Kaksi vuotta sitten SRRA:n sivuvaunuluokka pudotettiin SM-arvosta Suomi Cup:ksi. Perusteluina oli vähäinen osallistumismäärä. Viime vuonna tilanne parani ja osakilpailuissa nähtiin parhaimmillaan lähtöviivalla 11 sivuvaunukuskia kyytiläisineen. Tulevana kautena nähdään radalla paljon kaivattua uutta verta, kun Minna Rantala (30v.) ja Mia Karjalainen (35v.) liittyvät joukkoon mukaan.

Mistä saitte kipinän lähteä kisaamaan sivuvaunu-luokassa?

– Idea lähti oikeastaan Makelta (Markku Artiola). Erehdyin kysymään häneltä, että voisiko hän opettaa minulle kyydissä oloa. Hän suostui ja ehdotti, että alkaisinko purkkiorjaksi, jos Minna olisi kuskina, aloitti Mia Karjalainen.

Markku Artiola on jälleen tukemassa uusia tulokkaita Road Racingin sivuvaunu-luokkaan.

Markku Artiola on jälleen tukemassa uusia tulokkaita Road Racingin sivuvaunu-luokkaan.

– Mun mies tutustui Makeen. Pojat olivat keskenään jutelleet ja suunnitelleet juttua. Ehdottaessaan tätä meille, niin he eivät tienneet, että tunnemme Mian kanssa jo ennestään, jatkoi Minna Rantala.

– Siitä se oikeastaan lähti, täydensi Mia Karjalainen.

Mia, olet kiertänyt Artiola Sidecar Racingin mukana ja äitisi Pia Koskela tasapainotti viime vuonna Suomi Cupin sivuvaunu-luokassa Artiola Sidecar Racing -tiimissä pronssille. Kuinka paljon sinä olet ollut sivuvaunun kyytiläisenä ennen kuin aloitte treenaamaan Minnan kanssa?

– Kerran Jurvassa Maken kyydissä, tai sitä ennen kerran Alastaron radalla, mutta silloin en liikkunut pulkassa lainkaan, laski Mia.

Joillekin toimii jooga, minulle tämä, totesi Mia Karjalainen purkkiorjana olosta.

Joillekin toimii jooga, minulle tämä, totesi Mia Karjalainen purkkiorjana olosta.

Entä Minna, oletko ajanut aikaisemmin kilpaa moottoripyörällä?

– Minulla on oma prätkä ja olen ajanut kaikella muullakin, mutta en ole koskaan aikaisemmin ajanut kilpaa. Se on minulle ihan uutta, kertoi Minna.

Miten päädyitte siihen, että nimenomaan Minna ajaa ja Mia olet kyydissä?

– Kyydissä olo ei ole mun juttu, sanoi Minna.

– Minna kävi kerran kokeilemassa ja sanoi heti, ettei se ole hänen paikkansa. Toisekseen minä en ole koskaan ajanut minkäänlaisella moottoripyörällä ja tykkään olla kyydissä, niin siksi jako oli selvä ihan alusta alkaen, vakuutti Mia.

Kyydissäolo ei ole minun juttuni, siksi paikkajako pyörässä oli selkeä alusta asti, totesi Minna Rantala.

Kyydissäolo ei ole minun juttuni, siksi paikkajako pyörässä oli selkeä alusta asti, totesi Minna Rantala.

Kuinka paljon ehditte viime syksyllä treenata sivarilla ajoa?

– Elokuussa käytiin kerran Virtasalmella Motoparkin radalla. Muuten ollaan opeteltu ajamisen tekniikkaa ja purkkarina oloa Tykkimäen mikroautoradalla, kertoi Mia.

FB-päivitysten perusteella olette opetelleet myös sivuvaunumoottoripyörän huoltoa Markku Artiolan opastamana.

– Tavoite on, että ensi kesänä osattaisiin itse huoltaa ja auttaa pyörän korjaamisessakin, selitti Mia.

– Paljon ollaan saatu rassata ja tutustua myös pyörän huoltoon. Olen oikeasti tykänny tuosta, että olen päässyt kunnolla tutustumaan lajiin myös tätä kautta. On sellainen olo, että myös pikku hiljaa ymmärtää asioita, iloitsi Minna.

Pyörän huoltoa harjoittelemassa Markku Artiolan johdolla.

Kuinka monta kisaa aiotte ajaa ensi kaudella?

– Tarkoitus on ajaa kaikki Suomi Cupin osakilpailut. Lisäksi mietitään osallistumista Imatran Ajoihin. Paljon riippuu siitä, mihin rahkeet riittää rahallisesti. Sponsoriasiat ovat vielä auki. Pari vahvaa "ehkää", eli vielä mahtuu matkaan, selitti Mia

Mikä on ollut parasta tähän mennessä?

– Parasta on ollut muiden vastaanotto. Se kuinka innoissaan muutkin ovat siitä, että tullaan radalle. Toki tykkään heilua siellä pulkassakin. Toisille toimii jooga, minulle tämä, Mia nauroi.

– On hienoa, että ylipäänsä pystyy tätä tekemään ja itse ajaminen on kivaa. Hienoa, että saadaan Makelta tähän mahdollisuus, että saadaan näin käyttää hänen toista sivariaan, lisäsi Minna.

Mikä on ollut haasteellisinta?

– Jo nyt kiinnostus meitä kohtaan on suuri, mutta kuitenkin raha ja sponsorien saaminen mukaan on vielä haasteellista. Meidän kautta on mahdollisuus saada paljon huomiota/näkyvyyttä, sillä olemme Suomen sivuvaunuratamoottoripyöräilyn historian ensimmäinen mimmipari ja vielä kohtuunuoria. Olen 35 vuotta ja Minna 30-vuotias, perusteli Mia.

Mimi Sidecar Racing on Suomen sivuvaunuratamoottoripyöräilyn historian ensimmäinen mimmipari.

– Itsensä markkinoiminen on haasteellista, kun ei ole tottunut olemaan esillä, lisäsi Minna.

Minkälaisia tavoitteita teillä on tulevalle kaudelle?

– Se, että tulisi ehjä kesä. Pyörä pelaisi ja päästäisi aina ehjänä maaliin, tiivistivät Mimi Sidecar Racingin Minna Rantala ja Mia Karjalainen tavoitteensa.

Aiheesta aiemmin:

MP-Messut 2015: Markku Artiola kaipaa nuoria harrastajia sivuvaunuratamoottoripyöräilyn pariin

Artiola Sidecar Racing -tiimillä yllätyspurkkari Kemorassa.

Road racing: Artiola Sidecar Racing Suomi Cupin sivuvaunuluokan pronssille sihteerin voimin