– Suomessa varastettiin vuonna 2015 570 moottoripyörää, joka on 63 kappaletta vähemmän kuin vuonna 2014, kertoo Finanssialan keskusliiton vahinkojen torjunnasta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Risto Karhunen Motouutisille.

Suomessa oli lokakuussa 2015 kaikkiaan 259 641 moottoripyörää Trafin mukaan. Varkauksien tilastoinnista puolestaan huolehtii Keskusrikospoliisi.

Valtaosa jää kadoksiin

– Varkauksien määrä on siis varsin pieni, mutta merkillepantavaa on, että vain aniharva pyöristä saadaan takaisin. Varastetuista autoista kateisiin jää vuosittain vain 16 prosenttia, mutta moottoripyörien osalta luku on yli 50 %. Viime vuonna rosvotuista pyöristä 292 on edelleen teillä tietymättömillä.

Pyörät puretaan helpommin osiksi tai niitten identiteetti muunnetaan. Osa myös viedään maasta.

– Henkilöautojen osalta Suomessa varastetaan eniten vanhoja luotettavia japanilaisia merkkejä, mutta moottoripyöristä varastetaan myydyimpiä merkkejä, Karhunen paljastaa.

– Esimerkiksi Ruotsissa tilanne varkauksien osalta on paljon pahempi. Ruotsissa tilastoja varkauksista pitää Larmtjänst. Se myös julkaisee tiedot ja kuvat keskitetysti varastetuista ajoneuvoista. Sitä olemme kaivanneet tänne Suomeenkin: keskitettyä nettitietokantaa, josta ovat löydettävissä varastetut ajoneuvot. 

GPS ja DNA-merkintä lisäävät turvallisuutta

– Moottoripyörien omistajat voisivat tietenkin olla itse aktiivisempia ja parantaa moottoripyöriensä turvallisuutta esimerkiksi merkityttämällä pyöränsä "synteettisellä DNA:lla", pyöräkohtaisella nestemerkinnällä, joka säilyttää pyörän identiteetin, vaikka se purettaisiin, muistuttaa Karhunen.

– Suomalaiset motoristit pitävät hyvää huolta pyöristään, mutta kannattaa muistaa myös lukitukset ja se, miten pyörää säilyttää erityisesti ulkomailla ajettaessa. Myös piilotettujen gps-paikantimien käyttö lisääntyy pikkuhiljaa. Ne ovat hyvä keino käräyttää rosvot, sillä pyörässä on itsessään hyvä virtalähde.

Ruotsi parempi selvitysprosentti

Larmtjänstin sivuilta selvisi nopeasti, että Ruotsissa todellakin varastetaan vuositasolla enemmän pyöriä kuin Suomessa. Viime vuonna siellä pöllittiin 1825 moottoripyörää. Toisaalta moottoripyörien löytöprosentti oli selvästi parempi kuin Suomessa. Ruotsissa oli vuoden loppuun mennessä saatu takaisin 51 % varastetuista moottoripyöristä, kun Suomessa luku oli useita prosentteja heikompi.

Myös Ruotsin rekisteröityjen moottoripyörien määrä on suurempi kuin Suomen.

Larmtjänstin varastettujen ajoneuvojen tietokanta näytti toimivalta keskitetyltä ratkaisulta, jollainen toivottavasti saadaan Karhusen toiveen mukaisesti myös Suomeen. Tietokannassa on sekä varastettujen autojen että moottoripyörien kuvia ja muita tietoja.

Larmtjänst opasti seuraavaa:

  • Hanki hyvä lukko
  • Lukitse pyöräsi. Riippulukot ja ketjut kannattaa kiinnittää ympäri rungon ja ympäri jonkin kiinteän kohteen, kuten lyhtypylvään tms.
  • Mikäli et pysty kiinnittämään pyörääsi ulkoiseen kiinteään kohteeseen, lukitse se pyörä, mikä on painavin nostaa (yleensä etupyörä).
  • Valaistut ja vilkkaat paikat ovat parempia kuin pimeät ja autiot
  • Älä jätä kypärää ja hanskoja pyörän päälle

USA:ssa erilainen suuruusluokka

National Insurance Crime Bureau (NICB) eli sikäläinen kansallinen vakuutusrikosvirasto kertoo, että moottoripyörävarkauksien määrä USA:ssa nousi kuusi prosenttia 2015. Kaikkiaan 45 555 moottoripyörää joutui silloin voron matkaan.

Varkauksien määrä on kuitenkin pitkällä aikavälillä ollut laskussa USA:ssa. Vuoden 2006 66 774 varastettuun pyörään luku laski 36 % vuoden 2014 aikana varastettujen pyörien määrään 42 586, verrattuna. 

Luvuista kertoi Insurance Journal