Hondan automaattivaihteistolla varustettu NC 750X DCT -malli oli Motouutisissa aiemmin koeajossa kesällä 2015.

Juttu täällä: Koeajossa: Honda NC750S DCT, vaihteiden vaihdon kuningas

Varsinaisen tämän kesän Motovideon taas löydät täältä: Motouutisten Motovideolla koeajossa Honda NC750X DCT – kätevä ja moneen sopiva seikkailuhenkinen käyttöpeli

Honda NC 750 DCT sopii kaupunkicruisailuunkin.

Honda NC 750 DCT sopii kaupunkicruisailuunkin.

Keväälle 2021 mallia on päivitetty melkoisesti , ja kävimme ottamassa tyypit pyörästä. Moottoriltaan keskikokoiseksi luokiteltava NC750X vaatii käyttäjältään täyden A-kortin, sillä tehoa sen moottorissa on 43,1 kW / 57,8 hv. Huippuvääntö on 69 Nm / 4750 rpm. Moottori on siis viritysasteeltaan varsin rauhaisa, joskin siinä on nyt päivityksen myötä 3 kilowattia eli noin 4 hevosvoimaa enemmän tehoa kuin aiemmin. Samalla moottori on ruuvattu täyttämään Euro 5 päästönormit.

Samalla pyörän painoa on onnistuttu vähentämään kuusi kiloa edellisestä mallista. Enemmän tehoa, vähemmän painoa on tietysti hyvä yhdistelmä.

Pyörän ulkonäkö on moderni, ja sukunäköisyys seikkailullisiin Africa Twiniin ja CB500X:ään on selvä. 

Honda NC 750 DCT.

Honda NC 750 DCT.

Kaksoiskytkinautomaatti?

NC750X DCT:tä tuodaan Suomeen vain kaksoiskytkinautomaatilla varustettuna, joten se saattaa olla monelle mallista kiinnostuneelle ensimmäinen kerta ja mahdollisuus tutustua automaattivaihteistolliseen moottoripyörään. 

Honda tarjoaa DCT-automaattia vaihtoehtona myös Africa Twiniin ja Gold Wingiin sekä uuteen CMX1100 Rebeliin. Wingissä automaattilaatikko on seitsenvaihteinen, muissa kuusivaihteinen. 

Hondan kaksoiskytkinautomaattivaihteistosta on menossa jo kolmas sukupolvi, joten lastentaudit on hiottu, ja vaihteiston toiminta niin huomaamatonta, vaivatonta ja mukavaa, kuin se vain moottoripyörässä voi olla. Erityisesti NC750X-mallissa moottorin ja vaihteiston yhteistoiminta on saumatonta ja jouhevaa, sillä kyseessä on malli, joka on alun perin suunniteltu DCT-vaihteistolliseksi.

Mikäli automaattinen vaihtaminen tökkii, vaihteiston saa kytkettyä myös manuaalille, ja vaihtamista voi ohjata vasemman kahvan fläpeillä.

Honda NC 750 DCT:n vasemmassa kahvassa on mm. vaihteiston flapit. Niiden avulla vaihteita voi vaihtaa haluamakseen kasin, vaikka automatiikka olisikin valittuna.

Honda NC 750 DCT:n vasemmassa kahvassa on mm. vaihteiston flapit. Niiden avulla vaihteita voi vaihtaa haluamakseen kasin, vaikka automatiikka olisikin valittuna.

Joka tapauksessa liikkeellelähteminen on vaivatonta, sen kuin vain väännät kaasua, kunhan vain manuaali- tai automaattivaihteistovalinta on kytkettynä, sillä pyörässä ei tietenkään ole kytkinkahvaa.

Automaattivaihteisto tarkoittaa myös sitä, että moottori ei jarruta silloin, kun moottori ei ole käynnissä, joten vasemman kahvan oikealta puolen löytyy taakse vaikuttava oikea käsijarru. Se huolehtii pyörän paikallaan pysymisestä, kun moottori on pysäytetty.

Honda NC 750 DCT:n vasemman kahvan oikealla puolen on kasijarru. Kaksoiskytkinautomaatin vaihteet kun eivät parkissa jarruta.

