Asphalt and Rubberin mukaan vuoden 2015 Yamaha YZF-R1- ja YZF-R1M -malleissa voi olla vikaa vaihteistossa. Se on varma, että takaisinkutsu koskee vain rajoitettua määrää pyöriä, ja se johtuu siitä, että vaihteistossa on on komponentteja, joiden kestävyys ei ole sitä luokkaa kuin pitäisi. Ne eivät välttämättä kestä rajuja vaihtoja, vaan vaihteisto voi "hirttää kiinni", ja siten aiheuttaa onnettomuuden. 

Ongelma kohdistuu kakkosvaihteen rattaisiin, jotka voivat murtua äärimmäisen kovassa ajossa tai väärässä vaihtamisessa. Myös kolmos- ja nelosvaihteiden rattaat saattavat murtua kovassa rasituksessa, ja syy on sama.

Yamaha on aloittamassa takaisinkutsun, josta se käyttää nimeä "Factory Modification Campaign". Takaisinkutsun yhteydessä vaihdetaan vialliset osat. Yamaha julkistaa virallisesti takaisinkutsun vielä tällä viikolla ja kertoo samalla niiden pyörien sarjanumerot, joissa saattaa olla puutteellisia osia. Korjaukset tai laatikon vaihdot alkanevat ainakin USA:ssa jo joulukuun puolivälissä.

Onneksi tämä tulee Suomessa tietoon aikana, jolloin R1:n kaltaisilla pyörillä ei juurikaan ajeta kotimaan teillä tai radoilla.