Tiger 800:n mallisarjan moottoria on päivitetty. Sen kolmisylinterinen kone antaa tehoa 95 hevosvoimaa, mutta tuottaa samalla vähemmän päästöja ja on tehtaan ilmoituksen mukaan 17 % polttoainetehokkaampi kuin aiemmat. Triumph väittää, että eurooppalaisen GTR2 testistandardin mukaan mitattuna pyörällä pääsee sekalaisessa ajossa 104 kilometriä gallonalla eli 4,4 litralla bensiiniä. Jutun aloituskuvassa on Triumph Tiger 800 XCx.

Triumph Tiger 800 XR.

22-litraa vetävän polttoainentankin turvin luvassa on joka tapauksessa pitkiä tankkausvälejä. Lisäksi koneen sisäpuolella on tehty töitä ja pyritty vähentämään mekaanista melua ja tuomaa rivikolmikolle premium-luokan tuntua.

Triumph Tiger 800 XC.

Elektroniikkaa ja säädettävyyttä

Samalla mallia on rakennettu kuljettaja mielessä, sillä luistonesto ja poiskytkettävä ABS ovat mukana kaikissa malleissa. Samoin kaikkien moottorinohjaus on toteutettu ride-by-wire, mikä antaa muitakin mahdollisuuksia, kuten kolme eri ajomoodia tehokarttoineen ABS:n ja luistoneston hallintaan XRc- ja XCx-malleissa. 

Triumph Tiger 800 XRx.

ABS-järjestelmä on joko päälle tai pois kytkettävissä XC ja XR-malleissa. Teknisesti edistyneemmissä pikku-x-versioissa ABS-asetukset voidaan kustomoida kolmen ajomoodin mukaan. Kun "Off Road"-valinta on käytössä, takapyörän osalta ABS kytkeytyy pois päältä ja lisäksi etupyörä voi luistaa hieman jarrutettaessa.

Luistonesto, Triumph Traction Control (TTC), on kytkettävissä pois ja päälle XR ja XC-malleissa. Pikku-x-malleissa puolestaan vaihtoehdot ovat "Road", "Offroad" ja pois. Näissä malleissa kuljettajat voivat lisäksi konfiguroida luistoneston oletusarvoja yhdessä kolmen ajomoodivalinnan kanssa.

Triumph Tiger 800 XCx.

Tehokarttoja on x-malleissa neljä: Rain, Road, Sport ja Off-Road. Rain sopeuttaa kaasuvastikkeen sopimaan märkiin ja liukkaisiin olosuhteisiin. Road taas edustaa normaalikarttaa ja sopii lineaarisiin ja pehmeisiin arkipäiväisiin olosuhteisiin. Sport antaa nopeamman ja terävämmän vastineen pienemmällä kaasukahvan käännöllä ja Off-road puolestaan tarjoaa optimaalisen kaasunkäytöksen kurapoluille ja niiden ulkopuolelle.

Ajomoodivalintoja on puolestaan kolme, tieasetukset, off-road-asetukset ja kuljettajan ohjelmoitavissa oleva vaihtoehto. Ensimainittu säätää automaattisesti ABS:n, luistoneston ja tehokartan tieasetuksille. Toinen taas off-road-asentoon jolloin ABS ja luistonesto sallivat pienen lipsumisen. Ohjelmoitavassa asetuksessa kuljettaja voi täysin konfiguroida ABS:n, luistoneston ja neljän tehokartan asetuksia.

Vakionopeudensäädin tulee automaattisesti mukana pikkuäksissä.

Alustaa ja vanteita

XR-malleissa on Showan jousituselementit, jotka on säädetty siten, että ne tarjoavat hyvän käsiteltävyyden kaikilla pinnoissa. Etuteleskoopit ovat 43 mm Showat mustiksi anodisoituina. Takana on monovaimennin, jonka jousen esijämnnitys on säädettävissä.

XC-versioissa on puolestaan WP:n jousitus takaamaan tien ulkopuolella ajoon parhaat mahdolliset ominaisuudet. WP:n etuteleskoopit ovat niin ikään 43-milliset, ja niissä on paluu- ja puristusvaimennuksen säätö. Takana on WP:n monovaimennin, jonka jousen esijännitys ja paluuvaimennus ovat säädettäviä.

Triumph Tiger 800 XRx.

Tiger XR:ssä on edessä 2,5" leveä ja 19 tuumaa halkaisijaltaan oleva vanne ja takana 4 tuumaa leveä ja 17 tuumaa korkea alumiinivaluvanne. XC:ssä on luonnollisesti pinnavanteet. Takana on 4,25x17-tuumainen ja edessä 2,5X21 tuuman vanne.

Istuinkorkeus ja ohjaustangot ovat säädettävissä ja lisäksi pyörä on varustettu erillisellä virtapistokkeella.

Ajomukavuutta on parannettu muuttamalla geometriaa, jolla on saatu painoa pois ranteilta ja lisää jalkatilaa.

Triumph Tiger 800 XR.

 

 

Triumph Tiger 800 XC.