Kävijätutkimuksen mukaan vuoden 2018 Imatranajon taloudellinen vaikutus on 4,5 - 4,7 miljoonaa euroa. Summasta tulee alueen ulkopuolelta 3,6 miljoonaa euroa.

Itse tapahtumassa rahaa käytettiin pääsyliput mukaan lukien 1,8–1,9 miljoonaa euroa. Imatralla tapahtuman ulkopuolella Imatranajon kävijät puolestaan käyttivät rahaa 2,65–2,75 miljoonaa euroa.

Kävijä oli tapahtumassa paikalla keskimäärin 2,21 päivänä.

90 prosenttia kävijöistä oli tyytyväisiä tapahtumaan, ja ensi vuoden tapahtumaan ilmoitti varmasti tai vähintään todennäköisesti osallistuvansa lähes 90 prosenttia vastaajista.

Tapahtuman ensikertalaisia oli 11 prosenttia kävijöistä, suurin osa oli osallistunut Imatranajoon jo aiemminkin. Tärkein saapumismotiivi 59 prosentilla vastaajista oli perinteen vaaliminen.

Imatran ulkopuolelta tulevista kävijöistä yli puolella asuu sukulaisia tai tuttavia Imatran seudulla. Hieman yli kolmannes tapahtuman kävijöistä on Imatralta. Uusimaalta tulee yli 20 prosenttia kävijöistä.

Tutkimuksen toteutti Sponsor Insight Finland, ja sen tavoitteena oli kartoittaa Imatranajon katsojien mielipide tapahtuman järjestelyistä, oheispalveluista ja yhteistyökumppaneista, sekä kartoittaa kehitysehdotuksia tulevalle vuodelle. Kysely toteutettiin sähköpostikyselynä tapahtumaan lipun ostaneille ja siihen vastasi 874 henkilöä.

Imatranajo on Pohjoismaiden suurin moottoripyörien katuratakilpailu ja se on osa kansainvälistä IRRC-katuratasarjaa. Ensi vuoden tapahtuman valmistelut on jo ajoitettu, kertoo Imatralainen.

MotoGP-kisojen taloudellinen vaikutus kymmenkertainen?

Sekä suomalaisen ratamoottoripyöräilyn että kaiken moottoriurheilun nimissä toimitus todella toivoo, että KymiRing saa ratansa valmiiksi ajoissa ja MotoGP-sarjan osakilpailu järjestetään Suomessa 2020, kuten aiesopimuksessa lukee.

MotoGP-sirkus on jo tallien osalta aivan toista luokkaa kuin IRRC:n. Paikalle saapuu kymmenkertainen määrä tallien väkeä ja toimittajia. Katsojiakin todennäköisesti ainakin moninkertainen määrä.

Imatranajon taloudelliset vaikutukset voi MotoGP-osakilpailun osalta varmasti kevyesti kymmenkertaistaa huononakin vuotena Iitin ja Kouvolan lähiseudun osalta. 

Puhumattakaan siitä, millaisen ruiskeen mp-urheilun uutisarvo saa MotoGP-osakilpailun myötä, ja mitkä ovat sen kerrannaisvaikutukset mp-urheilun kiinnostavuuteen harrastuksena.

Pidetään peukkuja.