Järjestätte naismotoristien matalan kynnyksen ajoharjoittelupäivän nyt neljännen kerran. Mistä ajatus aikanaan lähti?

– Vuonna 2020 toteutin unelmani ja suoritin opetusluvalla moottoripyöräkortin. Jo ennen virallista korttia kävin MotOrg ry:n AT2 koulutuksen ja jäin pohtimaan, että olisipa kiva kun olisi tarjolla enemmän koulutuksia vain naisille.

– Olen kerryttänyt kilometrejä kadulla ja radoilla. Radalla ajamiseen olen pahasti koukussa ja kortin saatuani olen joka kesä kuluttanut aktiivisesti meidän kotimaan upeita moottoriratoja. Olen myös järjestänyt likkojen letkajenkkaa, ryhmäajoja naisille, jossa mennään rauhassa liikennesääntöjen mukaan. Ei tarvitse pelätä vauhtia tai sitä, että kortti lähtee.

Kaisa Rautio ja Hanna Granlund järjestävät naisille suunnatun ajoharjoittelupäivän jo neljännen kerran.

Kaisa Rautio ja Hanna Granlund järjestävät naisille suunnatun ajoharjoittelupäivän jo neljännen kerran.

– Alusta alkaen kaipasin matalan kynnyksen mp-tapahtumia naismotoristeille. Joillekin on iso kynnys, tulla esimerkiksi rataharjoittelupäiville miesten kanssa samaan aikaan. Halusin ja haluan toimia naismotoristien puolesta ja edistää harrastusta naisten keskuudessa.

– Tavattuani Kaisan, löimme päämme yhteen ja päätimme, neljä vuotta sitten, järjestää ajoharjoittelutapahtuman vain naisille. Mielestäni aika jees kahdelta mimmiltä, nollakokemuksella uskaltaa lähteä kokeilemaan tämmöistä. Olen todella ylpeä meistä ja koko tiimistämme. Olemme jo kolmena vuotena rakentaneet upean tapahtuman, hehkutti Hanna Granlund.

Mikä Kaisa on sinun mp-historiasi?

– Ajoin mp-kortin 2012 ja sen jälkeen jäin säästämään rahaa pyörän ostoon. Kaikki muut ajokamat olikin jo hommattuna. Loppuvuodesta 2018 rahat oli kasassa ja "ensimmäisenä kautena" ajoin noin 20 km, kun siirsin pyörän ajamalla marraskuun viimeisenä päivänä talvisäilöön. Jännitti, mutta ne olivat ihania kilometrejä.

– Joitakin vuosia ajelin pääosin itsekseni tai joku ystävä kyydissä. Ajaminen alkoi jo tuntua siltä että "tässäkö tämä nyt sitten oli". Aluksi ajelin pääosin moottoriteitä paikasta A paikkaan B. En tykännyt mutkateistä, koska ne oli vaikeita. Ajoasentonikin oli väärä. Niskat oli aivan jumissa jo työmatkasta (n. 45 min suuntaansa), muisteli Kaisa Rautio.

Kuinka lopulta tutustuitte toisiinne?

– Sattuman kautta. Koronakesänä 2021 liityin naisille suunnattuihin WhatsApp -ryhmiin, jossa pystyi kyselemään ajoseuraa ja toisessa oli tarjolla myös muuta pulinaosiota. Siellä mainostettiin koulutuspäiviä jossain päin Suomea ja muistan katsoneeni kartasta, että kyllä on hankalan matkan päässä. Ei minulla olisi uskallusta lähteä kouluttautumaan satojen kilometrien päähän, tuntemattomien ihmisten keskelle. Kyselin, onko pk-seudulla mitään ajoharjoitteluun soveltuvia ratoja ja tietäisikö joku, mitä sellaisen vuokraaminen maksaisi. Hanna vastasi minulle ja meidän ensimmäinen puhelu kesti yli kaksi tuntia, muisteli Kaisa Rautio.

Hanna Granlund (vas.) ja Kaisa Rautio ystävystyivät järjestäessään ensimmäistä ajoharjoittelupäivää neljä vuotta sitten. Kuva: Hanna Granlund

Hanna Granlund (vas.) ja Kaisa Rautio ystävystyivät järjestäessään ensimmäistä ajoharjoittelupäivää neljä vuotta sitten. Kuva: Hanna Granlund

Mitä olet saanut rataharjoittelupäiviltä?

– Radalla tapahtuvan ajoharjoittelun myötä löysin lajin aivan uudelleen. Sain ajoasennon kohdilleen, hartioiden sijaan puutuu takapuoli, kun voin ajaa useamman tunnin tarvittaessa putkeen. Opin käyttämään katsetta ja kehoa ajaessa. Nykyään vältän suoria koneteitä ja nautin kunnon mutkapätkien haasteista. Koen, että olen saanut koulutuksen ja harjoittelun myötä paremmin eväitä selvitä yllättävistä mutkista ja muista ajotilanteista.

– Ilman Hannaa olisin todennäköisesti myynyt pyörän jonkun vuoden sisään pois, enkä todennäköisesti olisi ikinä tutustunut kaikkiin niihin ihaniin ihmisiin, kehen olen moottoripyöräharrastuksen kautta tutustunut, pohti Kaisa Rautio.

Miksi kannattaa tulla ajoharjoittelupäiville?

