Duke Enginesin takana on uusiseelantilainen insinööri Noel Duke. Yritys on jo 17 vuoden ajan kehittänyt moottoriaan, ja patentein suojattu aksiaalimoottori on ehtinyt kolmanteen sukupolveen.

Aksiaalimoottorissa  sylinterit ovat ympyrässä säteittäin pystyssä toisin kuin perinteisessä rivimoottorissa, jossa ne ovat vierekkäin rivissä, ja kampiakselin sytytyskulma on esimerkiksi 90°. Aksiaalimoottorin ongelmana on ollut monimutkainen kampiakselikoneisto, jonka pitäisi välittää mäntien liike eteenpäin.

Duke Enginesin moottorissa on viisi sylinteriä ja kolme sytytystulppaa ja näillä varusteilla siinä on yhtä monta työtahtia kuin 6-sylinterisessä moottorissa. Se on käytännössä värinätön ja siitä puuttuu kokonaan venttiilikoneisto. Kampiakseli ja toimintajärjestys on monimutkainen, ja palotilat sijaitsevat käytännössä mäntien päissä. Duke nimittää toimintaa kolmiulotteiseksi vastarotaatioksi.

Esimerkiksi V3i-moottori on tilavuudeltaan kolmilitrainen, mutta työtahtiensa määrän vuoksi vastaa 3,6 litran moottoria. Optimi sylinterien määrä on moottoritilavuudesta riippumatta viisi. Tällöin kuusisylinteristä vastaava työrytmiikka hoidetaan kolmen sytytystulpan sekä kolmen polttoaineen syöttö- ja kolmen pakoportin avulla.

Duken aksiaalimoottori painaa jo tässä kehitysvaiheessa noin 20 % vähemmän kuin vastaavalla kuutiotilavuudella varustettu perinteinen moottori. Lisäksi aksiaalimoottorit ovat kompakteja ja pienikokoisia, jopa 36 % pienempiä kuin perinteiset moottorit, joten sellainen on helppo sijoittaa esimerkiksi moottoripyörän moottoriksi. Moottorille käy miltei mikä tahansa polttoaine kuten tietenkin bensiini, biopolttoaineet, kerosiini ja dieselöljy. Moottori sopii esimerkiksi moottoripyöriin, autoihin, sotilas- ja merenkulkukäyttöön sekä kevyisiin lentokoneisiin.

Duke Enginesin aksiaalimoottorin toimintaperiaate.

Duke Enginesin aksiaalimoottorin toimintaperiaate.

Rahoitus haussa

Yhtiön perustajajäsen John Garvey vastasi pari päivää sitten tiedusteluumme moottorin kehitys- ja kaupallistamistyön tilanteesta, ja totesi, että moottori ei vielä ole kaupallisesti saatavilla.

Sen sijaan yritys kaipaa kipeästi rahoitusta joko pääomasijoituksen tai yritysoston muodossa. Duke Engines on itsessään moottorin kehitystyöhön keskittynyt yritys, jonka tarkoituksena on lisensioida tuotantoteknologiaa muille valmistajille.

Keskusteluja rahoitusyhteistyöstä kiinnostuneiden ja ostajien kanssa käydään jatkuvasti. Kunhan lisäpääomaa on saatu, moottoreiden pitäisi olla tuotantovalmiita 2-3 vuodessa.

Duke Engines on tilanteessa, jossa se tarvitsisi noin kuuden miljoonan dollarin lisärahoituksen saadakseen moottorit käyttö-, kestävyys- ja suorituskykytestikuntoon. Tämän vaiheen jälkeen moottori olisi valmis tuotantoon.

Teknlologia on tällä hetkellä valmiusasteessa TRL 6 ja valmistus valmiusasteessa MRL 5.

Moottorin tehopotentiaali on jopa 3 kW per kilogramma. Moottori on myös ahdettavissa mekaanisella tai turboahtimella. Teknisesti kiinnostavin tehoalue on 40 - 500 hevosvoiman moottoreissa.

Sekä Duke Enginesin kotisivulta että aiheesta aiemmin kirjoittamastamme jutusta löydät videon siitä, miten aksiaalimoottori toimii.

Aiheesta aiemmin: Uusi aksiaalimoottori haastaa perinteisen polttomoottorin