Polaris-konsernin myynti kasvoi vuoden 2017 kolmennella neljänneksellä 25 % ennätykselliseen 1,478,7 miljardiin dollariin. Viime vuonna myynti oli 1,185 miljardia. Puolet kasvusta oli orgaanista.

Jakson nettotulos oli 1,28 dollaria per laimennettu osake, mukautettu nettotulos oli 1,46 dollaria. Osakekohtainen tulos ylitti viimevuotisen 192 prosentilla. Bruttokateprosentti oli 24,6 %, missä oli runsaasti nousua aiemmasta.

Raportoitu tulos sisältää Victory Motorcyclesin alasajosta aiheutuneita kuluja, Transamerican Auto Partsin ostosta aiheutuneita kuluja sekä valmistusverkoston uudelleenjärjestelyistä aiheutuneita kuluja.

Polaris nostaa koko vuoden ennustettaan sekä osakekohtaisen tuloksen ohjeistusta. Sopeutetun nettotuloksen pitäisi osua 4,75 - 4,85 taalan väliin per osake, ja myynnin kasvaa 18 -19 %.

Indian Roadmaster Elite 2018.

Indian Roadmaster Elite 2018.

Polariksen paluu voitolliseen kasvuun kolmannella neljänneksellä johtui vähittäismyynnin vahvasta kasvusta sekä Pohjois-Amerikassa että lähes kaikilla sen kansainvälisillä markkina-alueilla. Pohjois-Amerikan vähittäismyynti kasvoi 13 prosenttia ja kaikkiaan yrityksen myynti kasvoi 25 %.

Tulokset olivat vahvoja kautta koko tuoteportfolion, ja sitä johti Indian-moottoripyörien poikkeuksellinen suorituskyky, kun se kiihdytti markkinaosuutensa nostamista koko Pohjois-Amerikan moottoripyörämarkkinoilla ja samalla Euroopassa, Australiassa ja Aasiassa. Myös lumikelkkojen, mönkijöiden ja muiden tuotteiden myynti veti.

Yritys myös paransi tulostaan huolimatta odotettua suuremmista takuukustannuksista sekä Harvey- ja Irma-hurrikaanien aiheuttamista kuluista operatiivinen voittotulos parantui ja samoin voitto per osake. Pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Scott Wine totesikin olevansa tyytyväinen siihen, että sekä vahva liikevaihdon, voitollisuuden ja kassavirran kasvu saavat hänet odottamaan hyvää neljättä neljännestä.

Liikevaihdosta reilun miljardin toi off-road- ja lumikelkkavalmistus. Segmentin myynti kasvoi 12 prosenttia viimevuotisesta.

Indian Chieftain Limited 2018.

Indian Chieftain Limited 2018.

Moottoripyörämyynnin liikevaihto kaikkineen oli 155,1 miljoonaa dollaria, joten moottoripyörät eivät ole vielä(kään) Polarikselle kovin suuri varakivijalka. Liikevaihdossa on ymmärrettävä 14 % notkahdus viimevuotiseen 181,2 miljoonaan dollariin verrattuna, jolloin Victoryjä vielä valmistettiin.  Silloin Victoryjen osuus oli 39,4 miljoonaa dollaria.

Indian-moottoripyörien myynti kuitenkin kasvoi 16 % viime vuodesta. Kaikkine oheistuotteineen se nousi peräti 20 %, kun Indianin bränditietoisuus on kasvanut ja uudet tuotteet kasvattaneet myyntiä. Kasvua söi jonkinverran Slingshotin aiempaa heikommin sujunut myynti. Segmentin myyntikate oli 10,4 miljoonaa verrattuna vuotta aiempaan 20,3 miljoonaan dollariin.

Pohjois-Amerikan kuluttajavähittäismyynti Polariksen moottoripyöräsegmentin osalta kasvoi keskisuurin yksinumeroisin prosenttiluvuin. Vähittäismyynti kasvoi 16 % osin uusien mallien, kuten Chieftain Eliten ja Roadmaster Classicin sekä Limited Editioneiden esittelyn myötä. Indianin markkinaosuus ylitti 10 % paalun syyskuussa.  Yli 900-kuutioisten moottoripyörien markkina laski jaksolla korkein yksinumeroisin prosenttiluvuin.

Mallivuoden 2018 Indian Scout Bobber.

Mallivuoden 2018 Indian Scout Bobber.

Victoryn alasajosta kirjattiin jaksolle 7,6 miljoonan dollarin vähennys. Polaris ilmoitti tammikuussa Victoryn alasajosta. Tavoitteena oli parantaa Polariksen ja sen globaalin moottoripyöräbusineksen pitkän aikavälin kannattavuutta. Kaikkiaan yritys tehnee tälle vuodelle 80-90 miljoonan dollarin alaskirjauksen.

Kuten näkyy, Polaris ja sen Indian-merkki on vielä pieni Pohjois-Amerikan markkinoiden suurimpaan pääpeluriin, Harley-Davidsoniin verrattuna, mutta vankka kasvu haastaa tietysti vanhan mestarin, joka muutenkin on vaikeuksissa sen asiakaskunnan ikääntyessä.