Harley-Davidsonin Street Glide on ikoninen bagger taaksepäin laskevine klassisine linjoineen, joten oli mielenkiintoista koeajaa se. Uusi Milwaukee 8 -moottori, jollainen koeajopyörässä oli, on 107-tuumainen, meikäläisittäin 1746 kuutiosenttimetrinen tilavuudeltaan. Mikä on muuttunut aiempiin moottoreihin verrattuna on se, että kummankin sylinterin kannessa on neljä venttiiliä, siitä mallinumero 8.

Yksi nokka-akseli hoitaa työntötankojen avustuksella venttiilit. Lisäksi kummassakin sylinterissä kipinää iskee kaksi sytytystulppaa.

Moottorin lämmönhallintaa on parannettu sylinterikannen öljyjäähdytyksellä. Myös ilman kulkua on ohjattu uudelleen. Siitä ei varmastikaan ole haittaa, sillä aiemmilla ilmajäähdytteisillä perhekalleudet ja reisien sisä- ja alapinta ovat olleet miltei rakoilla kun helteellä on sattunut kunnolliseen ruuhkaan kaupungissa.

Tosin viime kesä ei ollut otollisin mahdollinen moottorin lämmönhallinnan testaamiseen. Enimmäkseen kun oli suhteellisen viileää.

Harley-Davidson Street Glide 2018 Milwaukee Eight -moottorilla.

Turhat värinät pois

Kun moottoria on uusittu, niin samalla sen tärinöitä on vähennetty tasapainoakselin avulla. Moottori värisee nyt tyhjäkäynnillä 75 % vähemmän, ja sen kyllä huomaa. Samalla, kun moottorin käyntiominaisuudet on saatu paremmiksi, myös tyhjäkäyntikierrosluku on pudotettu 800:aan 1000 kierroksesta minuuutissa.

Operaatio, joka niinikään vähentää tärinää, mutta säästää myös polttoainekuluissa.

Myös ilmansuotimen ja sen kotelon pitäisi tuoda reippaammin ilmaa moottorille.

Värinättömämpi 107-tuumainen.

Olennaista on tietenkin se, miten paljon tehoa ja vääntöä moottorille on uuden rakenteen myötä tullut. Hevosia on tullut 9 lisää 92 hevosvoimaan asti, vääntöä taas kymmenkunta prosenttia, 150 Newtonmetriin, mutta ei voi muuta sanoa kuin että ne ovat tulleet juuri kierrosalueen oikeaan kohtaan.

Mukavaa vääntöä

Moottori vetää nyt jo matalilta kierroksilta ja erästä tunnettua rock-persoonaa lainatakseni töpinää tulee tötteröön juuri oikealla tavalla oikeaan aikaan, kun sitä haluaa.

Kaksisylinterisen vääntävän moottorin voimassa on oma viehätyksensä. Sitä ei edes tarvitse olla loputtomasti, kunhan tarjolla on oikeanlaista vääntöä. Uusissa Milwaukee Eight -moottoreissa sitä on.

Lähikuvaa.

Kyse ei tietenkään ole samanlaisesta tehosta kuin esimerkiksi Ducatin XDiavelissa, koska liikutaan aivan eri teholuokassa. Viime mainitussa hevosia on 154 ja painoa huomattavasti vähemmän. On vähän kuin vertaisi tykkiä kranaatinheittimeen.

Eikä vääntökään ole samanlaista kuin vaikkapa Hondan 1800 Gold Wingissä tai BMW 1600 GT:ssä. Kuusi sylinteriä on kuusi sylinteriä ja jos Wingi tuntuu notkealta, mutta koukuttavalta turbiinihöyryjyrältä kiihdytettäessä, Bemari taas vain hoitaa vastustamattomasti kulkemisen melkein vaihteesta ja nopeudesta riippumatta.

Mutta uskokaa kun sanon, että Street Gliden vääntö tuntuu hyvältä ja rouhealta. Tosin tietysti sillä varauksella, että ihmiset pitävät eri asioista ja käsittävät asioita eri tavalla.

