– Kyseessä on kaikille oman moottoripyöränsä perushuolloista kiinnostuneille motoristeille tarkoitettu koulutus. Siitä kertoo jo kurssin nimikin, "Jokamiehen katumoottoripyörän huoltokurssi", toteaa kurssin vetäjä, AEL:n eli Ammattienedistämislaitossäätiön mp-korjaajakoulutuksista vastaava Mikael Pellinen.

Mikäli Pellisen nimi kuulostaa tutulta, niin asiasta ei pidä hämmästyä. Mies on paitsi ruuvannut mopoja ja moottoripyöriä vähän voipakettia suuremmasta isänsä tallissa, ajanut kilpaa ja saavuttanut myös menestystä.

– Junnuna ajoin motocrossia A-luokassa asti, mutta 18-vuotiaana innostuin speedwaysta ja perustimme oman speedway-tallin kavereiden kanssa. Ajoin speedwayta ammmattimaisesti ensin kaksi vuotta Ruotsissa ja sitten vuoden 94 Englannissa, mutta ura päättyi loukkaantumiseen.

Tuloksena on mm. henkilökohtainen SM-kulta ja hopea, joukkuemestaruus ja joukkuepronssi sekä pariajohopea vuodelta 1993. Maailmalla mekaanikot ja tuunerit hoitivat pyörien huollon ja laittamisen, mutta sitä ennen tuli tehtyä paljon itse melko pienestä lähtien.

Olin ajouran jälkeen autokorjaamossa töissä, mutta minulla on ollut oma mp-korjaamo jo 12 vuoden ajan, ja teen näitä koulutuksia sivutoimisesti. Talvisin on kuitenkin pyörähuollon puolelta aikaa, Pellinen toteaa.

Huoltotaitoja jokaiselle

– Tämä on sellainen kurssi, joka sopii kaikille, jotka vähän jo tietävät pyöristä. Tärkeintä on, että on innostunut ja motivoitunut sekä haluaa oppia lisää ja samalla tietämään sen, mitä voi tehdä itse, ja milloin kannattaa viedä pyörä ammattimaiseen huoltokorjaamoon.

Todennäköisesti kurssille tulevat ovat vähän vanhempien käytettyjen pyörien omistajia, sillä uudet pyöräthän on huollettava mp-korjaamoilla, että takuu säilyy voimassa.

Koulutus toteutetaan neljänä päivänä ilta per viikko tahtia, ja se kestää kerrallaan neljä tuntia. Ensimmäinen tunti on teknistä teoriaa, sen enempää ei kukaan iltakoulutuksessa pysy hereillä, Pellinen hymyilee. – Loput kolme tuntia tehdään sitten käytännön töitä.

Yksinkertaisia asioita?

– Koska aikaa on rajallisesti, emme voi mennä kovin syvälle, vaan käymme läpi yksinkertaisia asioita kuten esimerkiksi tulppien ja ilmansuotimen vaihdon, jarrupalojen vaihdon, ketjujen voitelun sekä ketjun ja rattaiden vaihdon ja linjauksen, kaikkea sellaista, mitä pystyy pyörälle kotona tekemään.

Teoriapuolella koulutuksessa käydään läpi mm. 2- ja 4-tahtimoottorien toimintaperiaatteet ja kaasuttimen toiminta, jarrunesteiden ja jäähdytysnesteiden ominaisuudet jne.

Tarkka koulutuskaavio löytyy sivustoltamme, mutta jos luetteloa vielä jatkaa, niin koulutukseen kuuluu mm. jäähdytysnesteiden ja moottoriöljyn sekä jarrunesteen vaihdon opetteleminen.

Käytännössä koulutus tapahtuu siten, että meille tulee yksi katupyörä, mitä käymme sitten yhdessä läpi. Etsin juuri sopivaa nakua tai katupyörää, esimerkiksi Kawasakin Z750:stä, sillä se on helppo huoltaa, kun kaikki on sopivasti näkyvillä ja on helppo näyttää, mitä on tehtävä. Katettu pyörä ei oikein sovi tämän tyyppiseen koulutukseen, koska niissä kaikki on katteiden alla piilossa ja katteet on purettava huollon yhteydessä. Tähän taas menee liikaa aikaa koulutuksen yhteydessä, Pellinen pohtii.

