Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Italialais-kiinalainen Benelli tekee vahvaa paluuta moottoripyörämaailmaan. Siitä kertoo sekin, että merkillä on maahantuoja Suomessa, ja pyörää on myös myyty maassamme. Kiinalaisomistuksessa vuodesta 2005 toiminut italialaisvalmistaja on laajentanut mallistoaan vähitellen.

TRK 800 on Pesarossa perustetun Benellin toinen selkeä adventuremalli. Tavoitteena on ollut maksimimukavuus ja hauskuus sekä teillä että niiden ulkopuolella. Malli on syntynyt Benellin Pesaron t&k-keskuksessa ja se julkistettiin yrityksen 110-vuotisjuhlan kunniaksi. Kyllä, merkin historia alkaa jo vuodesta 1911, ja sillä se on Italian toiseksi vanhin mp-valmistaja.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Uusi malli täydentää Benellin TRK-sarjaa, johon ennestään kuuluu merkin best-seller TRK 502 X. Se avaa uuden luvun valmistajan historiassa, hehkuttivat merkin puhemiehet EICMA:n tiedotustilaisuudessa. Sukunäkö edeltäjään on myös ilmeinen.

Pyörän kaksisylinterinen rivimoottori on kokonaan uusi ja sama kuin 800-kuutioisessa Leoncinossa. Sen tilavuus on 754 cm3 ja teho 76,2 hv / 56 kW / 8500 r/m ja maksimivääntö 67 Nm / 6500 rpm. Moottori on hyvin lyhytiskuinen, sen poraus on 88 mm ja isku 62 mm.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia antavat kyytiä kummankin sylinterin neljälle venttiilille. Vääntöavusteinen märkä luistokytkin ja kuusivaihteinen vaihteisto hoitavat voimansiirtoa toisiovedosta vastaavalle ketjulle.

Trellisputkirunko teräslevyin on suunniteltu toimimaan kaikissa olosuhteissa ja pyörän ergonomiaan on panostettu pienintä yksityiskohtaa myöten. Lisäksi mukaan mahtuu sekä kuski että kyytiläinen kaikkien laukkujen lisäksi.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Edessä on Marzocchin usd-etuhaarukka, jossa on halkaisijaltaan 50 mm putket. Sekä jousen esijännitys että paluu- ja puristusvaimennus ovat säädettävät, joustomatkaa on 170 millimetriä. Takana on monovaimennin, jonka jousen esijännitys ja paluuvaimennus ovat säädettävät, joustomatkaa on 171 millimetriä.

Iso, säädettävä tuulilasi ja kädensuojukset tuovat aerodynaamista suojaa sekä kuljettajalle että kyytiläiselle. Keskiseisontatuki tulee pyörässä vakiona.

Mukavuutta on tarjolla myös istuimen osalta, se on kapea ja tilava ja pyörä on varustettu tukevilla kyytiläisen kahvoilla. Lisäksi TRK 800:ssa on helppokäyttöinen ja intuitiivinen mittaristo, jossa on 7" TFT-täysvärinäyttö.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Polttoainetankin tilavuus on 21 litraa, jolla pitäisi luvatulla kulutuksella päästä yli 400 km matkan tankkauksella.

Jarrupuolesta vastaa Brembo, ja valaistus on toteutettu LEDein.

Pyörä tulee markkinoille vuoden 2022 toisella puoliskolla. Hinta on vielä avoin.

TRK 800 on painavahko, samaa luokkaa BMW:n 1250 GS:n kanssa, mutta toisaalta se on varustettu laadukkain komponentein ja monikäyttöisyyteen vaikuttavat monet tekijät. Kuulostaa mielenkiintoiselta koeajopyörältä, jahka saadaan Suomeen asti.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Benelli TRK 800 tekniset tiedot:

  • Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytteinen, 4 venttiiliä per sylinteri, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia. Tilavuus 745 cm3. Poraus x isku Ø88 x 62 mm. Puristussuhde 11,5:1. Teho 56 kW / 76 hv @ 8500 rpm. Maksimivääntö 67 Nm @ 6500 rpm. Paineöljyvoitelu, märkäsumppu. Elektronisesti ohjattu polttoaineensyöttö. Täyttää Euro 5 -normit. CO2 päästöt: 108 g/km. Polttoaineenkulutus 4.6 l/100km
  • Voimansiirto: märkä monilevyinen luistokytkin. 6 vaihdetta. Toisioveto: ketju.
  • Alusta: Marzocchin USD-etuhaarukka ø 50mm, jousen esijännitys ja puristus- ja paluuvaimennus säädettävissä. Joustomatka 170 mm. Alumiininen takahaarukka, monovaimennin, jousen esijännitys ja paluuvaimennus säädettävissä. Joustomatka 171 mm. 
  • Jarrut: edessä kaksi puolikelluvaa ø320 mm levyä, Brembon monoblock radiaalisatula, 4 mäntää ja ABS. Takana yksi ø260 mm levy, tupalmännät ja ABS.
  • Vanteet: tubeless pinnavanteet, edessä 19” x MT3.00”, takana 17” x MT4.25”. Rengasmitat: edessä 110/80 R 19 M/C 59V ja takana 150/70 R 17 M/C 69V. Renkaat: Pirelli Scorpion Rally STR.
  • Mitat: Pituus 2240 mm, leveys 927 mm ja korkeus 1408 mm. Istuinkorkeus 834 mm. Akseliväli 1528 mm. Kuivapaino ilman varusteita 226 kg.

Aiheesta aiemmin:

Kaikki Milanon EICMA 2021 -moottoripyörämessujen juttumme löydät täältä

Motouutiset koeajaa: Benelli Leoncino Trail 2021 - kohtuuhintainen tyyliscrambleri

Benelli-moottoripyörämuseo sai Italian valtiolta kahden miljoonan euron rahoituksen

Benelli julkisti 1200-kuutioisen touring-pyörän

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.

Benellin TRK 800 -adventuremalli.