Pakko nostaa hattua tämän Kickstarter-hankkeen kehittäjille. Heillä on ainakin kuritonta mielikuvistusta tarjolla, mistä kertoo tulevan sähköpyörän nimikin, Impossible.

Hanke on myös kerännyt rahoitusta erittäin hyvin, ylittänytkin lähtötavoitteen jo miltei viisinkertaisesti. Perusrahoitus oli 55 000 dollaria, ja tätä kirjoitettaessa rahaa oli kertynyt kassaan 239 000 dollaria. Kierros menee umpeen Joulupäivänä 25.12., joten näyttää siltä, että seuraava, 300 000 dollarin rahoituskin saadaan kasaan.

Ensi vaiheen rahoituksella Impossible-tiimi haluaa turvata kehittämänsä moottorin sekä muut teollisen tuotannon aloituskulut. Toisen rahoitustavoitteen toteutumisella pyörään saadaan Bluetooth 4, jolloin älypuhelinta voi käyttää pyörän hallinnointiin sekä nähdä siitä mm. lataustaso, nopeus jne.

Erikoisen näköinen

Impossible-sähköpyörän ulkonäkö on varsin erikoinen, ja jakaa varmasti mielipiteitä kahtia. Muotoilu on varsin käytäntölähtöistä, sillä tavoitteena on ollut tehdä niin pieni sähköpyörä, että se mahtuu oikeasti mukaan pieneen selkäreppuun. Sen pitää olla myös riittävän kevyt mukana kuljetettavaksi.

Kuten aloituskuvasta näkyy, Impossible on pienikokoinen ja varsinkin kuten tässä eli kokoontaitettuna.

Näissä tavoitteissa näytetään onnistutun varsin hyvin. Pyörää kuljettaa etupyörän napaan asennettu sähkömoottori, joka toimii 24 voltin jännitteellä ja tuottaa tehoa enimmillään 250 wattia. Sen maksimikierrosnopeus on 750 ja vääntöä on tarjolla 8,5 Nm. Moottori toimii myös sähköisenä jarruna.

Paketti puoliksi auki.

Pyörän virranlähteenä toimii kymmenen 2900 milliampeeritunnin akkua. Niiden turvin pyörällä voi ajaa 20 kilometrin tuntivauhtia 45 minuutin ajan tai normaalivauhdilla jopa 25 kilometrin matkan.

Pyörän voimanlähde, 10 kpl 2900 mAh akkuja.

Pyörän kuljettaja voi painaa korkeintaan 85 kg, mutta kehitteillä on jo malleja jopa 120 kg painaville henkilöille.

Tilan säästämiseksi pyörän satula toimii koko pyörän laukkuna. Satula ei näytä siten erityisen mukavalta, mutta eipä tällä ole tarkoituskaan pystyä mahdottoman pitkiä matkoja ajamaan.

Pyörän runko on enimmäkseen rakennettu hiilikuidusta, ainoastaa keskirunko on rakennettu teräksestä.

Sähkömoottori sijaitsee etupyörän navassa.

Vaikka kampanja on näin pitkällä, rahoitukseen pystyy silti vielä osallistumaan. Kaikkein halvimmat paketit, joilla pyörän saa omakseen, ovat jo menneet, mutta 530 dollarilla plus rahti saa sellaisen version Impossiblesta, jonka hiilikuitupinnat on jätetty maalaamatta. Tämän väriversion saa vain rahoituksen yhteydessä. Muut värivaihtoehdot ovat valkoinen ja musta.

Ja pyörä kokonaan avattuna.

Oma lukunsa varmasti on taas se, miten viranomaiset meillä suhtautuvat Impossibleen. Koska siinä ei ole polkimia, niin onko se sitten sellainen ajoneuvo, joka vaatii mopokilven taakseen?

Katso video alla.