Suomen Motoristit ry eli Smoto on suomalaisten motoristien edunvalvoja, ja 2012 tehdyn selvityksen perusteella EU joutui taipumaan ja antamaa kansalliselle päätöksenteolle sijaa: kukin jäsenmaa sai valita katsastaako prätkät vai ei, kunhan ryhtyy muihin toimiin kuolintilastojen kaunistamiseksi.

Nyt tilanne on menossa samaan suuntaan: katsastusta ajetaan kuin matoa koukkuun. Katsastuksen yhtenäistävää lainsäädäntöä ajavat keskieurooppalaiset, mutta ilmeisesti myös kotimaiset katsastusalan yritykset. Aiheesta lisää tässä: Moottoripyörien pakollinen katsastus tulossa – "Vaikuttaa pelkältä rahastukselta"

Hymyilevän Motoristin kevätpäivillä eilen Lahdessa toinen tekijöistä, Smoton hallituksen jäsen Jari Kielinen esitteli uutta "Moottoripyöräilijöiden onnettomuudet 2011-2021 – Turha katsastaa!" -selvitystä.  

Tilaisuutta juontanut Jarmo Jokilampi totesi, että "tutkimuksella tullaan painimaan katsastuksen tarpeellisuutta vastaan".

Mistä tutkimuksessa on kyse, Jari Kielinen?

Smoto teki vuonna 2012 silloisen katsastusdirektiivin voimaantuloon liittyen laajan tutkimuksen moottoripyöräilijöiden onnettomuuksista. Tutkittiin, mikä olisi katsastuksen vaikutus näiden onnettomuuksien estämiseen. Silloin tutkittiin noin 10 vuoden ajalta kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet tutkijalautakuntien raporttien perusteella ja käytiin läpi teknisten vikojen osuus niissä.

Silloin todettiin, että teknisten vikojen osuus on alle prosentti, päästiin noin 0,8 prosentin lukemaan. Tämä sama tutkimus uusittiin viime vuonna. Oli noin 192 kuolemaan johtanutta onnettomuutta mitä selvitettiin, niistä yhdessäkään ei ollut sellaista teknistä vikaa listattuna, mikä olisi aiheuttanut sen onnettomuuden.

Siellä oli tietty prosenttiosuus, missä tekninen vika oli osallisena tai oikeastaan mainittu raportissa. Se tarkoittaa sitä, että pyörästä oli löytynyt sellainen asia, mutta se ei vaikuttanut siihen onnettomuuteen.

Tästä voi nyt todeta, että katsastuksella voidaan vaikuttaa niihin onnettomuuksiin, missä tekninen vika olisi sen aiheuttanut, mutta eihän se katsastus muuhun voi puuttua. Hyvällä tuurilla ne saataisiin napattua siellä katsastuksessa kiinni, mutta koska siinä vajaassa 200 tapauksssa ei löytynyt yhtään sellaista, missä tekninen vika olisi aiheuttanut, niin voidaan todeta, että turha katsastaa, kuten tässä raportin otsikossakin lukee.

Jokilampi: Eli turha katsastaa. Mistä ne onnettomuudet sitten johtuvat, jollei kerran tekniikasta?

- Ne johtuvat pääosin valitettavasti kuljettajan omasta toiminnasta ja osittain myös muiden tielläliikkujoiden toiminnasta. Kuljettajan virheitä; virhearvioita, ei huomata pyörää tai muita syitä, mitä kaikkea siellä onkaan, mutta tekninen vika on hyvin harvinainen onnettomuuksien aiheuttajien joukossa, Kielinen pohtii.

Tutkimus löytyy kokonaisuudessaan Smoton sivuilta täältä.

– Seuraavaksi tämä menee Liikenneministerille ja ministeriöön ja sen jälkeen se käännetään englanniksi ja toimitetaan myös FEMA:an, eurooppalaisten moottoripyöräjärjestöjen yhteistoimintaelimeen, joka toimii motoristien edunvalvojana EU:n tasolla, sekä tietenkin myös Mepeille, kunhan nämää uudet mepit valitaan, Kielinen päättää.