Ducatin MotoE MM-sarjan prototyyppi Misanon radalla.

Ducatin MotoE MM-sarjan prototyyppi Misanon radalla.

Ducatin sähköinen MotoE-sarjan prototyyppi on koodinimeltään "V21L" ja se on Ducati Corsen kisatiimin ja yrityksen t&k-osaston insinöörien yhteistyön tulos. Työryhmää on vetänyt Roberto Canè, Ducatin sähköisen liikkuvuuden johtaja.

Misanon radalle pyörän vei Michele Pirro, ammattikuljettaja, joka on toiminut Ducatin testikuljettajana vuodesta 2013. Hän arvioi Ducatin ensimmäisen sähköisen moottoripyörän luonnetta ja potentiaalia.

– Koemme todella erikoislaatuista hetkeä. Minun on vaikea uskoa, että se on todellisuutta eikä vain uni. Ensimmäinen sähköinen Ducati radalla on poikkeuksellista ei vain sen ainutlaatuisuuden, vaan sen tehtävän poikkeuksellisuuden vuoksi: haastava sekä suorituskykytavoitteiden että äärimmäisen lyhyen aikataulunsa takia. Projektin tiimi on tehnyt uskomatonta työtä. Emme ole vielä valmiita, tiedämme, että tie edessäpäin on pitkä, mutta olemme muuranneet ensimmäisen kiven, iloitsi Ducatin eMobility-johtaja Roberto Canè.

Ducatin MotoE MM-sarjan prototyyppi Misanon radalla. Kuskina Ducatin oma testikuljettaja Michele Pirro.

Ducatin MotoE MM-sarjan prototyyppi Misanon radalla. Kuskina Ducatin oma testikuljettaja Michele Pirro.

– MotoE-prototyypin testaaminen radalla oli oikea jännitysnäytelmä, koska se merkitsee uuden ja tärkeän aikakauden alkamista Ducatin historiassa. Pyörä on kevyt ja sen balanssi on jo hyvä. Yhteys kaasuun ja sen avaamiseen sekä ergonomia ovat hyvin samanlaisia kuin MotoGP-pyörässä. Jos se ei olisi niin hiljainen, ja jollemme olisi päättäneet testissä rajoittaa tehoa 70 prosenttiin maksimista, olisin hyvin voinut kuvitella ajavani omalla pyörälläni, totesi testikuljettaja Michele Pirro testirupeamasta. 

Sähkömoottorisen kisapyörän suurimpia haasteita ovat koko, paino sekä akkujen ajomatka latauksella. Ducatin tavoitteena on tehdä korkeatehoisia ja keveitä sähkömoottoripyöriä MotoE MM-sarjan osanottajille. Fokuksena hankkeessa on paremman suorituskyvyn lisäksi painonhallinta sekä tehon säilyttäminen koko kisan ajan. Tähän päästään kehittämällä pyörään tehokas jäähdytysjärjestelmä.

Ducatin MotoE MM-sarjan prototyyppi Misanon radalla.

Ducatin MotoE MM-sarjan prototyyppi Misanon radalla.

Ducati kertoo hyödyntävänsä tulevaa kokemustaan sähkömoottoripyörien MM-sarjassa myös katukäyttöön sopivien moottoripyörien kehitystyössä.

"Tavoitteena on luoda, niin pian kuin teknologia sen sallii, sporttinen, kevyt, jännittävä ja kiinnostava sähköinen Ducati-moottoripyörä maantiekäyttöön," kerrotaan Ducatin tiedotteessa.

Prototyypin teknisiä tietoja ei vielä julkaistu, ja salaisuudet säilytetään tiiviisti katteiden takana. Ulkonäöstä pyörä on joka tapauksessa helppo tunnistaa Ducatiksi.

Aiheesta aiemmin

Jymyuutinen: Ducatista sähkömoottoripyörien MM-sarjan toimittaja 2023 alkaen – se tarkoittaa pitkällä olevaa sähköpyörämallia

Ducatin MotoE MM-sarjan prototyyppi Misanon radalla.

Ducatin MotoE MM-sarjan prototyyppi Misanon radalla.

Ducatin MotoE MM-sarjan prototyyppi Misanon radalla.

Ducatin MotoE MM-sarjan prototyyppi Misanon radalla.