sen nyt. Virallinen oheisessa kuvassa näkyvä mainos ruuvataan huollon seinään lähipäivinä, Taka toteaa. – Olemme kuitenkin aloittaneet jo virallisena Honda-huoltona, joten tervetuloa vain.

Huoltoon voi tulla kauempaakin

Kuten edellä todettiin, pyörän huoltoon tuonti on luottamusta vaativa asia. Kuuttilallekin asiakkaita tulee varsin kaukaa.

– Aika laajalta säteeltä pyöriä tuodaan huoltoon. Noin puolet tulee Vaasan-Seinäjoen ja lähialueiden sisältä, loput sitten kauempaa. Kun tänne tullaan pitkän matkan päästä, niin se on omanlaisensa tapahtuma. Jotkut varaavat mökin lähistöltä ja ottavat sitten tarjoamani auton huollon ajaksi, Kuuttila kertoo.

Myös JT-laitteen huollosta voi varata sijaisauton sopimuksen mukaan.

– Meille voi myös tuoda pyörän talvisäilöön vaikka syyshuollon yhteydessä Janne Taka toteaa.

Kuuttila puolestaan järjestää kerhoille räätälöityjä "opi tuntemaan pyöräsi" -kursseja.

Paria asiaa miehet asiakkailta toivovat:

– Nyt kannattaa ottaa huomioon huoltoa suunnitellessa se, että varaosilla saattaa olla poikkeavan pitkät toimitusajat koronan seurauksista ja maailmantilanteesta johtuen. Samoin se, että keväällä ja kesällä kaikki muutkin ovat tuomassa pyöriään huoltoon. Kannattaa siis olla ajoissa liikenteessä, Kuuttila, Lehtola ja Taka kehottavat