Pyörän ulkonäkö on esteettisesti hyvin mielenkiintoinen ja mahtunee kategoriaan "inhotaan tai rakastetaan ensisilmäyksellä". Massiivinen 15 kilowattitunnin akusto tekee rakenteesta raskaan näköisen sarvikuonomaisen jämäkällä tavalla. Pyörä on täynnään visuaalisesti ja teknisesti mielenkiintoisia yksityiskohtia ja kokonaisuuskin on tinkimätön.

Pyörän takana on 16 yliopisto-opiskelijan ryhmä Zurichista Sveitsistä. Projekti on yhteistoteutus teknillisen korkeakoulun ja taideyliopiston välillä.

Ethec. Girder etuhaarukka.

Ethec. Girder etuhaarukka ja etuvalo.

Ulkonäön suunnitteluun on otettu vaikutteita ja muotoja ihmiskehosta.

Pyörän visuaaliseen ilmeeseen vaikuttavat vahvasti etuvalon muoto ja rakenne, girder-etuhaarukka sekä takapään akuston jäähdytysrivasto. Lisäksi hopeinen väritys luo omanlaisensa tunnelman.

Mittariston muodostaa seitsemäntuumainen tabletti.

Ethec.

Ethec. Mittariston muodostaa 7-tuumainen taulutietokone. Pyörässä on avaimeton käynnistys ja starttinappula.

Teknisesti mielenkiintoista on, että pyörälle tosiaan luvataan 400 kilometrin toimintasäde yhdellä latauksella. Sen 15 kWh:n akusto koostuu 1260:stä litium-ioni-elementistä. Lisäksi toimintamatkan luvataan säilyvän useiden vuosien ajan kiitos optimoitujen sekä ilma- että nestejäähdytyksen. Latausaika täyteen on noin yksi tunti.

Ethec. Akuston rakenne ja kennot.

Ethec. Akuston rakenne ja kennot.

Jatkuvaa tehoa pyörän kahdesta napamoottorista luvataan 22 kW/30 hevosvoiman verran ja hetkellisesti tehoa on käytettävissä 50 kW/67 hevosvoimaa. Huipputeho on käytettävissä niin kauan kuin järjestelmä pysyy riittävän viileänä.

Ethec.

Ethec. Akuston jäähdytysrivasto on olennainen osa ulkonäköä. Pyörässä on stereoperä.

Kahden napamoottorin järjestelmän suurin hyöty saavutetaan ainakin kaupunkiolosuhteissa sillä, että se tarjoaa parhaan mahdollisen energian talteenoton jarrutettaessa.

Ethec.

Ethec.

Kovan jarrutuksen aikana pyörän painopiste ja jarrutusvoima suuntautuu etupyörään. Jarrutuksesta suurin osa tehdään napamoottorin regeneroimisella, ja vasta kun jarrutehoa tarvitaan todella paljon, jarrutuksesta vastaavat pyörän levyjarrut etu- ja takapyörässä.

Ethec.

Pyörän painosta ei ole tietoa samoin kuin ei myöskään siitä, miten paljon massaa napamoottorit tuovat pyöriin. Voisi kuitenkin kuvitella niiden vaikuttavan ajo-ominaisuuksiin hyrrävoimia kasvattamalla.

Ethec.

Ethec on joka tapauksessa mielenkiintoinen sähkömoottoripyörätutkielma, ja sen ulkonäkö on omanlaisensa. Etuvalo on Ethecin sivuston mukaan avainelementti pyörän visuaalisessa ilmeessä, ja kuten oheiselta videolta selviää, se on kieltämättä vaikuttava.

 

Ethec.

Ethec.

Ethec.

Ethec. Elektroniikan ohjausyksikkö.

Ethec.

Ethec.