BAT Motor Manufacturingin perusti Samuel Batson. Tehdas toimi vuosien 1901-1926 välisenä aikana Pengesä, Lontoossa. BATin nimestä väännettiin slogan "Best After Test" eli paras testien mukaan. Merkin koneet olivat alkuun yksisylinterisiä ja vuodesta 1912 eteenpäin V-twinejä. Moottoreina käytettiin pääasiassa JAPin koneita. 

Pyöriä valmistui harvakseen, sillä tiedetään ainoastaan 33:sta jäljelläolevasta pyörästä.

– Koska nämä ovat niin harvinaisia, niin on suuri etuoikeus, että meillä on niitä kaksi myynnissä, H&H Classicsin Mark Bryan toteaa.

BAT-merkkiin liitetään teknisiä innovaatioita, kuten ensimmäinen käyttökelpoinen kytkinmekanismi. Heidän pyöränsä olivat myös ensimmäisiä, joissa oli jousitus sekä etu- että takapäässä. Edessä oli keinuvipujousituksella varustettu etuhaarukka, ja takarunko oli puolestaan jousitettu kiinni varsinaiseen runkoon.

Kilpa-ajoissa merkki saavutti aikanaan noin 200 voittoa ja saavutti lukuisia nopeusennätyksiä.

Edesmennyt Mike Cooke vuosimallin 1910 BATin kanssa.

Edesmennyt Mike Cooke vuosimallin 1910 BATin kanssa.

Jutun aloituskuvassa näkyvän vuosimallin 1910 BAT 500cc:n hinta-arvio on 23 000 - 34 500 euroa. Sen viimeisin omistaja oli jo edesmennyt Mike Cooke, lemmikkikaupanomistaja Rickmansworthista. Hän osti pyörän aikanaan laatikollisena osia vuonna 1955.

Cooken arvioidaan olleen vasta pyörän toinen omistaja. Pyörän mukana on sen täydellinen historia ja muun muassa Lontoo-Brighton-kisan mitali vuodelta 1964. Oheinen kuva Mike Cookesta on Coventry-Birmingham-kisasta 1960-luvulta.

Pyörä restauroitiin täysin 1980-luvulla, eikä sitä juuri ole käytetty sen jälkeen, vaan se on ollut varastoituna omistajansa kotiin.

Toinen kaupan oleva BAT, 1912 BAT TT Model 425cc arvioidaan 18 400 - 25300 euron arvoiseksi. Se restauroitiin vuonna 2012, ja siinä on uudempi JAPin V-twin-moottori.

1912 BAT

1912 BAT TT Model 425cc arvioidaan 18 400 - 25300 euron arvoiseksi