Gimbaali eli vakaaja perustuu yleensä kardaaniseen ripustukseen (englanniksi "gimbal") ja sähkömoottorien pyörittämiin gyroskooppihyrriin, kertoo Wikipedia. Malliesimerkki perinteisestä kardaanisen ripustuksen käyttökohteesta on laivakompassin pitäminen vakaassa asennossa keinuvassa laivassa.

Gimbaalit ovat joko kaksi- tai useimmiten kolmiakselisia. Kolmeen suuntaan akseloitu gimbaali minimoi halutun tasapainossa pidettävän kappaleen liikkeen sekä pituus-, pysty- että poikkiakselilla. Kameroissa sitä hyödynnetään poistamaa tärinää ja kuvan heilumista.

BMW kehittää moottoripyöriinsä gimbaalia hyödyntävää uudenlaista ajovaloa, jossa valokeila pysyy koko ajan horisontaalisena, tavallaan tien tasossa, vaikka pyörää kallistetaan tiukasti kaarteeseen, kertoo Visordown.

Etu on ilmeinen: sillä saadaan lisää valoa myös kaarteen "taakse", mikä lisää liikenneturvallisuutta pimeällä ajettaessa aivan kuten perinteiset adaptiiviset ajovalot tekevät. Samalla ajovalon keila pysyy oikealla tasolla sekä jarrutettaessa että kiihdytettäessä: vaikka pyörä nyökkää, valokeila näyttää samalle tasolle kuin ennen jarrutuksen aloittamista.

BMW:n ratkaisu voi olla kytketty pyörän inertiamittausakseliin, jolloin gimbaali käytännössä kallistaa vastaavan määrän vastakkaiseen suuntaan, kuin mihin IMU havaitsee pyörän kallistuvan poikkiakselin, liikkuvan pystyakselin tai pitkittäisakselin suhteen esimerkiksi luistossa.

Monissa LED-valoilla varustetuissa moottoripyörissä on nykyään kaarrevalotoiminto. Niissä syttyy lisää ledejä sitä mukaa mitä tiukemmin kaarteeseen ajettaessa kallistetaan, ja näin ne tuovat lisää valoa kaarteen suuntaan kuten gimbaalivalotkin tekevät. LEDeillä toteutetuissa kaarrevaloissa hyödynnetään IMUa tai kallistusanturia, mutta gimbaaliratkaisussa hyödynnetään normaalin ajovalon valokeilan leveyttä.

Kumpi ratkaisu tuo kuljettajan kannalta enemmän hyötyä ja miksi BMW kehittää gimbaalia. Onko kyseessä painon tai kustannusten säästö? Se selvinnee aikanaan sikäli kuin gimbaalilla vakautettu valoratkaisu koskaan tulee tuotantoon. 

Ruotsissa pyrittiin aloittamaan gimbaalilla varustetun ajovalopolttimon valmistus jokunen vuosi sitten. Mihin lienee asia hävinnyt?

Aiheesta aiemmin:

PERJANTAI 19.2.2021 08:54

Allight: pyörääsi kaarteen taakse näyttävä ajovalo vain polttimoa vaihtamalla!

SUNNUNTAI 2.9.2018 11:59

ALLight: polttimon vaihtamalla saat moottoripyörääsi mutkan taakse näyttävät valot