Kaksi etulevyä on minimi tämän painoluokan pyörässä.

Herkempää reagoivuutta

Ajoasento on aiempaa kapeampi ja pyörä on paremmin kuljettajan kontrollissa. Ajamista helpottaa omalta osaltaan luistokytkin, joten enää ei ole pelkoa takapyörän lukkiutumisesta pienemmälle vaihtamisen yhteydessä.

Pyörässä on Usb-latauspistoke, ja etukatteessa erillinen pehmustettu "hansikaslokero", johon pistoke on asennettu. Lokeroon mahtuu kätevästi latautumaan ainakin iPhone 7, joten sinne varmasti mahtuvat useimmat muutkin puhelimet.

Pyörä on varustettu helppokäyttöisellä ja hyvin toimivalla vakionopeudensäätimellä, jonka käyttökytkimet löytyvät vasemmasta kahvasta.

Vilkkusysteemissä on erilliset kytkimet oikealle ja vasemmalle vilkulle, mutta sillä ei ole merkitystä loppukäyttäjän kannalta. Jos ajaa vain yhdellä moottoripyörällä, niin asiaan tottuu nopeasti. Lisäksi vilkut palauttavat automaattisesti. Ominaisuus, joka näyttää vähitellen lisääntyvän, ja pitäisi ehdottomasti määrätä pakolliseksi turvallisuuden nimissä.

Toinen poski.

Koko pyörä on aiempaa herkemmin reagoivan tuntuinen, mutta jousituksen ja vaimennuksen pintakovuus kiusasi. Samoin joustomatkat ovat lyhyet ja jousitus pohjasi helpon tuntuisesti.

Ehkä sen vuoksi, että tämäntyyppisellä pyörällä ei hirveästi kallistella, ohjaustangon liike rajoittimesta rajoittimeen tuntuu tosi isolta, joten siltä osin pyörä on helppo kääntää hitaassa vauhdissa.

Avaimeton käynnistys ja muita herkkuja

Oikea kahva.

Etukatteen yläosassa on säädettävä tuuletusluukku, mutta sen toimintaan on vaikea ottaa kantaa ajopäiville sattuneen kelin puitteissa. Enimmäkseen sadetta ja viileähköä, kumma kyllä.

Isohko etukate ottaa pahimman ajoviiman pois, vaikka tuulilasi voisikin olla korkeampi. Toisaalta matala lasi kuuluu baggerin tyyliin.

Street Glide on varustettu avaimettomalla käynnistyksellä. Riittää, kun avain on taskussa, niin pyörän saa käyntiin. Polttoainetankin kromikorkki pitää sen sijaan avata vielä perinteiseen tapaan avaimella.

Vasen kahva ja sen käyttökytkimet.

Pyörän takalaukut ovat helppokäyttöiset ja moneen tarkoitukseen riittävän tilavat. Matkustajan osa istuimesta saattaa olla sellainen, ettei siinä viihdy pidempään, mutta lisävarustelistasta on helppo rukisa viihtyisämpi takaistuin, jos siihen on tarvetta.

Pyörän multimediaviihdenavigointiyksikkö on toimiva kokonaisuus, kun sitä oppii käyttämään. Hauska, kuljettajaa mukavalla tavalla palveleva toiminto navigaattorissa on se, että kun polttoaine alkaa olla vähissä, navigaattori kysyy, "haluatko löytää tien lähimmälle huoltoasemalle?". Ja mikäli vastaat "kyllä", se myös osaa opastaa sinne.

Istuimella viihtyy.

Painoa ja jalkalautoja

Harley-Davidson Street Gliden ajoasento on miellyttävän avara, pysty ja "harrikkamainen". Myös satula tuntuu tukevalta ja asialliselta, sen turvin herkempikin perähipiä kestäisi pidemmänkin matkan.

Jalkalaudat ovat puolestaan sellaiset, että niiden kanssa ei pyörällä paljoa huvitella tiukkaan kallistella risteyksissä eikä kaarteissa.