Käytäntö paras opettaja

– Käytäntö on ehdottomasti paras opettaja, teoria tarjoaa pohjan ja tässä yhdessä tekemällä opitaan lisää. Minä vedän koulutusta ja näytän, miten asiat tehdään, mutta myös kurssilaiset pääsevät niin halutessaan kokeilemaan, jos vain kanttia riittää kaikkien edessä.

Pellisen mukaan koulutuksen kannalta ei ole väliä, millainen pyörä kotona on odottamassa.

– Periaatteessa kaikki pyörät toimivat samalla perustekniikalla, joten ei ole rajaa, millä pyörällä tuota touhua ei voisi käydä läpi. Se on tavallaan yleismaallisen mp-tekniikan läpikäyntiä, yleissilmäys.

Kurssille voi osallistua maksimissaan 20 henkilöä, ja se sopii yhtä lailla miehille kuin naisille.

– Kurssillehan voi osallistua piikkijunnusta lähtien tai vaikka heidän isänsä tai äitinsä voi käydä sen - silloinhan oppisi esimerkiksi sen, mitä kaikkia asioita pitää tehdä ennen liikkeellelähtöä, kuten rengaspaineiden tarkastuksen ja ketjujen rasvauksen. Jos homma alkaa kiinnostaa enemmän, niin aina voi sitten osallistua ammattiin johtaviin koulutuksiimme, Pellinen sanoo.

Oma-aloitteisuus kannattaa

Pellinen muistuttaa, että oma-aloitteisuus on myös tärkeää.

– Mikä on tärkeää opiskelussa ja tekemisessä, on se, että olet itse kiinnostunut. Jos kysyt, etkä saa vastausta, silloin kannattaa lähteä itse etsimään vastausta, miksi näin on sattunut, mikä vian aiheuttanut. Jotkut asiat voivat olla helppojakin, kuten esimerkiksi pultien katkeamiset, mutta moottorivaurio on jo toisenlainen juttu, silloin pitää selvittää se, miksi näin on tapahtunut.

– Hämmennystä voivat herättää yksittäiset asiat, joille ei tunnu löytyvän logiikkaa. Esimerkiksi kun vaihdat öljyt joihinkin Kawasakin malleihin, niin öljynpainevalo jää palamaan oikeasta täytöstä huolimatta. Valo sammuu vasta, kun kierrätät moottoria 6000 rpm. Valmistaja on tällä halunnut varmistaa, että vaihto on onnistunut.

Koulutukset pidetään perjantai-iltaisin 27.4. - 18.5. välisenä aikana aina klo 17.00 - 21.00.

Koulutuksesta lisätietoja AEL:n sivustolla täällä. Ilmoittautumisen voit puolestaan tehdä suoraan täällä. Ilmoittautuminen viimeistään 25.4. mennessä.

Koulutusohjelma, kurssilla käsitellään mm.:

  • 1. 2- ja 4-tahti moottorien toimintaperiaatteet
  • 2. Kaasuttimen toiminta
  • 3. Keväthuolto ennen ajokauden aloittamista
  • 3.1.Jarrupalojen/jarrunesteen tarkistus. Palojen hylkyraja 1.5mm. Jarrunesteen vaihto 2 vuotta. Jarrunesteen analysointi, kondensio.
  • 3.2. Jarruletkujen tarkistus
  • 3.3.Käytettävät jarrunesteet, luokitus pääsylinterin kannessa
  • 3.4.Jarrunesteen vaihtaminen
  • 3.5.Jäähdytysnesteen tarkistus ja vaihto
  • 3.6.Renkaiden kulutuspinta, yleiskunnon tarkastaminen, ilmanpaineet
  • 3.7.Ketjujen tarkastaminen, kireys vs. venynä
  • 3.8. Akun kunto, lataus ja johtojen kiinnitys
  • 3.9. Vuotojen tarkastus jousituksesta
  • 3.10 Ajovalojen ja muiden polttimoiden vaihtaminen
  • 4. Jarrunesteiden ominaisuudet luokitusten mukaan
  • 5. Jäähdytysnesteiden ominaisuudet, voiko sekoittaa keskenään
  • 6. Renkaiden merkinnät
  • 7. Sytytystulppien vaihto
  • 8. Polttoainesuodattimen vaihto
  • 9. Moottoriöljy ja suodattimen vaihto
  • 10. Jarrukahvan ja takajarrupolkimen toimivuus
  • 11. Ilmansuodattimen vaihto