KTM
JuhisRacing on tehnyt mopo-ja motovideoita jo kymmenisen vuotta. Kaksi vuotta sitten hän kävi kaverinsa kanssa moottoripyörillä Roomassa ja nyt suuntana on Pariisi. Tapasimme JuhisRasingin Keski-Suomen mp-näyttelyssä ja kyselimme vähän tarkemmin tulevasta reissusta.
Lue lisää ›
Seinäjoen Kyrkösjärvellä ajetuissa Jääradan SM-kisoissa nähtiin viivalla todella nimekkäitä kuskeja, heitä nimekkäin on varmasti Mika Kallio. Mikä saa MM-mitaleita voittaneen, tällä hetkellä KTM-tehtaan MotoGP-testikuljettajana ja valmentajanakin toimivan Kallion hyppäämään lentokoneeseen ja tulemaan suoraan Malesian lämmöstä, keskelle Suomen talvea, hytisemään ja kilpailemaan jääradan SM-kisoihin?
Lue lisää ›
Toimitukseemme tuli vinkki, että vuoden 2012 Saksan IDM-sarjan Supersport-luokan mestari, Tatu Lauslehto, täyttää tänään 40 vuotta. Koska mies itse ei koskaan tee itsestään numeroa, niin taustajoukot halusivat järjestää, näin Motouutisten välityksellä, hänelle pienen syntymäpäiväyllätyksen.
Lue lisää ›
Eero Syrjäsen stunt-show nähtiin sekä Jyväskylän että Kuopion MP-näyttelyssä. Jyväskylässä mukana oli neljän hengen ryhmä, kun Kuopiossa Syrjäsellä oli parinaan Jyväskylässäkin nähty Miro Tausa. Olosuhteet Kuopiossa olivat hienot, iso asfaltoitu stunt-areena ja lauantaina aurinko paistoi lämpimästi. Näimme molemmissa MP-näyttelyissä stunt-show:t ja nyt Kuopiossa pääsimme kysymään tarkemmin, Eero Syrjäsen Stunt-taustasta ja tulevan kesän suunnitelmista.
Lue lisää ›
Sydneyssä toimiva Edi Buffon ja hänen yrityksensä Machine 1867, muunsivat KTM:n 620 Enduron 1920-luvun Ace-pyörästä vaikutteita saaneeksi vain olennaiseen riisutuksi custom bobberiksi. Mykistävin tuloksin.
Lue lisää ›
Oheisessa jutussa Mikko Paaso valottaa poliisimoottoripyörien historiaa Suomessa sekä niiden ominaisuuksia ja hankintapolitiikkaa. Lukuiloa!
Lue lisää ›
Uutisoimme tiistaina, että VTT ja KTM kehittävät yhteistyössä moottoripyöristä älykkäämpiä ja turvallisempia. VTT on tunnustettu kansainvälinen tutkimuslaitos, joka on ja on ollut mukana isoissa autonomista ajamista koskevissa kansainvälisissä tutkimushankkeissa, ja sama näyttää jatkuvan. VTT:n spesialiteettia ovat mm. konenäön kehittäminen ja automaattinen ajaminen erityisen huonoissa olosuhteissa, kuten räntä-, lumi- ja rankkasateessa. Kysyimme VTT:n johtavalta tutkijalta ja KTM-VTT-hankkeen vetäjältä Aki Lumiaholta tutkimuksesta ja autonomisen ajamisen tilasta ylipäätään.
Lue lisää ›
Italialainen ammattikuljettaja Nicola Dutto pääsee lopultakin toteuttamaan unelmansa osallistuessaan ensi vuonna Dakar-ralliin. Asia, jonka hän on halunnut toteuttaa jo vuosien ajan, mutta koska hän on alaraajahalvautunut, rallin järjestäjät eivät koskaan hyväksyneet hänen ilmoittautumistaan.
