Sumekon, Kawasakin maahantuojan tiedotteessa kerrotaan 50 vuoden taipaleesta seuraavaa:

"Kawasaki-moottoripyörien maahantuonti käynnistyi vuonna 1966 Sumeko Oy:n toimesta. Suomessa ei aikailtu, sillä samoihin aikoihin japanilaiset moottoripyörät aloittivat tulonsa Euroopan markkinoille. Moottoripyöriä käytettiin siihen aikaan vielä pääasiallisesti hyötyajoneuvona esimerkiksi työmatkaliikenteessä. Ensimmäiset Suomeen vuonna 1966 tulleet Kawasakit olivat mallia "85 Sport".

Sumeko Oy:n perusti Sven G. Nieminen vuonna 1963 hoitamaan yksityisten jälleenmyyjien kautta hoidettavaa konekauppaa. Hän oli vuonna 1933 perustanut siemenkaupan alan yrityksen S.G. Nieminen Oy, joka laajeni aikaa myöten uusille toimialoilla ja josta muodostui myöhemmin SGN Group Oy.

Moottoripyörät olivat uusi asia Sven Niemiselle, eikä hän itse niitä harrastanut, mutta tämän uuden liiketoiminnan aloittaminen kertoo hänen ennakkoluulottomuudestaan. Moottoripyörät olivat hänelle puhdas liikeasia, ja hänellä oli aavistus, että niiden suosio tulee kasvamaan ja niiden kauppaan kannattaa lähteä mukaan.

Sven Niemiselle ajatus moottoripyöräkauppaan lähtemisestä ja nimenomaan Kawasakilla tuli ilmeisesti Ruotsin ja henkilökohtaisen tuttavuuden kautta. Aiemmat siemenkauppayhteydet Ruotsiin olivat luoneet tuttavuuden tukholmalaiseen Hartmut Flöteriin. Flöter oli päättänyt laajentaa omaa liiketoimintaansa Kawasaki-moottoripyörien maahantuontiin, jonka hän käynnisti alkuvuodesta 1966. Flöter esitti samaa Sven Niemiselle. Saksalaissukuinen Hartmut Flöter järjesti Svenille yhteyden Kawasakin Euroopan edustusta hoitaneeseen suureen japanilaiseen kauppahuoneeseen Nissho Iwai:hin.

Kawasaki ZX-10R Akrapovičin putkella.

Kawasaki ZX-10R Akrapovičin putkella.

Moottoripyörämarkkinoiden kasvu kertoo elintason noususta

Moottoripyöriä käytettiin siihen aikaan vielä pääasiallisesti hyötyajoneuvona esimerkiksi työmatkaliikenteessä, mutta ennen kaikkea liikkeelle lähtenyt moottoripyörämarkkinoiden kasvu kertoo vapaa-ajan kasvusta ja elintason noususta tai ainakin odotuksesta, että niin tulee tapahtumaan.

Sven Nieminen ei aikaillut päätöksenteossa, vaan ensimmäiset pyörät tulivat myös Suomeen jo vuonna 1966. Japanilaispyörät olivat tulossa vauhdilla Euroopan markkinoille. Suomeen ensimmäisenä sieltä rantautui Honda alkuvuonna 1960. Kawasakin lisäksi Suomen moottoripyörämarkkinoille saapuivat myös Yamaha ja Suzuki. Moottoriurheilu-lehden lokakuun 1966 numeron takakannessa oli mainos: "Nyt Suomessa, japanilainen Kawasaki-kevytmoottoripyörä".

Samassa lehdessä julkaistiin myös uutuuden ensimmäinen suomalainen testi, mikä kertoo paitsi harrastajien mielenkiinnosta uutta merkkiä kohtaan, myös siitä, että Sven Nieminen ja Sumeko olivat tosissaan moottoripyöräkaupan suhteen. Tekniikan Maailma testasi Kawasakia vuotta myöhemmin.

Ensimmäiset Suomen Kawasakit olivat mallia "85 Sport”

Ensimmäiset Suomeen vuonna 1966 tulleet Kawasakit olivat mallia "85 Sport". Niiden suomenkielinen esittelylehtinen oli otsikoitu "Nopea urheilumallinen hyvin kiihtyvä pitkäikäinen kevytmoottoripyörä”. Samalla luotiin jälleenmyyjäverkostoa. Niinpä ensimmäisessä Kawasaki-mainoksessa oli teksti "Huom! Tulokselliseen myyntiin pystyvät liikkeet. Vielä on muutamia alueita vailla piirimyyjiä. Ottakaa yhteyttä, se kannattaa."

”Tavoite oli selvä, kasvaa ja laajentua käyttämään myös muunlaisia myyntikanavia. Näkymät ainakin olivat valoisat. Moottoripyöräkauppa Suomessa osoitti selviä vilkastumisen merkkejä ja Kawasakin tehtaan mallivalikoima oli laajentumassa pikkupyöristä keskikokoisiin kaksipyöräisiin”, kirjoittivat Juhani Anttila ja Olli Saarnio kirjassaan 'Japanilaiset moottoripyörät Suomessa 1960–1975'."

Kawasaki ZX1000N vuosimallia 2016.

Kawasaki ZX1000N vuosimallia 2016.

Lauantaina kokoontumisajo ja kunnon bileet

– Kawasaki Suomessa 50 vuotta -juhlavuosi huipentuu tulevana lauantaina 28.5. Kawasaki-kokoontumisajoon Lahden Ace Cornerilla, kertoo Sumekon Milja Autio. – Tällöin aamuvirkut Kawasaki-kuskit kokoontuvat kello 10:30 Lahden Kauppakeskus Mailin parkkialueella, joka sijaitsee osoitteessa Ajokatu 53-55. Sieltä kulkue suuntaa kohti varsinaista tapahtumapaikkaa Lahden Ace Corneria, jonka osoite on Veistämönkatu 1.

– Päivän aikana on luvassa Kawasaki-moottoripyörien koeajoja, tuote-esittelyjä sekä stunt-kuljettaja David ”Dabba” Hjulforsin temppuilua Kawasakilla ja muuta ”vihreetä” menoa. Tervetuloa mukaan, Autio toivottelee.

Lauantain "virallinen" ohjelma

  • - Klo 10.30 Kokoontuminen kauppakeskus Mailin parkkipaikalla, Ajokatu 53-55
  • - Klo 11.00 Lähtö kulkueessa kohti Lahden Ace Corneria
  • - Klo 11.30 Kawasaki-moottoripyörien koeajot Ace Cornerilla - esittelyssä ovat myös Kawasaki-crossipyörät, -vesijetit ja -mönkijät

Sumeko arpoo lisäksi kaikkien Kawasakin koeajaneiden kesken If-Täyskaskovakuutuksen moottoripyörään vuodeksi. Tapahtuma-alueella on myös muuta ohjelmaa, musiikkia, ruokaa ja juomaa.