Hero ja Gogoro perustavat yhteisyrityksen tuomaan taiwanilaisyrityksen akunvaihtoteknologian infrastruktuurin Intiaan ja tekevät yhteistyötä Hero-brändin alla kulkevien Gogoron vaihtoakuilla varustettujen sähköisten ajoneuvojen kehittämiseksi maan markkinoille.

Intian markkinoilla on käytössä yli 225 miljoonaa bensakäyttöistä kaksipyöräistä ajoneuvoa, joten siellä on valtavat potentiaaliset markkinat sähköisille versioille, kunhan akkuteknologian hinta putoaa käytännölliselle tasolle.

Gogoro Network perustuu pysäköintihalleihin tai vastaaviin rakennettuihin akkujen massalatausasemiin, jossa voi olla jopa kymmeniä modulaarisia akkuja latautumassa kerralla. Asemia voi tilassa olla tietenkin myös useampia.

Akut ovat standardoidusti saman kokoisia, ja niiden vaihtaminen sujuu todella nopeasti. Sähköskootterissa voi olla istuimen alle sijoitettuna esimerkiksi yksi tai kaksi akkua. Kun käyttäjä ajaa töihin tai kauppaan, hän voi vaihtaa akut tuoreisiin samalla, kun pysäköi skootterinsa.

Gogoron akunvaihtoasema.

Gogoron akunvaihtoasema.

Gogorolla on jo olemassaoleva käyttäjäkunta Taiwanissa ja myös joissain Euroopan suurkaupungeissa. Järjestelmän tarjoamasta potentiaalista kertoo jotain, että Hondan, Yamahan, Piaggion ja KTM:n perustama konsortio on myös aloittanut Hondan vaihtoakkujärjestelmään perustuvan standardin luomisen.

Nyt julkistettu Heron ja Gogoron yhteistyö tukee myös intialaisvalmistajan parhaillaan tekemää tutkimustyötä yrityksen kahdessa tutkimuskeskuksessa. Niistä toinen sijaitsee Jaipurissa Intiassa ja toinen Saksassa.

– Olemme urbaanin liikkuvuuden ja älykaupunkien kehityksen kriittisessä vaiheessa. Tarve sähköiseen liikkumiseen ja lataamisen on erittäin suuri Intiassa, totesi Gogoron pääjohtaja Horace Luke. – Hero-Gogoro-kumppanuus tiedostaa nämä haasteet ja hyödyntää Heron vahvuutta Intian markkinoilla ja Gogoron johtavia teollisia innovaatioita älyajoneuvojen toimittamiseksi ja lataamiseksi Gogoron latausasemaverkostolla.

Gogoron skoottereita käyttää jo yli 375 000 kuljettajaa, ja akunvaihtoasemia on 2000. Gogoro Network vastaa 265 000 päivittäisestä akun latauksesta ja vaihdosta, ja kaikkiaan latausvaihtoja on tehty jo yli 174 miljoonaa tähän päivään mennessä.

Aiheesta aiemmin:

Gogoron vaihdettavien akkujen ja latausasemien standardiin sitoutui uusi skootterivalmistaja

Honda, KTM, Piaggio ja Yamaha kehittämään yhdessä vaihdettavien akkujen standardia moottoripyörille ja kevyille sähköajoneuvoille

Teksti Erkki Mäki, kuvat Gogoro