– Eihän se muuta tarvinnut kuin hullun idean, Niko Kantola aloittaa. Seuraavaksi piti selvittää, kuka tämän idean osaisi toteuttaa. Tekijät löytyivät koti-Suomesta, kun Lemminkäinen Oy otti haasteen vastaan.

Kuinka moinen rata saadaan teknisesti toteutettua betonilattialle ja ennen kaikkea, miten rakennettu asfattirata saadaa lattiasta irti tuhoamatta hallin lattiaa?

Aleksi ja Niko Kantola.

Aleksi ja Niko Kantola.

– Alimmaiseksi laitettiin suodatinkangas, joka kostutettiin, että alusta pysyy paikoillaan. Kankaan päälle ajettiin hiekkakerros, jonka päälle lopullinen asfalttirata tehtiin. Työt aloitettiin maanantaina ja jo tiistai-iltana rata oli valmis. Jutun hienous on siinä, että nyt tehdyn asfalttiradan asfatti on kierrätyskamaa ja kun se sunnuntaina otetaan pois, niin edelleenkin käytetty materiaali menee kierrätykseen, Kantola painotti.

Tämän ponnistuksen tuloksena MP16-näyttelyn messuvierailla on käytössä Euroopan suurin, 430 metriä pitkä sisäkoeajorata, jonka profiili on otettu Keimolan radasta. Koeajojen lisäksi koeradalla nähdään Minimoton, Minigp:n ja Minisupermoton vapaita harjoituksia ja kisoja. Lisäksi rata-alueella nähdään Stunt Freaks Team -show. Viikonlopun aikana ehtii arviolta 1000 messuvierasta testaamaan pyöriä ja sisäajorataa. Testiajoaika tarvitsee varata ennakkoon.

Entistäkin monipuolisempi MP-viikonloppu on siis näköpiirissä.