Ruotsalainen Fastbikes julkisti juuri lukuja Ruotsin moottoripyörä- ja mopedimyynnistä vuoden 2020 11 ensimmäisen kuukauden osalta. Sikäläisittäin mukavaa luettavaa. Molempien myynti oli kasvussa, ja kappalemäärät Suomen mittakaavassa suuria.

Ruotsissa myytiin tammi-marraskuussa 2019 11 707 moottoripyörää. Määrä kasvoi 8 % vuonna 2020 myytyyn 12 641 pyörään. Mopojen vastaavat luvut olivat 13 213 ja 15 964 kappaletta. Kasvua peräti 21 %. Sähkömopoja niistä oli 4111!.

Suomessa luvut olivat merkittävästi pienempiä. Tätä kirjoitettaessa marraskuun lukuja ei vielä ollut saatavilla, mutta eipä niissä myyntiennätyksiä näiden ajoneuvojen osalta ole tehtykään.

Suomessa myytiin tammi-lokakuussa 2019 kaikkiaan 3293 moottoripyörää, ja vuonna 2020 vastaavalla jaksolla 3470 kappaletta, jossa sentään kasvua 5,4 %. Siltä osin näyttää, että kaikkein laihin kausi, alle 3000 pyörän vuosimyynti, on takanapäin.

Mopomyynnin lukemat olivat 4968 ja 5661 kappaletta. Nousua mukavasti 13,9 %.

Myynti jatkui korkealla tasolla Ruotsissa vielä marraskuussakin, kiitos ilmeisesti lämpimien kelien.

Ruotsin väkiluku vuonna 2019 oli reilut 10,2 miljoonaa, Suomen 5,54 miljoonaa. Ruotsin väkiluku on siis vain noin kaksinkertainen Suomeen verrattuna.

Hintaerot melkoisia

Mielenkiintoinen kysymys on, miten paljon moottoripyörät maksavat Suomessa ja Ruotsissa. Kuten arvata saattaa, hintaeroa Ruotsin eduksi on.

Tässä viiden eri pyörän hintaerot maiden välillä. Kyse on perusmalleista ilman lisävarusteita.

Harley-Davidson Street Rod maksaa veroineen ja toimituskuluineen Ruotsissa 7786 euroa, kun Suomessa vastaavan pyörän hinta on 11 160 €. Eroa 3374 €.

Suzuki V-Strom 1050 XT maksaa Ruotsissa 16 557 euroa, ja Suomessa 18 490 euroa. Hintaero suhteessa maltillisin, vajaa 2000 €.

BMW R 1250 GS Adventure. Hinta Ruotsissa 17 736 euroa, Suomessa 25 749 euroa. Hinnat sisältävät verot, muttei toimituskuluja. Hintaero on melkoinen, ja selittynee jollain muullakin kuin pelkällä veron suuruudella. 8000 euroa on todella paljon.

Hondan tuliterä vuosimallin 2021 Rebel 1100 maksaa veroineen naapurimaassa tavallisella vaihteistolla 11 957 € ja Suomessa 14 990 €. Ero noin 3000 euroa.

Kawasaki Ninja ZX-10R:n hinta Ruotsissa veroineen, mutta ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja on 20 465 € ja Suomessa yli 5000 euroa enemmän eli 25 900 €.

Yamaha MT-09 SP vuosimallia 2020 on kohtuuhintainen 11 490 eurolla, kun se taas Suomessa maksaa 2400 € enemmän, 13 870 €.

Mikä aiheuttaa hintaeron?

Suomessa on perinteisesti korkeampi autovero, joka koskee myös moottoripyöriä. Moottoripyörien osalta ongelma on isompi, koska vero määritellään moottorin kuutiotilavuuden mukaan toisin kuin autoilla, joilla se on jo päästöpohjainen. Eli vero on siis korkeampi, ja sitä kovempi, mitä isompi on moottorin kuutiotilavuus.

Myös moottoripyörille on alan kauppiaiden, maahantuojien ja edunvalvontajärjestön, Suomen Motoristit ry:n (SMOTO) toimesta yritetty ajaa päästöpohjaista verotusta, mutta toistaiseksi se ei ole mennyt läpi. Hallitusvallassa ja virkamiehistössä elänee ilmeisesti edelleen Timo Soinin käsitys "juppiskoottereista" ja niiden järjettömän verotuksen kannattamisesta.

Kun vero on korkea, se aiheuttaa myynnin laskua. Se taas kertautuu siinä, että maahantuojien saama kate per maahantuotu malli on pienempi. Pitää muistaa, että jos Suomeen rekisteröidään tänä vuonna kaikkiaan reilut 3500-3600 uutta moottoripyörää, maahantuojien menot ovat kuitenkin mallia kohti (ylläpito, mainonta, koulutus, jakelu jne.) lähes samaa luokkaa kuin Ruotsissa.

Menot voidaan kuitenkin Ruotsissa jakaa useamman myydyn pyörän osalle, jolloin hinta per pyörä on lähtökohtaisesti edullisempi.

SMOTO on yrittänyt vääntää rautalangasta valtiovallalle, että moottoripyörien verotuksen laskeminen järkevälle tasolle tehostaisi merkittävästi uusien moottoripyörien kauppaa, ja toisi sitä kautta menetetyt verotulot moninkertaisesti takaisin. Se merkitsisi lisätuloja alan jälleenmyyjille, huoltotoiminnalle ja maahantuojille. Sekä myöskin lisää työpaikkoja.

Valtiovallan veronalennustoimia odotellen, niistä olisi hyötyä koko alalle.

Teksti Erkki Mäki, kuva BMW.