Haastattalimme Aki Aaltoa juuri ennen hänen lähtöään Mansaaren TT-ajoihin.

– Kaverin kautta kiinnostuin aikanani sivuvaunuratamoottoripyöräilystä. Eksyin lähelläni asuvan Markku Artiolan porukoihin, pääsin kyytiin ja hänen purkkarinaan opettelin alkuun. Artiola on varmaan ollut enemmän tai vähemmän kaikkien alan harrastajien primus motorina. Halusin viedä uraani eteenpäin ja kun vuonna 2006 Pekka Päivärinta etsi purkkaria, niin päätin kokeilla. Ajattelin, ettei se ota, jos ei annakaan. Olihan ne isot saappaat, mihin hypätä. Heti toisessa kisassa putosin kyydistä ja loukkaannuin. Siitä toivuttuani ajot kuitenkin jatkuivat, ja koko ajan olen pyrkinyt parempaan, yhä korkeammalle tasolle, eteenpäin.

Ura on ollutkin nousujohteinen. 2008 tuli 8. sija sivuvaunumoottoripyörien MM-sarjassa.

– 2009 vedin taas "pahat lipat". Se oli hetki, jolloin todella vakavasti mietin jatkaako vai ei. Päätin jatkaa.

Näyttöjä oikeaan aikaan

Tähän asti aina kaikki on loksahtanut kohdalleen. Kun on ollut tarve siirtyä eteenpäin, eteen on tullut joku, joka tarvitsee uutta purkkaria ja kysynyt parikseen. Taidon lisäksi välillä tarvitaan tuuriakin.

– Olen onnistunut oikeaan aikaan, tullut voittoja, olen pysynyt kyydissä, ja on se on jäänyt jonkun mieleen.

Niin kävi silloinkin kun Ruotsissa nousujohteista omaa paluu-uraansa silloin tehnyt Johan Reuterholt oli siirtymässä ajamaan Eurooppaan ja Aalto hyppäsi hänen kyytiinsä.

Uran varrella Aki on ehtinyt toimia usean, eri maista kotoisin olevien kuskien purkkarina. Kauden lopussa ei koskaan tiedä, mihin seuraava vuosi vie. Joskus on hän ollut vielä kaksi viikkoa ennen kauden alkuakin ilman kuskia, mutta aina joku on tarvinnut hän on päässyt ajamaan joka kaudella.

Roger Lovelock ja Aki Aalto (kuvassa oikealla) haastateltavina.

Saksan IDM-sarjassakin ajanut Aalto on nyt brittiläisen Roger Lovelockin kyydissä Driverwolf BMW-tiimissä Britannian Superbike Championship BSB-sarjan sivuvaunuluokassa. Sarjassa on ajettu kolme osakilpailua ja viisi lähtöä, joiden jälkeen pari Lovelock / Aalto komeilee johdossa 67:llä pistellä.

Vieraaseen purkkiin Mansaarelle

BSB-sarjassa ajetaan kaikkiaan kymmenen osakilpailua. Kausi itsessään kestää pitkään huhtikuusta lokakuuhun. Vaikka kymmenen osakilpailua onkin Aallon mukaan ihan tarpeeksi moottoriurheilua vuoteen, otti hän ilomielin vastaan Robert Handcockilta saamansa kutsun osallistua kahteen sivuvaunulähtöön maailman vanhimmassa ratamoottoripyöräkilpailussa Mansaarten TT-ajoissa. Jo vuodesta 1904 asti muutamaa poikkeusta lukuunottamatta vuosittain järjestetty ratamoottoripyöräkilpailu on ikänsä lisäksi erittäin haastava. Katuradan pituus on 60,3 kilometriä ja korkeuseroa radalla on 400 metriä. Radan haastetta lisäävät muun muassa 264 mutkaa.

Vuonna 2007 Aalto osallistui satavuotisjuhlakilpailuun kuljettajanaan Matthew Sayle. Tosin molemmat startit keskeytyivät teknisten ongelmien takia. Tämän vuoden kuski Robert Handcock on kokenut Mansaarten kävijä. Hän on osallistunut jo kahdeksan kertaa kyseiseen kisaan. Mansaaren TT-ratakilpailut järjestetään tänä vuonna 30.5-12.6 välisenä aikana. Aki itse matkustaa paikalle 28.5.

