Curtiss julkisti viime kesänä Zeus-sähkömoottoripyörän konseptin Quailin mp-kokoontumisessa, ja nyt oli siis vuorossa jo kahden eri version esittely.

Zeusin tehonlähteenä pörrää kaksi Zeron valmistamaa moottoria, ja vedosta huolehtii kardaaniakseli. Ratkaisua yritys markkinoi nimellä Curtiss E-twin. Konsepti on melkoinen, eikä siinä ole tehoa säästelty. Curtissin pyörät (entinen Confederate) ovat olleet tunnettuja äärimmäisen tehokkaista bensiinipolttoisista V2-moottoreistaan, ja imago on haluttu säilyttää myös sähköpyöriin siirryttäessä.

Curtiss Zeus -konsepti paljastettiin Quailin mp-kokoontumisessa viime kesänä.

Curtiss Zeus -konsepti paljastettiin Quailin mp-kokoontumisessa viime kesänä.

Zeuksen konsepti on melkoisen huomiotaherättävä: sen runko on koneistettua valualumiinia. Takajousituksen muodostaa pyörän keskilinjalla oleva monovaimennin, edessä taas on nelilinkkinen girder-haarukka niinikään monovaimentimella teleskoopin sijaan.

Nämä ominaisuudet antavat Zeukselle ennennäkemättömän erilaisen ja futuristisen ulkonäön. Samalla se on osoitus siitä, että sähkömoottorin tulo antaa muotoilijoille vapaammat kädet kuin polttomoottorin käyttö voimanlähteenä, ja se tulee jatkossa näkymään muotoilussa varmaan entistä enemmän.

Curtiss Zeuss Bobber

Curtiss Zeuss Bobber

Nyt konseptina alkunsa saanutta Zeusia on viety eteenpäin, ja tuloksena on kaksi erilaista tuotantovalmista mallia: Bobber ja Café Racer. Pyörät tulevat tuotantoon vuonna 2020.

Malleihin on saatu kasattua myös muskeleita mukavasti, ainakin jos on uskominen voimalaitteistosta vastaavaa Paul Ogilvietä.

– Uskomme, että tämä on teollisuudenalan parasta teknologiaa, ja olemme innoissamme päästessämme esittämään sitä. Ottamalla käyttöön huipputekniikkaa olevat energian varastoinnin ja balansoidessamme ne tehon ja ajomatkan kanssa, suoritusarvot ovat 450 km ajoa latauksella, 197 Nm:n vääntö ja kiihtyvyys nollasta sataan 2,1 sekuntia. Kaikki tämä 140 kilowatin moottoriteholla, Ogilvie vakuuttaa.

Curtiss Zeuss Bobber

Curtiss Zeuss Bobber

Curtissin Ogilvie on hyvin tietoinen siitä, että Zeron sinänsä mukaviin lukemiin (328 km, 157 Nm ja 52 kW) verrattuna tehoa on paljon, joten vertailukohta on jossain muualla.

– Tämän julkistuksen myötä Curtiss jatkaa aggressiivista työntymistään kasvaville sähkömoottoripyörien markkinoille. Näiden tuotanto-Zeuksien odotetaan kilpailevan Harley-Davidsonin tulevan LiveWire-sähkömoottoripyörän kanssa, Ogilvie uskoo.

Asiasta kertoi ensin Electrek. Curtissin sivuille pääset tästä.

Curtiss Zeuss Bobber

Curtiss Zeuss Bobber

Aiheesta aiemmin:

Curtiss Zeuss: maailman ensimmäisen väkivahvan E-Twinin muotoilu ei jätä kylmäksi

Curtiss Hera: tulossa loistelias V8 sähkömoottoripyörä

Curtiss Zeuss Bobber

Curtiss Zeuss Bobber

Curtiss Zeus Café Racer

Curtiss Zeus Café Racer.

Curtiss Zeus Café Racer.

Curtiss Zeus Café Racer.

Curtiss Zeus Café Racer.

Curtiss Zeus Café Racer.

Curtiss Zeus Café Racer.

Curtiss Zeus Café Racer.

Curtiss Zeus Café Racer.

Curtiss Zeus Café Racer.

Curtiss Zeus Café Racer.

Curtiss Zeus Café Racer.

Curtiss Zeus Café Racer.

Curtiss Zeus Café Racer.

Curtiss Zeus Café Racer.