Koska kyseessä on iso pyörä, niin se on myös painava. H-D on siirtynyt painon pudottamiseen vasta joissakin ensi vuoden malleissa. Erityisesti aloittelijalle kynnys hankkia Harrikka todennäköisesti pienenisi, mikäli niiden painosta niistettäisiin kunnolla pois. Toisaalta se saattaisi merkitä esimerkiksi täysmetallisista lokasuojista luopumista, mikä ei taida oikein istua merkin imagoon.

Vasen kylki.

Koeajettu malli oli helmiäisenvalkoinen ja siinä oli tummennettu pieni tuulilasi.

Moottorin jatkeena on kuusivaihteinen vaihteisto, joka hoitaa tehtävänsä isohkoin liikeradoin. Vapaan löytäminen vaatii edelleen huolellisuutta. Tosin sen pitäisi helpottua, kunhan pyörään tulee lisää kilometrejä.

Jarrut tuntuivat alkuun puumaisilta. Hyvää niissä on ehdottomasti se, että edessä on tuplalevyt, lisäksi jarrut on integroidut ABSit. Jarrujen pahin puumaisuus häipyi muutaman kovemman jarrutuksen jälkeen.

Pyörässä on uudet pehmeätoimiset Showan etuiskunvaimentimet, jotka sinänsä hoitavat tehtävänsä aiempaa mallikkaammin.  Etuteleskoopin liukuputket ovat halkaisijoiltaan melkoiset, mutta silti kovempivauhtisessa ja vähän enemmän pidon rajoilla kulkevassa kaarteessa on tunne siitä, että etupää sortaa, kun teleskooppi tai runko joustaa suhteessa etupyörään.Se on tyypillistä isoille, raskaille ja pitkäakselivälisille pyörille. Sen vuoksi uudessa Wingissäkin on kolmiotukivarsin toteutettu etupään rakenne.

Kuljettajanäkymää.

Kun asian tietää, niin eihän se varsinaisesti ajamista haittaa. Ja joka tapauksessa pyörällä on mukava sujutella menemään perusmutkiin, joihin se taittuu aivan riittävän notkeasti ja hyvällä ajotuntumalla. Moottorin laaja vääntöalue tekee ajamisesta miellyttävää ja helppoa.

Jos olet pohtinut Harrikkasi päivittämistä, niin uusi Milwaukee 8 -moottori ja Street Glide ovat aivan hyvä syy siihen.

Aiheesta aiemmin: Harley-Davidsonilta uusi moottori vuoden 2017 matkapyörämallistoon 

Mittaristo ja multimediakeskus.

TEKNISET TIEDOT
Moottori Milwaukee-Eight 107
Sylinterin halkaisija x iskunpituus  100 mm x 111,1 mm
Sylinteritilavuus 1745 cc
Puristussuhde 10.0:1
Moottorin vääntömomentti 150 Nm / 3,250 rpm
Polttoainejärjestelmä  Elektroninen polttoaineen ruiskutus (ESPFI)
Pituus 2425 mm
Istuinkorkeus (ilman kuormaa)  685 mm
Maavara 125 mm
Keulakulma 26°
Etujättö 173 mm
Akseliväli 1625 mm
Eturengas 130/60B19 61H
Takarengas 180/65B16 81H
Polttoainesäiliön tilavuus 22,7 l
Öljytilavuus (suodattimen kanssa)   4,7 l
Voimansiirto   Ketju, välityssuhde 34/46
Pakoputkisto Kromattu, 2-1-2-kaksoispakoputkisto kartiomallisilla äänenvaimentimilla
Paino (käyttökunnossa)  376 kg
Laukkujen tilavuus yht. 64 litraa
Polttoaineenkulutus 5,7 l/100 km
CO2 -päästöt   131 g/km

Karttatietoja.

Polttoainetankin korkki avataan avaimella.

Tyylikästä baggerin takalinjaa.