Bikesure-vakuutusyhtiö tutki 673 motoristin mielipiteitä selvittääkseen heidän valmiuttaan ja asenteitaan siirtymisestä sähkömoottoripyöriin, sekä sitä, miksi osa motoristeista edelleen on haluton tai epävarma halustaan siirtymisestä sähköisen voimanlähteen käyttöön.

Kyselyn tulokset olivat todella mielenkiintoisia. 

Nuoret ovat sähköisempiä

46,7 % motoristeista joko haluasi omistaa sähköisen moottoripyörän, skootterin tai mopedin ja 3,6 % oli jo sellainen. Nuoret suhtautuivat sähkömoottoripyöriin  suopeammin: 58 % alle 25-vuotiaista kertoi olevansa kiinnostunut omistamaan sähköisen moottoripyörän, kun prosenttiosuus pieneni iän noustessa. 41 % 55-64-vuotiaista oli innostunut sähkömoottoripyöristä, mutta enää vajaa kolmannes (32 %) yli 65-vuotiaista.

Sähkömoottoripyörien kaasuvaste on välitön, ja 100 % väännöstä on käytettävissä heti, kun kosketaan kaasukahvaan. Myös kiihtyvyys on omaa luokkaansa. 57,8 % vastaajista olikin innostunut sähkömoottoripyörän välittämästä väännöstä ja tehosta.

Nuoret olivat tässäkin omaa luokkaansa, eli 84,9 % alle 25-vuotiaista innosti kova vääntö ja teho. Tässä kohtaa myös vanhemmat ikäluokat olivat kiinnostuneita asiasta, samaa tunnusti yli puolet 55-64-vuotiasta.

Cake Kalk AP ja Goal Zeron siirrettävä latausasema. Tässä ilman aurinkokennoja.

Cake Kalk AP ja Goal Zeron siirrettävä latausasema. Tässä ilman aurinkokennoja.

Vaikka sähkömoottoripyörät ovat kalliimpia hankkia, niitten ylläpitokustannukset ovat paljon pienemmät. Sähkö on halvempaa kuin bensiini, myös pyörien huollontarve on pienempi. 43,7 % kysellyistä oli sitä mieltä, että sähköiset kaksipyöräiset ovat taloudellisempia kuin niiden bensiinivastaavat.

26 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi, että he eivät ole kiinnostuneita sähkömoottoripyöristä tai -skoottereista. Lisäksi 23 % oli epävarma sen suhteen, haluaisivatko koskaan omistaa sellaista.

Kaksi kolmasosaa eli 65,1% oli sitä mieltä, että lyhyt ajomatka latauksella estää heitä siirtymästä sähkömoottoripyöriin. Latauksen kesto esti 51,1 % hankkimasta sähköistä vaihtoehtoa ja 42,2 % asiaan vaikutti puuttuva bensiinimoottorin soundi.

44% vakaumus oli, että bensiinikäyttöisten moottoripyörien myyntiä ei saisi koskaan kieltää.

Nämä asiat kiinnostivat

Sähkömoottoripyöristä kiinnostuneet asettivat seuraavat seikat syiksi siirtyä niihin:

- Ne ovat taloudellisempia kuin polttomoottoripyörät 43,68 %

- Ne ovat hiljaisempia ja saastuttavat vähemmän 29,27 %

- Ne ovat kevyempiä 23,63 %

- Ne voivat auttaa pienentämään hiilijalanjälkeä 38,34 %

- Ne antavat välittömästi täyden väännön 57,8 %.

Tutkimuksen tuloksiin voit perehtyä tarkemmin täällä.

Tero Kiira tyypittämässä Harley-Davidson Livewireä. Kuva Matteo Cavadini.

Tero Kiira tyypittämässä Harley-Davidson Livewireä. Kuva Matteo Cavadini.

Sähkömoottoripyörät tulevat

Tutkimus osoittaa, vaikka sen otanta onkin suhteellisen pieni, emmekä tiedä, millä perusteella ja miten se on tehty, että sähkömoottoripyörät tulevat. Tulo sitäpaitsi varmasti kiihtyy sitä mukaa kuin ympäristösäädökset tiukkenevat ja isommat moottoripyörävalmistajat tuovat markkinoille edullisia ja järkeviä sähkömoottorisia malleja.

Suomessa sähkömoottoripyörien verotus on korkeampi kuin vastaavien autojen, ja epäilemättä sellaisena pysyy. Onhan bensiinikäyttöisten moottoripyörienkin autovero pahimmillaan 2-3 kertaa korkeampi kuin autojen, joten täällä yleistyminen varmaankin on hitaampaa juuri hinnan vuoksi.

Jonkinlainen rajapyykki lienee vuosi 2030. En tarkoita sitä, että siihen mennessä markkinoilla olisi vain sähkökäyttöisiä moottoripyöriä, mutta monen maan ilmastotoimet on ajoitettu kiristyviksi siihen mennessä ja monen ison kaupungin ydinkeskustan liikenne alkaa olla mahdollista vain sähköisillä ajoneuvoilla. 

Teksti Erkki Mäki, kuvat useita kuvaajia.