Yamahan YZ-F-sarjan motocrosspyörien ja WR250F-enduromallin tavoin myös uudessa WR450F:ssa taakse kallistetun sylinterin suora imusarja osoittaa ajosuuntaan ja pakopuoli taakse. Tämä moottorin hengitystä edistävä ratkaisu mahdollistaa paremman väännön sekä helposti hallittavat tehovarat.

Yamahan kehittämä "käänteinen" moottoritekniikkaa on osoittanut kilpailukykynsä niin motocrossin kuin enduronkin MM-sarjoissa. Hyvän tehon ja väännön ohella Yamahan moottoritekniikan suuri etu on painon keskitys, jota tehostavat myös satulan alla oleva bensatankki ja kompakti pakoputkisto.

Viilausta parempaan

Vuosimallin 2016 YZ450F tekniikkaan perustuva WR450F:n polttoainejärjestelmä on ohjelmoitu ja sovitettu enduroajon vaatimuksiin. Uusi, toiminnaltaan optimoitu 44 mm läppärunko on kaksi millimetriä aiempaa isompi. Tämä ja polttoainesuuttimen uusi suihkutuskulma tuottavat laajan vääntöalueen lisäksi aiempaa paremman huipputehon. Moottorin voimavarat ovat helposti hallittavissa joka tilanteessa.

Uuden pyörän jäähdyttimet ja ilmanohjaimet on mitoitettu ääriolosuhteisiin. Toimintavarmuutta lisää myös tarpeen mukaan käynnistyvä tuuletin.

WR450F:ssä on uusi, ilman virta-avainta toimivalla sähkökäynnistys. Kylmäkäynnistyksessä polttoainejärjestelmän ilmansaantia on mahdollista lisätä 40 %. Pyörässä on myös perinteinen käynnistyspoljin.

Vaihteiston välitykset on sovitettu maastoajon eri olosuhteisiin hidasajosta nopeisiin erikoiskokeisiin. Aiempaan verrattuna vaihteiston 2-, 3- ja 4-vaihteiden välitys on pidempi, mutta 1- ja 5-vaihteen välitys entisellään.

Voimansiirron kevyttoiminen enduro-kytkin on mitoitettu kestämään maastoajon ääritilanteita. Keveän käytettävyyden ja toimintavarmuuden takeeksi kytkimessä on uudenlaisia materiaaleja niin kitka- kuin painelevyissä. Kytkimessä on myös uudentyyppinen työntötanko.

Power Tuner lisävarusteena

Pyörään saa lisävarusteena virtapiiriin kytkeytyvän Yamaha Power Tunerin, joka on "plug and play" – tyyppinen, digitaalinen säätötyökalu. Sen avulla käyttäjä voi vaikka ratavarikolla muokata moottorin teho- ja vääntöominaisuuksia - polttoainesyöttöä ja sytytystä - ajo-olosuhteiden mukaisiksi. Eri käyntikarttoja varten on valittavissa useita eri säätöjä. Lisäksi siitä löytyy monitorointi-toiminto. Sen avulla voi säätää tyhjäkäyntiä ja seurata moottorin käyttötuntimäärää.

Kahdella AA-paristolla toimiva säätötyökalu kytkeytyy suoraan pyörän virtapiiriin, joten se toimii ilman kannettavaa tietokonetta tai tablettia.

Uuden moottorin ympärillä on alumiininen bilateral beam-, eli poikittaistuettu kaksoiskehtorunko, joka on olennaisilta osin samanlainen kuin maailmanmestaruuteen yltäneessä YZ450F-motocrosspyörämallissa.

Jotta enduroajossa kuljettajalle tärkeä tuntuma ajoalustaan olisi mahdollisimman herkkä, ovat moottorin ylä- ja etukiinnityslevyt 6 mm paksua terästä, eli 2 mm ohuemmat kuin YZ450F-motocrosspyörässä.

Laatuvaimennusta

YZ450F -motocrosspyörien KYB AOS-etuhaarukka on tällä hetkellä alan ehdoton huipputuote. Sen rakenteen etu on siinä, että teleskooppiputkessa olevat ilma ja öljy ovat erillään omissa kammioissaan. Tämä varmistaa jousituksen vakaan toimivuuden ja sitä kautta vakaat ajo-ominaisuudet pitkissäkin kilpailuissa.

