Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että yleensä kauppiaat ja valmistajat kamppailevat parhaasta mahdollisesta näkyvyydestä Amazon-verkkokaupassa, mutta Harley pyrkii eroon siitä.

Harley on itse asiassa jo lopettanut nimellään varustettujen tuotteiden myynnin verkkojätin sivustoilla, ja syynä on se, että se syö H-D:n oman virallisen jälleenmyyjäverkoston myyntiä. Asiasta kertoi Harleyn pääjohtaja Jochen Zeitz Detroit Newsille antamassaan haastattelussa.

– Haluamme, että meillä on täysin integroitu digitaalinen sähköinen liiketoiminta yhdessä jälleenmyyjiemme kanssa, Zeitz kertoi. – Amazon ei oikein sovi yhtälöön jälleenmyyjiemme kanssa.

Amazonin reaktio asiaan ei vielä ole tiedossa.

Harley ei ole ensimmäinen huippubrändi, jonka tiet verkkojättiläisen kanssa ovat eronneet. Nike lakkasi myymästä lenkkitossuja ja muita vaatteitaan Amazonissa jo kaksi vuotta sitten.

Amazonista luopuminen on osa Harleyn uutta liiketoimintastrategiaa, jolla se pyrkii palaamaan voitolliselle kasvupolulle. Harelyn myynti on pienentynyt vakavasti viimeisen kuuden vuoden ajan, ja tappio viime vuoden viime neljänneksellä oli yllätyssuuri.

Strategian keskeisiä elementtejä ovat merkin brändin ja hinnoitteluvoiman vahvistaminen. Ei pelkästään moottoripyörämyynnin, vaan myös komponenttien, lisävarusteiden ja vaatteiden osalta.

Osana strategiaa yritykseen perustettiin digitaalisen toiminnan johtajan paikka verkkokauppapalvelujen parantamiseksi.

Aiheesta aiemmin:

Harley-Davidsonin myynti romahti loppuvuodesta 2020; uusi strategia liian entisenlainen?

Teksti Erkki Mäki, kuva Harley-Davidson