Maisemaa 8. etapilta väliltä Sakaka-Neom. Kuva Eric Vargiolu DPPI.

Maisemaa 8. etapilta väliltä Sakaka-Neom. Kuva Eric Vargiolu DPPI.

Eilisen maanantain Dakar-rallin reitti vei Sakakasta Neomiin, ja sillä oli mittaa kaikkiaan 709 km, josta erikoiskokeita 375 km. Reittiä hallitsevat visuaalisesti vanhat geologiset muodostelmat: kanjonit, kalliot ja vuorikaupalla ruskeaa kiveä, joiden halki kuljettajat joutuivat ajamaan erikoiskokeen toisella puoliskoll; ne a olivat lohtuna Sakakasta lähdön jälkeisille navigointivaikeuksille.

Toisaalta erikoiskokeen alussa oli kivisiä jaksoja, jotka eivät olleet erityisen rengasystävällisiä, minkä saivat kokea sekä Toby Price että Sam Sunderland.

8. etapin tulokset.

8. etapin tulokset.

Hondan Jose Ignacio "Nacho" Cornejo lähti toisena matkaan Sakakan jälkeen. Kärkipaikalta lähti seitsemännen päivän etappivoiton ottanut hallitseva mestari ja Nachon tiimikaveri Ricky Brabec. Chileläinen Cornejo sai pian Brabecin kiinni, ja onnistui paitsi voittamaan etapin, myös kasvattamaan eron kakkoseksi vaikeuksien kautta ajaneeseen Priceen minuuttiin ja viiteen sekuntiin. Ero on merkityksetön, kun ottaa huomioon, että rallia on jäljellä vielä neljä päivää.

Hondan Ricky Brabec ja kisamaisemaa. Kuva Eric Vargiolu DPPI.

Hondan Ricky Brabec ja kisamaisemaa. Kuva Eric Vargiolu DPPI.

Brabec ajoi jaksolla kolmanneksi, ja se riitti nostamaan hänet kokonaiskisassa jo kuudenneksi. Kokonaiskisan kolmantena Cornejon ja Pricen jälkeen on KTM:n Sam Sunderland.

Kokonaistilanne 8. kisapäivän jälkeen.

Toby Price kertoi, että hänellä oli maanantaina keskittymisvaikeuksia.

– Päivä oli minulle todella rankka. Kamppailin tiekirjaan keskittymisen kanssa todella paljon tänä aamuna. Olin vähän väsynyt eilispäivän kolarista. Oli hyvä tunne päästä maaliviivan yli. Olen iloinen, että olemme täällä ja laitamme kaiken kuntoon illan mittaan, sitten valmistaudumme jäljellä oleviin muutamiin päiviin. Leuka on kunnossa, ottaa vain vähän koville syödä. Se on hieman turvoksissa, ja minulla on vähän päänsärkyä, mutta se ei ole liian paha – ei murtuneita luita tai mitään, sain vain muutamia tikkejä haavoihin. Kaikki on hyvin ja hienosti, Price vakuutteli.

Laia Sanz, GasGas. Kuva Frederic De Floch DPPI.

Laia Sanz, GasGas. Kuva Frederic De Floch DPPI.

Pricen takarenkaan sivu halkesi päivän aikana, ja koska uuden renkaan vaihtaminen olisi tuonut 30 minuutin aikasakon, mies kursi halkeaman kasaan nippusiteiden ja ilmastointiteipin avulla. Kuin ihmeen kaupalla rengas kesti maaliin asti. Tosin mies oli sanojensa mukaan kiihdytellyt varovasti.

Cornejo avaa puolestaan reittiä huomenna.

– Tavoitteena ei ollut voitto, mutta oli tosi vaikea pitää muita ajajia sopivasti takana, koska he olivat niin kaukana meistä, Cornejo kertoi. – Nyt minulla on hieman etua toisena ajavaan kuljettajaan, mutta ero ovat edelleen pieni, joten meidän täytyy jatkaa samalla keskittymisellä. Yritämme saada työn kunnialla päätökseen, huomenna yritämme avata niin puhtaasti kuin voimme ja menettää aikaa niin vähän kuin mahdollista.

Lorenzo Santolino, Sherco. Kuva: Antonin Vincent, DPPI.

Lorenzo Santolino, Sherco. Kuva: Antonin Vincent, DPPI.

Kokonaiskisan kymmenen kärki näyttää moottoripyörämerkeittäin lueteltuna varsin tylsältä: 1: Honda, 2. KTM, 3: KTM, 4,5 ja 6: Honda. 7 ja 8: KTM, sitten sentään yhdeksäntenä on Sherco ja kymmenentenä Husqvarna.

Teksti Erkki Mäki, kuvat Dakar.