MSC eli Motorcycle Stability Control, moottoripyörän stabiilisuuden kontrollointijärjestelmä, merkitsee isoa parannusta moottoripyöräilyn turvallisuudessa. Vuoden 2014 lopulla Bosch julkistaa MSC basen, uuden variaation järjestelmästä. Se on ensimmäinen MSC, joka perustuu perinteiseen ABS-teknologiaan. Tässä teknologiassa on kaksi erillistä jarrukanavaa, ja sen etuna on kustannustehokkuus ja pienikokoisuus. 

Se täydentää MSC:n laajennettua järjestelmää, joka perustuu yhdistelmäjarrujärjestelmään ja julkistettiin vuoden 2013 lopulla.

– MSC base tarjoaa kallistuskulmaan perustuvan järjestelmän tuen miltei kaikentyyppisille moottoripyörille, kertoo Boschin moottoripyörien turvallisuuteen liittyvän tuoteryhmän johtaja Tri Fevzi Yildrim. Uuden järjestelmän mukainen hydrauliikkayksikkö ja kallistuskulman ilmaiseva sensori saivat ensi-iltansa Ducatin uudessa Panigale 1299:ssä. Näiden teknisten laitteiden lisäksi Bosch toimittaa pyörän kallistuskulmaan reagoivan jarrujärjestelmän, ja Ducati puolestaan käyttää järjestelmän tuottamaa tietoa hyväkseen luistonestossa, jota se on parhaillaan kehittämässä.

Myös Ducatin uuden 1200 Multistradan jarrut ja kiihtyvyys toimivat kallistuskulman pohjalta. Bosch toimittaa myös siihen MSC:n laajennetun yhdistelmäjarrutusjärjestelmän, samoin kallistussensorin sekä jarrujen toiminnan kontrollin, kun taas luistoneston tässäkin pyörässä hoitaa Ducati itse.

Ducati 1290 Panigale.

Yhdistelmäjarrut voivat jarruttaa molempia pyöriä, vaikka kuljettaja painaa esimerkiksi vain jarrukahvaa. Tämän järjestelmän jarrutusmoduli on suurikokoinen ja painava, joten sitä käytetään yleensä vain suuremmissa ja raskaammissa pyörissä. Suuressa osassa ABS-jarruin varustettuja moottoripyöriä käytetään hydraulisia modulaattoreita ja kahta erillistä jarrupiiriä. Tämä tarkoittaa sitä, että kuljettajien on painettava etu- ja takajarrua erikseen. Nämä modulaattorit ovat pienikokoisempia, joten ne on helpompi integroida moottoripyöriin.

MSC - moottoripyörän stabiliteetin ohjausjärjestelmä tarjoaa parasta mahdollista turvaa motoristille. Kallistuskulmaa mittaava sensori mittaa pyörän kallistuneisuutta ja antaa järjestelmän välittömästi säätää sähköisiä jarrutus- ja kiihtyvyystoimintojaan sopimaan vallitsevaan ajotilanteeseen. Tämä mahdollistaa parhaan mahdollisen tuen kuljettajalle myös kaarteissa. 

Lähes joka toinen kuolemaan johtanut mp-onnettomuus tapahtuu kaarteissa, joten tämä on erityisen tärkeää. Bosch uskoo, että täten voidaan auttaa jopa kahdessa kolmasosassa kaarreonnettomuustilanteista. Vertailun vuoksi jo perus-ABS estää neljänneksen kaikista mp-onnettomuuksista.

MSC tarjoaa monia muitakin mahdollisuuksia kuten väännön kontrolloinnin kriittisiin, nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Myös offroad-toiminto voidaan ottaa mukaan päällystämättömiä teitä varten. Lisäksi järjestelmään saa hillholderin, mäkilähtötoiminnon.