– Emme vielä tiedä mitä muutoksia on tulossa. Hanke on vasta käynnistetty. Ministeriö on ilmoittanut olevansa huolissaan nuorten liikennekäyttäytymisestä. Ajokieltojen määrä on nousussa ja ajokäyttäytymisen riskihakuisuus lisääntynyt, sanoo Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.

Liikenneopettajat ovat toistuvasti tuoneet esiin sitä seikkaa, että vuoden 2018 ajokorttilaki muutti ajokortin suorittamisen liikennekasvatuksen sijaan pikakurssiksi, jonka ainut tavoite on läpäistä ajokoe. Melkein kuka vain voi opettaa ketä vain, opetuslupaopettajalta ei vaadita edes teoriakokeen suorittamista nykyisin.

Suurella määrällä ajotunteja läpäistään kyllä mekaanista ajotaitoa mittaava tutkinto, mutta tutkinnossa ei voida mitata kuljettajan riskihakuisuutta. Ajokokeiden hyväksymisprosentit ovat laskeneet ja tutkintojonot ovat kasvaneet.

Harmaa talous ja kokeilukulttuuri rehottaa. Todistuksiakin on väärennelty ja osa on jäänyt asiasta kiinni. Ongelmia on paljon ja juurisyy opettajien mukaan on liiallinen opetuksen vapautus, jolle 2018 lakiuudistus perustui, kerrotaan Liikenneopetus ry:n tiedotteessa.

Koulutuksen merkitys liikenneturvallisuuden parantamiseksi

Liikenneturva ehdotti, että uudella kuljettajalla tulisi olla ensimmäisinä kuukausina ajokortin saannin jälkeen aikuinen kyydissä. Liikenneopettajat pitävät erittäin hyvänä sitä, että Liikenneturva ehdottaa rohkeitakin uudistuksia liikenneturvan parantamiseksi.

– Hyvä kun pitkästä aikaa keskustellaan liikenneturvallisuuden parantamisesta. Olemme keskustelleet opettajien kanssa tästä ehdotuksesta ja meidän mielestämme parempi vaihtoehto on kattavampi koulutus kaikille ennen ajokortin saantia kuin tämäntyyppinen rajoitus. Koulutus on paras lääke ja toimii ennaltaehkäisevästi valtaosalle, sanoo Kristiina Anunti.

Ennen vuotta 2018 autokoulu oli useampivaiheinen. Vaikka jatkovaiheet paransivat turvallisuutta, liikenneopettajat eivät usko että palaaminen täysin vanhaan tulee tapahtumaan. Tällä hetkellä malli on kuitenkin liian vapautettu ja typistetty.

– Turvallisuuteen liittyvällä alalla ei saa mennä liikaa vapautus ja hinta edellä. On kaikkien liikenteenkäyttäjien yhteinen etu, että ajokorttilakia muutetaan vain liikenneturvallliuus edellä, sanoo Anunti.

Tämä on toimituksenkin kanta: hyvinkoulutettu autoilija on pienempi turvallisuusriski paitsi itsensä ja muiden tielläliikkujien, myös motoristin kannalta.