Ennätysyritykset tehdään Châteauroux'n lentokentän kiitoradalla Ranskassa. Kolmipäiväinen tapahtuma alkaa tänään, 30 lokakuuta ja päättyy sunnuntaina, ja juhlistaa samalla Voxanin omistajan Venturi Groupin 20. vuosipäivää sähköisen valmistuksen parissa.

Alunperin ennätysyritykset piti tehdä heinäkuussa maapallon suurimmalla suolatasangolla Salar de Uyunilla, Boliviassa. Koronapandemia kuitenkin muutti suunnitelmat, ja tapahtuma siirrettiin Châteauroux'iin, jonka kiitorata täyttää FIM:in vaatimukset. 

Ennätysyrityksiä ajetaan viikonlopun mittaan Wattmanin sekä semi- että täysstreamliner-versiolla. Aloituskuvassa vasemmalla on paljas Wattman, keskellä keveämpi versio semistreamlinerista ja oikealla täysin katettu versio siitä.

Jokaisen pyörän teho on 270 kW / 367 hv. Kaikilla kolmella pyörällä yritetään pysäyttää kellot ennätyslukemiin seuraavilla matkoilla: neljäsosamaili, maili ja kilometri.  Joka matkalla tavoitteena on ennätys sekä seisovalla että lentävällä lähdöllä.

Kuudessa näistä kategorioista ei ole aiemmin tehty virallisia ennätysyrityksiä, joten kuusi uutta ennätyssä on luvassa varmasti. Entä sitten jäljellä olevissa kuudessa? Tavoitenopeudet vaihtelevat melkoisesti. Semi-streamlinereissa neljäsosamailin nopeus on 87 km/h, kun taas maililla luku on 329 km/h.

Max Biaggi. Kuva: Jerome Cambier.

Max Biaggi. Kuva: Jerome Cambier.

– Tämä on kolmas kerta, kun ajamme Châteauroux'n lentokentän kiitoradalla. Suorituskykytestit kesä- ja heinäkuussa antoivat meille luottamusta. Olemme enemmän kuin valmiita. Tänä viikonloppuna, jos rata on kuiva ja sivutuulet keveitä, pystymme lyömään useita ennätyksiä. Tuskin maltan odottaa tuodakseni nämä tittelit takaisin Monacoon ja tiimille, Max Biaggi, tiimin kuljettaja hehkutti.

Aiheesta lisää Voxanin sivuilla täällä. Seuraava ennätysritys on jo varattu ensi syksylle Boliviaan.

 

Teksti Erkki Mäki, kuvat Jerome Cambier ja Voxan