Lue lisää ›
Imatranajossa oli paikalla myös KTM:n testikuljettaja Mika Kallio. Tällä kertaa miehellä ei ollut mieli radalle, vaan hän oli edustamassa KTM:n varikolla merkkiään ja tapaamassa fanejaan sekä tietysti myös kertomassa kuulumisiaan toimittajille.
Lue lisää ›
Suomesta löytyy jo hyvä joukko stuntkuljettajia, ja osa heistä saa tästä hurjasta lajista elantonsa. Maailmalla on muutamia naisstuntkuskeja, mutta kotimaassa heihin ei usein törmää. Kohdallamme tähän tuli korjaus Jyväskylässä pidetyssä Keski-Suomen Moottoripyöränäyttelyssä, kun tapasimme torniolaisen Regina Langon. Aikaisemmin Lanko on nauttinut vauhdin hurmasta hevosen selästä, mutta yhden hevosvoiman hommassa oli liian vähän tenhoa ja ennen kaikkea tehoja.
Lue lisää ›
Mami Jäntti aloitti kisauransa 30 vuotta sitten jääradoilla, sittemmin hän siirtyi enduron pariin. Tänä keväänä tie vie 11 vuoden tauon jälkeen Päitsille. Mikä innostaa naista ottamaan osaa näin kovaan, kaksipäiväiseen kilpailuun, missä on Päitsin taika?
Lue lisää ›
Pauliina Sievänen #923 tutustui enduroon talkoolaisen ominaisuudessa. Sieltä lähti innostus harrastuksen pariin. Ajamiseen tuli taukoa tukijoukkojen ja ajokavereiden puuttuessa. Onneksi veri veti takaisin moottoripyörän selkään ja 2016 alkaen Sievänen alkoi aktiivisesti treenaamaan enduroa. EM-valmennusryhmästä löytyy laadukkaan valmennuksen lisäksi hyvä ja kannustava ilmapiiri.
Lue lisää ›
Sanna Kärkkäinen #901 on hyvä esimerkki intohimoisesta suhtautumisesta enduroon ja ylipäätään ajamiseen. 2015 saavutettu naisten enduron EM-kulta on tähän astisen uran kohokohta. Ikävä loukkaantuminen vei 2016 mahdollisuuden EM-mitaleilta, mutta siitä huolimatta hän taisteli itsensä tuolloinkin neljänneksi. Ahkeruus ja intohimoinen harjoittelu ei aina ole pelkästään hyvä asia. Viime kesänä Kärkkäinen oli kovan päätöksen edessä ja joutui luopumaan EM-taistosta, kun ilmeni, että hän oli rasittanut itseään liikaa, diagnoosina ylikunto. Nyt nämäkin vaikeudet ovat takana päin ja odotettavissa on kovaa kamppailua kansainvälisillä enduroradoilla, tähtäimenään kirkkain mitali. Vantaan Moottorikerho palkitsi Sanna Kärkkäisen kuvaavasti "Vuoden taistelija"-tunnustuksella. Jää nähtäväksi meneekö myös Suomen Cup:in Enduron naisten luokan mestaruus tänäkin vuonna 23 vuotiaan Kärkkäisen nimiin.
Lue lisää ›
Milla Turunen #57 aloitti harrastuksen mopojen ja minicrossin parissa jo kuusivuotiaana. Nykyään 20-vuotias Turunen on tutustunut offroad-lajeihin hyvin laajalla rintamalla. Vaikka varsinainen kilpailu-ura on vielä aika lyhyt, niin tavoitteita löytyy niin motocrossin, crosscountryn kuin enduronkin suhteen.
