Xavier de Soultrait 4. etapilla. Kuva: Eric Vargiolu DPPI.

Xavier de Soultrait 4. etapilla. Kuva: Eric Vargiolu DPPI.

Dakarin osuudet voivat olla joskus pitkiä ja nopeita samaan aikaan erityisesti mitä tulee siirtymäjaksoihin. Neljännen päivän reitti oli sellainen, ja varsinkin erikoiskoeosuus oli nopea. Sillä kisaajat pystyivät testaamaan huippunopeuksiaan kokien sellaista vapauden tunnetta, mitä voi löytää vain muutamilta erämaa-alueilta maailmassa.

Kuten arvata saattaa, kilpailijat, jotka epäonnistuivat eilisellä osuudella, tekivät parhaansa päästäkseen taas kunnolla kisaan mukaan. Joan Barreda on spesialisti tässä mielessä ja erityisesti nopeilla osuuksilla, niinpä hän otti uransa 26. Dakar-rallin etappivoiton, joka nosti hänet samalla toiseksi kokonaistuloksissa, vain 15 sekuntia kärkeen noussutta Xavier De Soultraitia jäljessä.

4. etapin tulokset. Matkaa kaikkiaan 813 km.

4. etapin tulokset. Matkaa kaikkiaan 813 km.

Barredan jälkeen kakkosena maaliin ajoi KTM:n tehdastallin tulokas Daniel Sanders, joka osallistuu vasta ensimmäiseen Dakar-Ralliinsa. Sanders on ajanut hyvin, ja ensimmäinen etappivoitto odottaa vain tulemistaan.

Kolmanneksi kiipesi Husqvarnan Luciano Benavides. Xavier De Soultrait ajoi viidenneksi, mikä riitti nostamaan hänet kokonaiskisan kärkeen.

Daniel Sanders KTM. Kuva Eric Vargiolu DPPI.

Daniel Sanders KTM. Kuva Eric Vargiolu DPPI.

– Tänään oli erittäin nopea osuus, kuten odotimmekin. Vähemmän navigointia kuin aiempina päivinä, Joan Barreda kertoi. – Laitoin kaiken peliin, ja kun pääsin tankkauspisteelle, näin että Ricky oli lähellä takanani ja Quintanilla edessäni, joten jatkoi prässäämistä. En oikeasti tiennyt, mitä strategiaa noudattaa, mutta kun huominen tulee olemaan vaikea päivä hiekan vuoksi, pidimme tahdin kovana. Totuus on, että olen todella onnellinen ja tyytyväinen toiseen etappivoittoon.

Tilanne 4. kisapäivän jälkeen.

Tilanne 4. kisapäivän jälkeen.

Torstain kisapäivän jälkeen Dakarissa koittaa lepopäivä, ja ralli jatkuu taas lauantaina. Kilpailu on äärimmäisen jännittävässä vaiheessa, ja kun ottaa huomioon, millaisissa maastoissa on ajettu, ja millaisia matkoja, kärjen erot ovat edelleen suhteellisen pieniä. Niinpä ensimmäiset 11 kuljettajaa mahtuu alle 10 minuutin sisälle.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Dakar-organisaatio.