Moottori

Husqvarna Hard Cross HC1:n Shimanon EP8 moottori vääntää 85 newtonin voimalla. Onko se paljon vai vähän? Kyllä se on paljon ja sen tuntee ajaessaankin, että voimalla mennään. Välillä tuntuu, että karkeampikaarnaiseen puuhun pääsisi alimmille oksille helposti. Sähkäreiden moottorin teho on rajoitettu 250 wattiin mutta ns peakpower eli hetkellinen tehopiikki voi olla enemmänkin ja usein onkin. Tämä ns. boost-toiminto, tai mitä nimeä siitä nyt valmistaja käyttääkin, voi olla moninkertainen tuohon 250W jatkuvaan tehoon verrattuna.

Etujousituksen säätö.Husqvarna Hard Cross HC1.

Etujousituksen säätö.Husqvarna Hard Cross HC1.

Entäpä alusta?

Jousituksen joustot ovat edessä 180 millä ja takana suunnilleen samaa luokkaa. Jousituksessa tärkeää on sen säädettävyys. Oikeilla säädöillä koko joustomatka tulee käytettyä mutta pyörästä ei pidä tehdä keinutuolia. Sähköpyörien kohdalla tahtoo olla niin, että toimivan jousituksen saa vasta noin neljän tuhannen euron hintaluokassa.

Tämä on ainakin myyjien suosima kommentti.

Husqvarnan alustasta saa kyllä mieleisensä liki mihin käyttöön tahansa, kunhan vain jaksaa säätää. Tässä pyörässä on hissitolppa vakiona, eli satulan korkeutta pystyy säätämään ajon aikana. Käytännössä rajummassa maastossa satula lasketaan alas pois liikkumisen tieltä.

Husqvarna Hard Cross HC1 ja takahaarukan kiinnityspiste iskunvaimentimineen.

Husqvarna Hard Cross HC1 ja takahaarukan kiinnityspiste iskunvaimentimineen.

Rengaskoko on aika paksu, noin 60 mm, ja hyvinkin karkeakuvioinen. Mitä olen aina ihmetellyt on, että miksei näissä ole vakiona oikein minkäänlaisia lokareita. Tässäkin, vaikka siinä jonkinlaiset läpyskät olikin, niin takin selkämys oli tosi kurainen ajoreissun jälkeen. Bonuksena sai siivota auton penkin, kun en heti huomannut. Ehkä se ravassa möyriminen kuuluu lajiin?

Jarrut ja vaihteet ovat Tektron tekemiä ja toimivat hienosti.

Ajettavuus

Husqvarna Hard Cross HC1:n karkeakuvioinen rengas.

Husqvarna Hard Cross HC1:n karkeakuvioinen rengas.

Pyörän ajettavuus on vakaata ajatellen maastossa vauhdilla esimerkiksi alamäessä ajamista. Toki toinen voi pitää sitä jäykkyytenä. Nämä ovat aina kompromisseja ja riippuu kuskin mieltymyksistä, tämä miellytti minua. Toki onhan Hussella vahvat moottoripyöräilyperinteet.

Oikeastaan nykyään jokainen kuski varustaa ajokkinsa omien tarpeidensa mukaan, jos mahdollista. Kaikkiin pyöriin ei saa kaikkia tarvikkeita ripustettua ainakaan aivan helposti tai siten, että ne pysyisivät mukana kovemmassakin menossa. Tästä päästäänkin siihen että hyvä pyöräkauppias on kullanarvoinen tuttavuus.

Husqvarna Hard Cross HC1 ja takarattaat.

Husqvarna Hard Cross HC1 ja takarattaat.

Pyöräalalla on valitettavasti myös ei-niin-asiantuntevia yrittäjiä. Kynnys ryhtyä fillarikauppiaaksi ei ole kovin korkea ja siinä sutki kaveri hankkii ihan hyvin. Olen itse törmännyt sekä hyviin että huonoihin tapauksiin. Asiakas ei oikeastaan voi mistään tietää, tai päätellä asioiden laitaa, kun asioi ensimmäisiä kertoja liikkeessä.

Husse toimi vaihtelevassa ajossa ihan hienosti niin kuin tämän hintaisen vehkeen kuuluukin toimia.

Toki kilpailu on kovaakin kovempaa sähkäreiden kohdalla ja ei se ainakaan ole vähenemässä, mikä tietysti on kuluttajan kantilta hyvä juttu.

Akun kesto vaihtelee melkoisesti riippuen siitä, paljonko maastossa on esimerkiksi ylämäkiä. Tavallisesti täydellä latauksella pystyy rymyämään itsensä hyvinkin väsyneeksi. Pari tuntia mennee helposti latauksella.

Oikea kahva.

Oikea kahva.

Husqvarna Hard Cross HC1, tekniikkaa

  • Valmistaja Husqvarna. Toimintasäde: Jopa 150 km. Avustusjärjestelmä Shimano EP8. Moottorin teho 250W, vääntö 85Nm. Akku 630Wh Husqvarna CORE S1 integroitu akku. Akun lisätiedot: Core S1, 630 Wh, 36 V, 17.5 Ah. Näyttöyksikkö Shimano SC-E7000. Laturi Husqvarna Laturi S, 4A. Runkotyyppi: MTB - täysjousitettu. Jarrusarja Magura MT5 Hydraulinen Levyjarru. Etujarrulevyn koko 203mm, takajarrulevyn 203mm. Vaihteisto: Tektro RD-T350, 9-vaihdetta. Vaihteistovivut: Tektro SL-M350R. Kasetti / Rataspakka Tektro CS-M350, 11-46 T. Etuhaarukka SR Suntour Durolux 38 Boost, Air, joustomatka 180 mm. Takaiskari SR Suntour TRIAir, Air, 230x65 mm. Eturengas Continental Trail King, ShieldWall, 60-622, 29x2.40. Takarengas Continental Trail King, Shield Wall, 65-584, 27.5x2.60. Rengaskoko 29"/27,5", Mullet. Ohjainkannatin Husqvarna 35, 0 °, Ahead. Ohjaustanko Husqvarna Riser 35 mm, 780 mm, Sweep: 9 °, Rise: 20 mm. Satula: Husqvarna MTB. Satulaputki Husqvarna, 31.6 mm, Dropper post. Pyörän Paino 24 kg. Kantavuus 130 kg. Runko Alumiinirunko. Hinta 3900 euroa

Husqvarna Hard Cross HC1. Vasemman puolen ohjaimet.

Husqvarna Hard Cross HC1. Vasemman puolen ohjaimet.