Chak Motors on venäläissyntyisen yhdysvaltalaisen suunnittelijan Igor Chakin Pietariin perustama moottoripyöräalan yritys. Se on erikoistunut suunnittelemaan ja tuottamaan kustomoituja käsintehtyjä moottoripyöriä.

Yrityksen missio on rakentaa markkinoitten turvallisimmat  käsintehdyt high-tech-pyörät. Tähän yritys uskoo pääsevänsä käyttämällä markkinoitten uusinta turvateknologiaa, viimeisimpiä materiaaliuutuuksia ja elektroniikkaa valmistaakseen pyöriä, jotka kestävät käyttäjänsä eliniän. Lisäksi se haluaa tehdä designiä, joka tekee siitä tiennäyttäjän. Rikkana rokassa joka pyörä tehdään käsin korkeimpien ylellisyysstandardien mukaan, joka millimetrillä huomioidaan detaljit.

Molot

Molot

Maailman turvallisin moottoripyörä?

Molotin nimi tarkoittaa suomennettuna moukaria, ja sisimmältään se on raskaasti modifioitu vuosimallin 2013 Honda CBR 1000 RR ABS:n versio. Suunnittelussa on pyritty aggressiivisuuteen ja aerodynaamisuuteen. 

Molotin kaikki valaistus ajovaloja myöten on rakennettu LEDeistä, mutta se on tavallaan vain pintaa. Todellinen uutuus on PEBS, Predictive Emergency Braking System eli ennakoiva hätäjarrutusjärjestelmä. Se on jo saatavilla autoihin, mutta Molot on ensimmäinen mooottoripyörä, joka käyttää sitä.

Molot

Molot

PEBS toimii siten, että jos auto esimerkiksi edessäsi on lähestymässä, etkä kiinnitä asiaan huomiota, PEBS varoittaa sinua vilkkuvalla varoitusvalolla sekä kevyellä värinällä ohjaustangon kädensijoissa. Jollet reagoi, PEBS lähettää voimakkaamman värinän ja jarruttaa kevyesti. Jos jätät tämänkin huomiotta, PEBS jarruttaa täysillä välttääkseen törmäyksen. Koska Molotissa on ABS, säilytät silti pyöräsi hallinnan.

PEBS toimii myös tilanteessa, jossa kuljettajalla ei ole aikaa reagoida, kuten silloin, kun edelläsi ajava auto jarruttaa yhtäkkiä täysillä. Tällöin PEBS tekee heti maksimijarrutuksen.

PEBS perustuu kahden eteenpäin suunnatun tutkan käyttöön. Toinen niistä on lyhyen ja toinen pitkän kantaman. Lisäksi eteen on suunnattu HD-tasoinen videokamera.

Molot

Molot

Sokean pisteen monitorointia

Pyörän takaosassa on lisäksi kaksi sokean pisteen monitorointiin tarkoitettua sensoria, yksi kummallakin puolella. Kun olet kääntymässä, sokean pisteen sensori huomaa, jos tielläsi on jotain ja vilkuttaa sivupeiliin asennettua valoa sekä värisyttää kädensijoja.

Lisäksi pyörässä on kaistanvaihtovaroitin, joka hälyttää värinällä, jos ajaudut väärälle kaistalle. Molotissa on myös sisäänrakennettu gyroskooppi, joka noteeraa epämääräisyydet pyörän tärinässä ja hallinnassa siinä vaiheessa kun ajaudut kontrolloimattomaan tilaan. Tällöin pyörä kääntää kaasun pois päältä.

Molot

Molot

Pyörässä on HD-tason videokamerat sekä edessä että takana. Joten olitpa ajamassa tai jos pyöräsi on tallissa, kamerat tallentavat kaiken liikkuvan, 24 tuntia vuorokaudessa.

Musta laatikko

Kaikki data säilötään samanlaiseen mustaan laatikkoon kuin lentokoneissa käytetään. Laatikko on valmistettu materiaalista joka kestää kuumuutta, on vesitiivis ja kestää kovaa käsittelyä.

Molot

Molot

Itse laatikkoon pääsee helposti käsiksi pyörän takaosasta. Sen sisältämää dataa ei pysty poistamaan, sen voi ainoastaan kopioida. Kameratallennukset poistuvat automaattisesti, kun tallennustila täyttyy. Kojelautaan ilmestyy merkkivalo, kun tila alkaa olla täynnä, jolloin voit kopioida kaiken data ulkoisille tallentimille.

Pikaisen etsimisen jälkeen emme löytäneet pyörälle hintaa tai mahdollista aikaa sille, milloin tuotanto aloitetaan. Vaikka Molot jäisi pelkäksi suunnitelmaksikin, sen speksit varmasti kertovat hyvin, mikä nykyisellä turvateknologialla voisi olla mahdollista toteuttaa moottoripyörässä. Kun Molotiin lisätään luistonesto ja wheelienesto sekä kantatessakin toimivat ABS-jarrut, ollaan jo hyvin lähellä nykymahdollisuuksien tarjoamia maksimiominaisuuksia.

Molot

Molot

Molot

Molot

Molot

Molot

Molot

Molot

Molot

Molot