– Ei aina ymmärretä, että vaikka olisit ajanut kauan tai vasta saanut kortin, että kaikesta koulutuksesta on apua. Talven jälkeen pitää herätellä ajotaitoja ja aisteja. Radalla treenaaminen on turvallisempaa, kuin mutkateillä. Ei tarvitse pelätä, että hirvi tai holtiton autoilija tulee vastaan.
Aina voi lisätä tietoa ja ajotaitojaan. Välttämättä ei edes ymmärrä, mitä kaikkea tästä lajista voi saada irti. Ehkä tärkeintä on, ettei kangistu kaavoihin. Aina on mitä parantaa ja näin tulla paremmaksi, turvallisemmaksi kuskiksi, vakuutti Hanna Granlund.

Talven jälkeen on hyvä herätellä ajotaitoja ja aisteja ajoharjoittelupäivillä tai muulla ruosteenpoistokurssilla. Kuva: Timo Holländer

Talven jälkeen on hyvä herätellä ajotaitoja ja aisteja ajoharjoittelupäivillä tai muulla ruosteenpoistokurssilla. Kuva: Timo Holländer

– Naismotoristeille järjestämämme matalan kynnyksen ajoharjoittelupäivä on saanut paljon positiivista palautetta heti ensimmäisestä kerrasta lähtien ja siksi järjestämme tämän nyt jo neljännen kerran. Olimme aikaisemmin Vantaan Circuitilla, mutta tänä vuonna ajoharjoittelupäivä järjestetään Akaan Dayton-radalla.

– Tässä koulutuksessa ei ole noloa tai tyhmää kysyä, jos jokin asia on epäselvää.

– Kouluttajina tapahtumassa toimii Liikenneturvan kouluttajakurssin käyneet ja pitkään AT2-kursseja vetäneet Jani ’Bolt’ Mäkelä, Marko ’Paimion paroni’ Salonen, SMOK:n vuoden 2023 palkittu kouluttaja ’Karu-Jänes’ ja Kaspar ’Mr. Mökö’ Lehto. Mukana myös Annika ’Ms. Anniini’ Mäkelä ja Juuso ’The Meisselimies’ Kiias. Lisäksi valokuvaaja Timo ’Holtsu’ Holländer saapuu tallentamaan tämänkin ikimuistoisen päivän.

– Tapahtumaan on rajoitettu määrä paikkoja (30 kpl). Sitovat ilmoittautumiset yksityisviestillä messengerin kautta Kaisa Rautiolle. Maksu suoritetaan MobilePaylla tai tilisiirtona vuorokauden sisään ilmoittautumisesta. Hinta: 60€/henkilö.

Tapahtumaan on rajoitettu määrä paikkoja. Kuva: Timo Holländer

Tapahtumaan on rajoitettu määrä paikkoja. Kuva: Timo Holländer

– Tapahtumaan on tultava pyörillä, joissa on liikennevakuutus voimassa. Kilvettömillä pyörillä ajavien on esitettävä esim. TraFi:n sivuilta, että pyörässä on voimassa oleva liikennevakuutus. Kuskeilla tulee olla moottoripyöräilyyn soveltuvat ajovarusteet.

– Mikäli paikan lunastanut henkilö estyy osallistumasta tapahtumaan, voi oman lipun myydä eteenpäin toiselle naiselle. Ennen tapahtuman alkua ilmoittautuminen tehdään alkuperäisen ilmoittautuneen henkilön nimellä.

– Ajotapahtumalla ei ole säävarausta, eli sateen sattuessa goretex:ia päälle. Mikäli saamme sään puolesta märän radan, tuo se kaikille loistavan tilaisuuden harjoitella kaarreajoa märällä asfaltilla.

– Radan kahvio on käytössä, josta saa ostaa pientä purtavaa.

Ladyt goes Akaa Daytona Circuitilla (Syrjäintie 21, 37800 Akaa) 11.05.2024 klo 13.30-20.00

Ohjelma:

– ilmoittautuminen 13.30-13.40 ABC Toijala (Sirkesalontie 2, 37800 Akaa)
– klo 13.40-14.10 kaikille yhteisesti lyhyt teoriaosuus
– klo 14.20-14.35 siirtyminen ajoharjoitteluradalle
– klo 15-19 turvalliseen maantie- ja rata-ajoon tähtäävä koulutus kolmessa 10 henkilön ryhmässä
– klo 19-19.45 vapaampaa ajoa ja mahdollisuus saada henkilökohtaista opastusta kouluttajilta
– klo 19.45-20 yhteinen lopetus

Lisätietoja voi kysyä messengerin kautta järjestäjiltä: Hanna Granlund ja Kaisa Rautio.

Suljetulla radalla treenaaminen on turvallisempaa, kuin mutkateillä. Kuva: Timo Holländer

Suljetulla radalla treenaaminen on turvallisempaa, kuin mutkateillä. Kuva: Timo Holländer

Aiheesta aikaisemmin:

TORSTAI 29.6.2023 12:02

Botniaringillä järjestetty vain naisille suunnattu kaarreajokoulutus osui tosi tarpeeseen

LAUANTAI 3.6.2017 09:10

Moottoripyöräkouluttajien koulutusta – ennakoivan ajon opit siirtyvät motoristilta toiselle

TIISTAI 23.5.2017 08:22

Kokeneen mp-kouluttajan Jyri "Jysky" Tengmanin näkemys: "Äkillisissä tilanteissa pienet asiat ratkaisevat"

TORSTAI 23.3.2017 10:13

Suomen Motoristit ry kehittää uutta mp-kouluttajien koulutusjärjestelmää

PERJANTAI 6.5.2016 11:19

Erilainen äitienpäivälahja: moottoripyörän aloittelija- ja ruosteenpoistokurssi vain naisille!