Royal Enfieldin pressitapahtumat ovat EICMA:ssa miltei yhtä kuumia kuin kenen tahansa ison valmistajan, eikä tietenkään aiheetta. Jo intialaista ja aasilaista mediaa on paikalla runsain mitoin. Yksi toimittajaryhmä, mitä ei kannata unohtaa tässä yhteydessä ovat tietenkin brittiläisten moottoripyörälehtien toimittajat. Merkki kiinnostaa ymmärrettävistä syistä brittimediaa: onhan kyseessä maailman vanhin edelleen toimivia moottoripyörävalmistaja, ja onhan se myös englantilaista alkuperää.

Julkustustapahtumassa riitti sutinaa.

Julkustustapahtumassa riitti sutinaa.

Royal Enfieldin pääjohtaja Siddhartha Lal kertoi tiedotustilaisuudessa, että viime vuonna EICMA:ssa esiteltyjen rinnakkaistwin-moottorilla varustettujen Interceptor INT 650:n ja Continental GT 650:n toimitukset asiakkaille ovat parhaillaan menossa, myyntilukuja hän ei vielä antanut. Kyseessä on joka tapauksessa merkin historiallisesti suurin tuotantopanostus.

Koko tiedotustilaisuuden tunnelma oli vähän latistua, kunnes pääjohtaja Lal vetäisi pois kankaan toisen osastolla olleista peitetyistä pyöristä päältä. Sieltä paljastui 30-luvulta peräisin ollut V2-moottorinen Royal Enfield.

Etualalla peiton alla alkuperainen sivuventtiilimoottorinen KX 30-luvulta.

Etualalla peiton alla alkuperäinen sivuventtiilimoottorinen KX 30-luvulta.

V2-konsepti KX vs. alkuperäinen KX

Kun Lal paljasti myös toisen peitetyn pyörän, osoittautui, että vanhempaa pyörää oli käytetty inspiraation lähteenä modernin V2-cruiserikonseptin tekemiseen. Uusi V2 oli sekin makean näköinen, joten tietänemme, millainen tuotantomalli ensi vuoden EICMA:ssa on odotettavissa?

30-luvun girder-keula.

30-luvun girder-keula.

Uuden KX:ksi ristityn konseptin innoittajana on toiminut Royal Enfieldin alkuperäinen KX-malli suoraan 1930-luvun loppupuolelta. Sen moottorina oli 1140 kuutiosenttimetrin sivuventtiiliteknologialla varustettu V2-kone.

Pyörää markkinoitiin aikanaan sillä, että sen todettiin olevan "viimeisin sana loistomoottoripyöräilyssä".

Vuosimallin 2018 KX-konseptin tehdas puolestaan rakensi kuudessa kuukaudessa piirustuslaudalta savimalliksi ja näyttelykappaleeksi. Uutta konseptia voi sanoa RE:n tavaksi heijastaa retromoottoripyöräilyä. Siinä on alkuperäisen KX:n pitkänmatalina soljuvat linjat, girder-keula ja mielenkiintoisia materiaaleja kuten kuparia ja nahkaa yhdistettynä moderniin teknologiaan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Royal Enfield KX konsepti.

Intian ja Englannin tutkimuslaitoksen yhteistyötä

KX-konseptia ovat työstäneet yhdessä Royal Enfield India ja merkin tekniikkakeskus Englannissa. Tiimi aloitti työn huhtikuussa konsepti-v-koneen perusteella, jonka ympärille pyörä kehitettäisiin. Kaksi erilaista tulkintaa oli lopulta  monien esivaiheiden jälkeen lähtökohtana, jotka sitten valmistettiin täysikokoisiksi savimalleiksi. Toisen niistä ulkonäkö oli uusklassinen, toinen taas futuristisempi. Lopullinen EICMA:ssa esitelty konsepti oli näiden kahden yhdistelmä.

Etuvalorakennelma vie ajatukset menneeseen, kuitenkin esimerkiksi takakeinuhaarukka on yksiaisainen ja ulkonäkö takapäässä muistuttaa hardtailia.

Siddhartha Lal ja V2-moottorinen Royal Enfield Concept KX.

Siddhartha Lal ja V2-moottorinen Royal Enfield Concept KX.

Etu- ja takavalot ovat samalla tyylitelty versio vanhasta Redditch "E":stä, jota käytetään Enfieldin logossa. Ehkäpä on turha selittää enempää, katsokaa kuvat, ja nauttikaa itse detaljien etsimisestä ja tulkinnasta.

Enfieldin paikan päällä jakamassa tiedotusmateriaalissa on virke "Royal Enfield 'Concept KX' pysyy konseptina, eikä sitä ole aiottu tuotantoon". Tuo on kyllä kieltämättä pettymys, mutta näinköhän tehdas olisi vain osaamisen ilosta tuottanut moisen konseptin?

650-kuutioiset hinnoiteltu maltillisesti

Royal Enfield Interceptor INT 650:n tuotantoversio.

Royal Enfield Interceptor INT 650:n tuotantoversio.

RE:n uusille rinnakkaistwin-moottorilla varustetetuille Interceptor INT 650:lle ja Continental GT 650:lle annettiin hinnat Euroopassa ainakin Espanjalle, Italialle, Portugalille ja Englannille sekä "muulle Euroopalle". Hinnat olivat erittäin maltillisia alkaen hieman yli 6000 eurosta noin 7000 euroon. Kuulostaa järkevältä.

Vaikka pyörissä onkin ABS-jarrut, ne eivät tehon osalta pärjää kilpailijoilleen. Toisaalta tarvitsekookaan, modernitkin klassikot kelpaavat heille, jotka ei ole kiinnostunut tehosta, vaan oikeasta tunnelmasta.

Aiheesta aiemmin: Royal Enfield julkistaakin EICMA:ssa V-twin cruiserin?