Honda NC 750 DCT:n vasemman kahvan oikealla puolen on kasijarru. Kaksoiskytkinautomaatin vaihteet kun eivät parkissa jarruta.

Ajotapavalintoja pyörässä on tehtaan asetuksilla kolme: Sport, Standard, Rain ja lisäksi käyttäjän säädettävissä oleva User. Kaikki vaikuttavat myös vaihteiston ja vetoluistoneston toimintaan.

Pyörän polttoainetankki on sijoitettu satulan alle, ja perinteisen polttoainesäiliön tilalla on puolestaan litralla tilavuuttaan kasvattanut "tavaratila", johon mahtuu kokokypärä varauksin. Bensiini tankataan pyörään takaistuimen alla olevan täyttöaukon kautta. 

Honda NC 750 DCT. Oikeassa kahvassa on startti ja vaihteenvaihdon asetukset.

Honda NC 750 DCT. Oikeassa kahvassa on startti ja vaihteenvaihdon asetukset.

Monipuolinen käyttöpyörä

Hondan näkemys pyörästä on, että se sopii monipuoliseen käyttöön; seikkailulliseen ja / tai kaupunki- sekä työmatka-ajoon. Mikään koeajolla kokemastamme ei sodi tätä ajatusta vastaan, vaan päinvastoin tukee sitä.

Pyörällä ajettiin sekä asvaltilla että rytyytettiin kevään huonokuntoisilla ja liukkailla sorateillä ja se suoriutui niistä mallikkaasti. Jousitus on yksin, vain pienen repun kanssa ajettaessa pintakova, tosin myös kantava. Tilanne epäilemättä muuttuu paremmaksi, kun pyörään asennetaan laukut, täytetään ne ja otetaan vielä mahdollisesti kyytiläinen mukaan.

Kevyt, kompakti ja sopivan matala pyörä - uusi malli on 30 mm matalampi istuinkorkeudeltaan kuin edellinen - on näppärä ja johdonmukainen käsiteltävä kaikissa olosuhteissa ja sen ajotuntuma hyvä. Ensiasennusrenkaina toimivat monikäyttöisyyttä korostavat Metzelerin Tourance katuendurorenkaat selviävät tehtävästään mainiosti.

Honda NC 750 DCT. Etujarru on tehokas ja ensiasennusrengas toimii huonoillakin teilla.

Honda NC 750 DCT. Etujarru on tehokas ja ensiasennusrengas toimii huonoillakin teilla.

Ajoasento  on hyvä, pysty ja avara. Polvikulma on riittävän loiva ainakin vielä 180 senttiselle kuskille.

Jarrukahvan etäisyys on säädettävä, joten se sopii lyhytsormisemmallekin, kytkinkahva tosiaan puuttuu kokonaan, mikä voi tuntua alkuun oudolta.

Kuljettaja istuu uutuudessa maltillisella 800 mm:n korkeudella. Pyörää on myös kavennettu, joten jalat ulottuvat entistä helpommin maahan. Kun vielä pyörän painopiste on matalalla, kiitos kompaktin kaksisylinterisen rivimoottorin ja polttoainesäiliön sijainnin, hallinta on mukavan helppoa.

Pyörän moottori ei ole mikään supertehopakkaus, mutta kiitos hyvän alaväännön ja moottorin ja vaihteiston hyvän yhteistyön, tehoa tuntuu aina olevan sopivasti käytössä. Jos kaipaa sporttisempaa menoa, niin sitä varten vaihteistossa on kaksi sport-valintaa normaalin D:n lisäksi. Niillä vaihdot tapahtuvat korkeammilla kierroksilla, jolloin kiihtyvyyttä saadaan lisää. 

Jarrut toimivat tehokkaasti ja ovat tunnokkaat.

Pyörän toteutusta leimaa kaikilta osin laatu. 

Honda NC 750 DCT: laukut kiinni ja menoksi - pidemmallekin matkalle.

Honda NC 750 DCT: laukut kiinni ja menoksi - pidemmallekin matkalle.

Mihin sopii?

Tällaisenaan, ilman lisävarusteita pyörä sopii hyvin työmatka-ajoon ja normaaliin ajeluun. Laukkusarja mukaan, ja se on valmis pidemmällekin matkalle sekä sora- että päällystetyillä teillä. Ketterä pyörä on hyvä ajettava mutkateillä, joten niillä se on parhaimmillaan.