Lue lisää ›
Koko ikänsä erikokoisilla mopoilla ja moottoripyörillä ajanut Nelli Elo #913 aloitti offroad-harrastuksen vanhempana (26 vuotiaana). Kilpailuvuosia on takana vasta muutama ja tulevalla kaudella hänet nähdään enemmän kilpa- ja harjoitusradoilla katsomon puolella, sillä odotettavissa on lisää jäseniä heidän offroadia harrastavaan perheeseensä. Tavoitteena on kuitenkin loppukaudesta nousta takaisin kilparadoille ja jatkossakin kehittyä kisakuskina endurossa sekä crosscountryssa.
Lue lisää ›
Vilma Jarkkola #13 on 15 vuotias ja näin ollen ryhmän nuorin edustaja. Ikänsä puolesta hän pääsee osallistumaan ensimmäisiin enduro-kisoihin vasta elokuussa täytettyään 16 vuotta, mutta treenaamista ei laki kiellä. Kuten kaikki muutkin tähän mennessä esittelemistämme valmennusryhmän jäsenistä Vilma Jarkkolakin on syntynyt moottoriurheiluperheeseen. Lopullinen kipinä kilpailemiseen on saanut syttyä rauhassa, ilman kenenkään painostusta, mutta nyt kun vauhtiin on päästy, niin kannustusta ja tukea perheenkin puolelta varmasti löytyy.
Lue lisää ›
Suomalaisen enduron taso on huippuluokkaa. Podiumilla on nähty suomalaisia MM- ja EM-tasolla asti. Enduron naisten MM-sarja lopetettiin vähäisen osallistujamäärän takia, mutta EM-tasolla naisille löytyy oma sarja. Viime vuonna Suomeen perustettiin naisten EM-valmennusryhmä, jossa tällä hetkellä on mukana 14 valmennettavaa. Valmennusryhmästä löytyy MM- ja EM-tason konkareita sekä tulevaisuuden huippulupauksia. Ryhmän päävalmentajana toimii Mami Jäntti. Esittelemme lähiviikkojen aikana heidät yksi kerrallaan. Ensimmäisenä vuorossa on Jenni Siekkinen #915. Vuonna 2013 enduroon siirtyneen 18-vuotiaan Jenni Siekkisen palkintokaapista löytyy jo EM-tason joukkuekulta- ja hopeamitalit. Nämä tuskin jäävät ainoiksi.
Lue lisää ›
Prätkällä töihin -päivä, perjantai. Päivä koetti erittäin tuulisena ja hyisenä. Kylmää uhmaten kauniit nuoret tamperelaisneidot Avelia ja Janina saapuivat Messukeskukseen kokeilemaan moottoripyörällä ajamista ensi kertaa elämässään, sillä kummallakaan ei ole moottoripyörän kuljettamiseen oikeuttavaa korttia. Onneksi koeajo Messukeskuksessa oli mahdollista, sillä Moto-Jysky oli rakentanut pysäköintihalliin suljetun radan, jossa halukkaat pääsivät ajamaan pikakoulutuksen jälkeen.
Lue lisää ›
Viimeinen Keski-Suomen Mp-näyttelyyn tuotu pyörä ajettiin paikalleen lauantaina, kun näyttely oli jo hyvässä vauhdissa. Topi Rautjoen maalaama pyörä, KTM RC8 1190 oli vielä edellisenä iltana ollut palasina ja alkuperäisen oranssin värisenä. Lauantaina Rautjoki ajoi pyörän SMOTO:n osastolle tyylikkään harmaana täydellisen faceliftin kokeneena.
Lue lisää ›
Pietarsaaresta löytyy yksi Suomen monipuolisimmista ja selkeimmin moottoripyöriin keskittyneistä prätkäliikkeistä, RE Motors. Yritys mainostaa itseään Suomen pisimmäksi prätkäliikkeeksi eikä turhaan. Aikanaan legendaariselle kitaratehdas Landolalle kuulunut tiilirakennus on todella pitkä, ja pitää sisällään valtavan määrän moottoripyöriä, ajovarusteita, tarvikkeita, varaosia ja muuta tarvittavaa.
Lue lisää ›