Yksi Trumpan kisahistorian suuria saavutuksia on vuoden 1966 Floridan Daytona 200 -kisa, jolloin Buddy Elmore ilmiömäisesti nousi lähtöruudusta 46 podiumin ensi sijalle. Elmore ajoi T100 Tigerin prototyypillä. Voitto oli todella dramaattinen, josta malliin liimaantui nimi "Daytona".

Mallinimi palasi Tirumphin valikoimiin 90-luvun alussa, ja palautti legendaarisen nimensä menestyneenä kisapyöränä, kun 675-kuutioisella kolmisylinterisellä mallilla saavutettiin voittoja Mansaaren ajoissa sekä Englannin, Saksan, Ranskan että MM-SuperSports-sarjoissa.

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition. Kuva Alessio Barbanti.

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition. Kuva Alessio Barbanti.

Tämän vuoden Mansaaren kisan 2 voitto todistaa omalta osaltaan uuden Daytonan kykyjä, väitetään Triumphin tiedotteessa.

Tänä vuonnahan Triumph toimittaa viralliset kisamoottorit Moto2-MM-sarjaan. Daytona 765 Moto2 Limited Edition on siis hieman erikoisempi pyörä.

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition. Kuva Alessio Barbanti.

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition. Kuva Alessio Barbanti.

Moottori on monilta osin kilpakoneen peruja, lisätehon ja -väännön pitäisi tuntua koko kierrosalueella. Pyörän edistyksellinen ECU on peräisin Street Triple RS:stä.

Kisaperuja ovat titaaniset imuventtiilit, vahvemmat männät, uudet nokka-akselien profiilit, modifioidut kiertokanget tiukempi puristussuhde, jne. Moottori myös kiertää 600 kierrosta korkeammalle kuin nykyinen Street Triple RS:n moottori. Punainen viiva alkaa 13 250 kierroksen kohdalla.

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition. Kuva Alessio Barbanti.

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition. Kuva Alessio Barbanti.

Pyörässä on myös uusi pakoputkisto, joka päättyy TIG-hitsattuun Moto2-vaikutteiseen Arrowin titaaniseen kisakannuun, josta luvataan "uskomaton Moto2-soundi". Vaimennin on erityisesti kehitetty uutta mallia varten.

Pyörässä on myös uusi vaihteisto, jossa on radalle optimoidut välityssuhteet. Ensimmäisen vaihteen välityssuhde on valittu suoraan Moto2-ohjelmasta.

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition. Kuva Alessio Barbanti.

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition. Kuva Alessio Barbanti.

Pyörää valmistetaan ainoastaan 765 kappaletta Yhdysvaltoja ja Kanadaa sekä 765 kappaletta Eurooppaa Aasiaa ja muuta maailmaa varten. Kaikissa pyörissä on yksilöllinen valmistusnumero laserilla kaiverrettuna.

Triumph Daytona 765 Moto2 Limited Edition pähkinänkuoressa:

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition. Kuva Alessio Barbanti.

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition. Kuva Alessio Barbanti.

Moto2-pyörästä johdettu moottori; tehokkain ja vääntävin koskaan luokassaan, 765cc triple Daytona moottori

Huipputeho 130 hevosvoimaa 12 250 rpm, vääntö 80 Nm 9750 rpm, puristussuhde 12.9:1

Arrow'n titaaninen kisavaimennin 3:1

Märkä monilevyinen kytkin ja 6-pykäläinen vaihteisto

Kevyempi kuin edellinen Daytona, uudet Brembon Stylema -jarrut

Rata- ja tiekelpoiset Pirellin Diablo Supercorsa SP -renkaat, vannekoko 17 tuumaa, edessä 120/70 ZR17, takana 180/55 ZR17. 5-puolaiset alumiiniset valuvanteet.

Kisoissa hyväksikoettu Öhlinsin alusta, 43mm NIX30 etuhaarukka ja TTX36 takavaimentimet, kaikissa täysin säädettävät jousivoima, puristus- ja paluuvaimennus, Supersport-mestaruuden voittanut alustan setup

Täys TFT-mittaristo ja virallinen Moto2-aloitusnäyttö

Viisi ajotapavalintaa, Rain, Road, kujettajan konfiguroitava, Sport sekä tietenkin "Track"-valinta. Valinnat vaikuttavat ruiskun karttaan, pitoluiston estoon ja ABS:n asetuksiin.

Triumphin avustava shifter; toimii molempiin suuntiin

Kevyet hiilikuitukatteet

Virallinen Moto2 sekä Union Jack -teemainen värimaailma

Anodisoitu runko ja takaswingi

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition. Kuva Alessio Barbanti.

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition. Kuva Alessio Barbanti.

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition. Kuva Alessio Barbanti.

Triumph Daytona Moto2 765 Limited Edition. Kuva Alessio Barbanti.