Kalifornian kuvernööri Gavin Newsom antoi tälllä viikolla asetuksen, jonka mukaan kaikkien osavaltiossa myytävien uusien autojen ja bussien tulee olla nollapäästöisiä vuonna 2035.

Arvioidaan, että osavaltiossa myytävistä uusista ajoneuvoista noin kahdeksan prosenttia on nollapäästöisiä tai plugin-hybridejä vuonna 2025. Tällä hetkellä luku noin 26 miljoonan auton osavaltiossa on noin 2 prosenttia.

Kalifornian kasvihuonepäästöjen osalta tiukka lainsäädäntö on jo nyt Trumpin hallinnon hampaissa. Liittovaltion hallinto pyrkii lieventämään sitä perustellen tavoitteensa sillä, että asia kuuluu liittovaltion lainsäädännön alle. Asian ratkaissee Korkein oikeus.

Kalifornian nollapäästölinja, mikäli se menee läpi, tarkoittaa sitä, että käytäntö valuu myös hiljalleen muualle maailmaan. Autotehtaat ovat epäilemättä kovan haasteen edessä. Osavaltion tavoitteena on tämän säädöksen avulla pienentää kasvihuonekaasujen päästöjä 35 prosentilla ja typin oksidien osalta peräti 80 %.

Kalifornian osavaltiossa kulutetaan peräti noin 1 % koko maapallon vuosittain käyttämästä öljystä, joten päätöksellä tietyti on merkitystä.

Onneksi vuoteen 2035 on kuitenkin vielä pitkä aika, ja ennen kuin päätös koskee moottoripyöriä Suomessa, ehtii vielä siitäkin kulua useita vuosia, ehkä vuosikymmeniä?

Asiasta kertoi mm. Seeking Alpha.

 

Teksti Erkki Mäki – kuva Zero Motorcycles