Kauden 2016 WR:ssä on sama, alan uusinta tekniikka edustava KYB AOS (Air- Oil-Separate) –etuhaarukka kuin motocrossmallissa. Enduroajoon säädetyn etuhaarukan perusasetuksissa on huomioitu erityisesti jousituksen hitaan liikkeen tehokas toiminta sekä hetkittäisten kovien iskujen hallinta.

Pyörän takajousituksen progressiivisen Monocross-takahaarukan iskunvaimennin on samanlainen kuin YZ450F:n iskunvaimennin. WR450F:n iskunvaimentimen hitaan ja nopean liikkeen perusasetukset on säädetty enduroajon vaihtelevien ajonopeuksien vaatimusten mukaisesti.

Yamaha WR450F vuosimallia 2016.

Yamaha WR450F vuosimallia 2016.

Crossipyörän tavoin uuden WR450F:n etujarru on tehokas ja tunnokas 270 mm läpimittainen levyjarru. Pyörässä on tehdasasennuksena 21- ja 18-tuuman Metzeler 6 Days Extreme –endurorenkaat (mustilla vanteilla). Muita varusteita ovat muun muassa moottorin keveä pohjapanssari, sivuseisontatuki ja 22 mm taka-akseli.

WR450F:n pitkänkapea, tasainen satula ja kapea etuosa helpottavat painon siirtoa jarrutuksissa, käännöksissä ja kiihdytyksissä. Ohjaustangon 4-asentoinen säätömahdollisuuden pitäisi taata se, että kuljettaja löytää omille mitoilleen ja tottumuksilleen sopivan ajoasennon. Kätketyn bensakorkin ansiosta tasainen satula yltää pitkälle eteen, jotta kuljettajan liikkumavara olisi mahdollisimman suuri.

Enduropyörän muodot ovat lähes identtiset motocross-tehdaskilpurin kanssa. Vahvan suojakerroksen alla olevat muoviosien grafiikat kestävät kovaakin kulutusta.

Enduro on varustettu asianmukaisilla ajovaloilla ja tehokkaalla laturilla. Keveän, digitaalisen mittariston monitoiminäyttö ja ajotietokone kertovat kuljettajalle ajon kannalta olennaiset tiedot, ja polttoaineen varoitusvalo sen, milloin on aika poiketa tankkaamaan. Käyttömukavuutta lisää myös ilman virta-avainta, napin painalluksella toimiva sähköstartti.

2016 WR450F:n tekniikka lyhyesti

    • YZ450F:n tekniikkaan perustuva, polttoainesuihkutuksella varustettu, nestejäähdytteinen, 450cc, 4-venttiilinen, DOHC, nelitahtimoottori.
    • Innovatiivinen, "takaperin käännetty" sylinterikansi, jonka imusarja on suunnattu ajosuuntaan.
    • Moottorin käyntikarttojen ominaisuuksien helppo ja tarkka hienosäätö sekä ohjelmointi Yamaha Power Tuner -säätötyökalulla (lisävaruste).
    • Välityksiltään enduroajoon sovitettu 5-portainen vaihteisto ja kevyt kytkin.
    • Tehokas jäähdytys ja sähkötoiminen tuuletin.
    • Helposti käsillä oleva ja vaihdettava, pikalukitteinen ilmanpuhdistin.
    • YZ-F-tekniikkaan perustuva, ominaisuuksiltaan optimoitu alumiininen bilateral beam-, eli poikittaistuettu kaksoiskehtorunko.
    • Alan uusinta tekniikkaa edustava KYB AOS (Air-Oil-Separate) etuhaarukka.
    • Progressiivisesti nivelöity Monocross-takajousitus.
    • Ilman virta-avainta toimiva sähköstartti.
    • Digitaalinen ajotietokoneen näyttö; ajomatkat, ajat, polttoainemäärä jne. tiedot havaittavissa helposti.
    • Enduro-luokitellut Metzeler 6 Days Extreme renkaat.
    • Yamaha WR450F:stä on mahdollista tehdä myös tieliikenteeseen sopiva, eli ns. ”valkokilpinen” laite.

 

Väri: Racing Blue -sininen

Hinta: punakilpisenä 9 990 €

Saatavuus: joulukuu 2015