Lauantaina 30.5. alkavat harjoitukset, joita jatketaan joka päivä sunnuntaipäiviä lukuunottamatta. Kisastartit ovat 6. ja 10. päivä kesäkuuta.

Kisaan on jonkin verran totuttelemista, sillä ajokki vaihtuu BSB-kisoissa ajettavasta monokokki-runkoisesta 1000-kuutioisesta F1-sivuvaunupyörästä putkirunkoiseen 600-kuutioiseen F2-sivuvaunupyörään, jollaista Aalto on pitänyt radalla viimeksi kahdeksan vuotta sitten.

Mustalaisleiri menee johtoon

Harjoittelu on ratamoottoripyöräilyssä haastavaa.

– Aikanaan ruotsalaisen Johan Reuterholtin kanssa pystyimme testaamaan ja harjottelemaan viikon Ranskassa ennen kisakauden alkua, mutta esimerkiksi kuluvalla kaudella Roger Lovelockin kyytiin menin suoraan ensimmäisiin kisoihin. Toki optimi olisi, että lajitreeniä pystyisi tekemään, mutta vastaan tulee ihan yksikertaisesti raha. Treenaamaan pitäisi mennä Ranska-Espanja-Italia akselille, että olisi tarpeeksi lämmintä kisakauden ollessa talvella tauolla.

– Olemme Lovelocin kanssa muutenkin outo ilmestys, kuin mustalaisleiri. Isoilla talleilla on isot varikkoteltat ja -autot, meillä hiema vaatimattomammat puitteet. Nyt ovat ihmeissään, kun ollaankin pärjätty, Aalto myhäilee.

Roger Lovelockin ja Aki Aallon taidonnäytettä.

Fyysistä kuntoa kuitenkin pystyy ja täytyykin pitää yllä. Jääkiekkoa junnuna pelanneella Aallolla oli jo alkujaan hyvä peruskunto. Vuodesta 2008 kisat ovat koko ajan koventuneet ja pyörien tehot kasvaneet - kisapyörässä on 200 hevosvoimaa - ja vaikka kisat ovatkin lyhyitä, kunto on jatkuvasti äärimmäisellä koetuksella.

Puntilla käynti ei riitä, eikä siitä oikein ole mitään hyötyäkään. Laji ei ole voimasta kiinni. Enemmän tarvitaan kestävyyttä, jota pidetään yllä monipuolisella kestävyyttä nostavilla lajeilla. Kestävyyttä rakennetaan vuosia, mikään kolme kertaa viikossa ennen kauden alkua ei sitä ole. Talvella hiihdetään ja kesällä polkupyörä on tuttu kaveri. Treenin kovuudesta kertoo Aallon "harjoitusohjelma"

– Mennään niin pitkälle, kuin jaksetaan ja tullaan sieltä sitten takaisin.

Henkistä kanttia monella tasolla

Fyysistä kuntoakin tärkeämpi on kuitenkin henkinen kestävyys.

– Ikinä ei tule sellaista oloa, ettei luottaisi itseensä. Kun tilaisuus tulee, pitää uskaltaa hypätä kenen kyytiin tahansa. Kielitaito on vättämätön. Osaan olla hauska englanniksi, niin eiköhän se kerro jo jotakin, myös ruotsia taitava Aalto heittää.

Ja ennenkaikkea kaikkien ihmisten kanssa on tultava toimeen

– Kivat ihmiset eivät aja lujaa, listaa Aalto hyvän purkkarin ominaisuuksia.

Tulevaisuutta hän ei kovin pitkälle suunnittele eteenpäin. Juuri näin Mansaaren TT-ajojen kynnyksellä ajatus ja kaikki keskittyminen on tähdätty sinne.

– Mennään kurvi kerrallaan, ja niin kauan kuin homma menee eteenpäin, jatketaan. Olen joskus miettinyt, millä täyttää tämän hulluuden uran jälkeen, mutta se ei ole vielä ajankohtaista. Tämä on elämäntapa, joka vie mukanaan, ja jossa olevat ihmiset vetävät puoleensa.

Mahdollisesti alasta kiinnostuneita nuorille Aki suosittelee rohkeasti menemistä puhumaan ihmisille ja ilmaisemaan kiinnostuksensa. Apua ja kannustusta löytyy varmasti. Hän on itse hyvä esimerkki siitä, kuinka pitkälle voi päästä, kun uskallusta riittää.

Mansaaren TT-ajot siis alkavat 30.5. Jäämme seuraamaan ja tsemppaamaan.