Tunnettiin sentään mopoajoista lähtien. Ja sille jäi vaimo ja lapset. Oma ajo ei maistu, vaikka keli on hyvä ja kesää jäljellä. Väsyttää ja samaan aikaan ei saa unta. Mielessä pyörii kaveri ja sen kohtalo. Samaa vauhtia yleensä siinäkin kohtaa mentiin, nyt kävi näin.

Se olisin kyllä voinut olla minä.

Ei tässä nyt mihinkään psykologille jouda, kyllä tämä menee ohi. On vaan kestettävä. Ai hitto, mähän soitan tonne Motukkaan, auttaiskohan ne siellä ainakin tohon ajamishommaan?

Kyllä me autetaan. Erittäin vahva psyykkinen lainalaisuus on se, että ihminen ei reagoi pelkästään siihen, mitä todella tapahtuu, vaan myös siihen, mitä olisi voinut tapahtua. Myös silloin kun oikeasti tapahtuu. Kun omalle puolisolle, kaverille, ajojengille, kerholle tai kisaporukalle tapahtuu, me autamme ilmaiseksi puhelimessa, sähköpostilla tai tapaamalla. Kuuden henkilön voimin katamme koko Suomen ja kaikki moottoripyöräilijät. Myös Suomen Moottoriliiton kilpailijat lapsista senioreihin.

Jokainen meistä motukkalaisista ajaa itse, ja melko monella on myös kokemusta onnettomuuteen joutumisesta. Meillä ammattijäsenillä on koulutus kriisityöhön ja kokemusta siitä. Vertaisjäsenemme tuovat hyvän lisätiedon esimerkiksi pitkäaikaisesta toipumisesta. Toimintamme on luottamuksellista ja täysin maksutonta. Motukka on osa Smoton toimintaa, ja osa rahoituksesta tulee lahjoituksista. Suurimmat kulumme ovat tiedottaminen ja toiminnan kehittäminen sekä koulutus ja työnohjaus. Tiedottamista teemme messuilla ja tapahtumissa, lehdissä ja sosiaalisessa mediassa, ensiapuklinikoilla ja poliisi- ja pelastuslaitoksilla.

Usein meiltä kysytään, miksi me olemme olemassa. Auttaaksemme. No eikös se apu saada muualta, kuten terveysasemalta? Saa sitä apua sieltäkin, kaikista kunnista. Auttajat eivät vaan ihan joka kerta ole itse moottoripyöräilijöitä. Meitä on helppo lähestyä, ajamme itse ja teemme hommamme omalla nimellä, omilla puhelinnumeroilla, silloin kun sinulle sopii ja useimmiten virka-aikojen ulkopuolella viikonloppuna tai iltaisin.

Tiedämme, miltä tuntuvat viima ja sade ja aurinko ja hajut ja mutkat ja hyttysten kopsahtelu kypärään. Tiedämme myös miltä tuntuu, kun ei voi ajaa tai kaverille käy huonosti. Tai itse ollaan siinä läheltä piti -tilanteessa. Siksi. Minun mielestäni mukavimmat tavat kohdata ovat kasvotusten tai puhelimessa; sähköposti on hieman hitaampaa ja rajallisempaa.

Minkälaisiin juttuihin saa apua? Läheltä piti -tilanne, onnettomuus, vakava loukkaantuminen ja jatkohoito, ajokaverin kuolema tai onnettomuus, keskustelua vakuutusyhtiön toiminnasta korvausten suhteen, ryhmille debriefing (psykologinen jälkipuinti). Melkein mitä vaan on tullut käsiteltyä.

Vaitiolovelvollisuutemme estää tarkat case-kuvaukset. Yhden casen olisin saanut avata asianomaisen omalla luvalla ja saanut onnettomuuskuvatkin käyttää (terveisiä ja toipumisia, tiedät kyllä!), mutta oma ammattietiikkani ei anna periksi. Jos taas ongelma ei kuulu auttamismahdollisuuksiimme, ohjaamme eteenpäin.

Kuinkas paljon teette vuodessa?

Tapausten määrä vaihtelee jokaisella ja vaihtelee vuosittain yhdestä kymmeneen. Toki yhdessä tapauksessa osallisia voi olla jopa 20, ja jos jokaisen kanssa tehdään pari tuntia töitä sekä taustatyö päälle, niin tuntimäärä on jo suuri. Työtuntimäärämme vaihtelee minimissään 20 tunnista aina sataan tuntiin vuodessa. Motukka-työ on auttamistyötä, ja auttajan psyykkinen rasitus on ajoittain kova, jolloin työtä pitää myös pystyä rajaamaan. Eli ei pidä ihmetellä, jos toisinaan tapauksia ohjataan toiselle motukkalaiselle.

No mitä hyötyä tuosta sitten on? Hyötyjä kannattaa tarkastella kahtaalta: yhteiskunnalliset hyödyt ja henkilökohtaiset psykologiset hyödyt. Yhteiskunnalliset hyödyt ja tavoitteet ovat inhimillisen kärsimyksen vähentäminen, työ- ja toimintakyvyn edistäminen, sairauspoissaolojen, lääkkeiden käytön, terveyspalvelujen käytön ja työkyvyttömyyden vähentäminen. Ja toisaalta hyötynä on moottoripyöräilyn turvallisuuden lisääminen.

Henkilökohtainen tavoite ja hyöty on se, että tapahtuma muodostuu tietoiseksi, levolliseksi osaksi omaa itseä. Levollisuus tarkoittaa tässä sitä, että tapahtumaa voi ajatella tai olla ajattelematta, ja voi ajatella ilman voimakkaita tunnereaktioita. Tapahtuma ei tunge väkisin mieleen. Voi jatkaa moottoripyöräilyä. Tai voi olla sinut moottoripyöräilyn lopettamisen kanssa.

Aina kun ajaminen ja siihen liittyvät tapahtumat askarruttavat tai ahdistavat, ota yhteyttä: www.motukka.fi.

Jyrki Koivujuuri

Kirjoittaja on Motukan kriisityöntekijä , Moottoripyöräilyn Ennakoivan ajon kouluttaja, Työyhteisökehittäjä, Työnohjaaja(STOry).

P.S Kun haluat tukea toimintaamme kerhona, yrityksenä tai yksityishenkilönä: www.motukka.fi