Mutta kiitos automaattivaihteiston ja ketteryyden se sopii myös erittäin hyvin työmatka-ajoon kaupunkeihin. Pieni tavaratila mahdollistaa kypärän jättämisen pyörään, joten siitä ei tarvitse erikseen huolehtiä.

Pyörä sopii siis työmatkailuun, yleispyöräksi tai matka- ja seikkailupyöräksi – miten haluat. Sopivuutta ei suuremmin tarvitse murehtia.

NC750X painaa ajokunnossa 224 kilogrammaa, joten se on kohtuullisen kevyt. Polttoainetankin tilavuus on 14,2 litraa, joka riittänee kevyesti yli 300 km:n tankkausväleihin. Normiasetuksilla kaksoiskytkinautomaatti on pihi, ja kiitos vääntävän koneen vaihtaa D-valinnalla aikaisin isommille vaihteille.

Pyörästä jää hyvä fiilis: sen käyttö on helposti omaksuttavissa, ja se on kotonaan useimmissa tilanteissa. 

Honda NC 750 DCT on mukava ajettava huonommillakin pinnoilla.

Honda NC 750 DCT on mukava ajettava huonommillakin pinnoilla.

Plussat ja miinukset

Plussat:

+ automaattivaihteiston ja moottorin yhteistoiminta

+ hyvä käsiteltävyys, mukava ajettava

+ “sisäänrakennettu” tavaratila

Miinukset

- pintakova jousitus

Honda NC 750 DCT. Asiallinen mittaristo.

Honda NC 750 DCT. Asiallinen mittaristo.

Tekniset tiedot

  • Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori. Tilavuus 745 cm3. Sylinterimitat 77 x 80 mm, Puristussuhde 10,7:1. Teho 43,1 kW / 57,8 hv 6750 rpm. Huippuvääntö 69 Nm / 4750 rpm. Sytytysjärjestelmä CDI. Polttoainejärjestelmä PGM-FI. Käynnistys sähkö. Vaihteisto 6-vaihteinen DCT-kaksoiskytkinautomaatti.
  • Alusta ja jarrut: Edessä ja takana ABS-jarrut. Jousitus edessä: 41 mm teleskooppi, 120 mm joustovara. Jousitus takana: monoiskunvaimennin, Honda Pro Link 120 mm joustovaralla. Rengas etu 120/70-17 Rengas taka 160/60-17 Polttoainetankin tilavuus 14,1 litraa.
  • Mitat: Pituus 2210 mm, leveys 846 mm, korkeus 1330 mm. Istuinkorkeus 800 mm. Paino ajokunnossa 224 kg. Tavaratila 23 l ja polttoainetankin tilavuus 14,1 litraa.
  • Hinta: 11 990 €

 

Lisätietoja: Hondabikes.fi.

Honda NC 750 DCT tankantaan takaistuimen alta. Polttoainetankki on sijoitettu etuistuimen alle.

Honda NC 750 DCT tankantaan takaistuimen alta. Polttoainetankki on sijoitettu etuistuimen alle.

Honda NC 750 DCT:n normaalin polttoainetankin tilalla on tavaratila, joka talle vuodelle kasvoi litralla. Sinne mahtuu parhaimmillaan kypara.

Honda NC 750 DCT:n normaalin polttoainetankin tilalla on tavaratila, joka talle vuodelle kasvoi litralla. Sinne mahtuu parhaimmillaan kypara.

Honda NC750X DCT. Oikealla Hondan maahantuojan Brandt Oy:n myyntipäällikkö Patrick Manner, vasemmalla Motouutisten Erkki Mäki pohtimassa NC 750X:n olemusta.

Honda NC750X DCT. Oikealla Hondan maahantuojan Brandt Oy:n myyntipäällikkö Patrick Manner, vasemmalla Motouutisten Erkki Mäki pohtimassa NC 750:n olemusta.

Honda NC 750 DCT. Kaksoiskytkinautomaatti ja moottori on hiottu toimimaan esimerkillisesti yhdessä.

Honda NC 750 DCT. Kaksoiskytkinautomaatti ja moottori on hiottu toimimaan esimerkillisesti yhdessä.