Indian on jättänyt asiasta patenttihakemuksen jossa järjestelmä on sijoitettu Roadmasterin tyyppiseen pyörään, kertoo Cycleworld.

Tutkasta on tulossa uusin turvateknologia, joka jokaisella moottoripyörävalmistajalla on oltava käytössä jossain mallissaan. Ducatilla, KTM:llä ja BMW:llä on jo sellaiset käytössä mukautuvissa vakionopeudensäätimissä, ja teknologiaa ovat kehittämässä myös Kawasaki ainakin yhteen mallivuoden 2022 malliinsa ja Honda Gold Wingiinsä ja Africa Twiniinsä. Harleylläkin on asia työn alla.

Seuraavan sukupolven turvajärjestelmä

Indian Motorcycle on kuitenkin suunnittelemassa jo paljon monimutkaisempaa seuraavan sukupolven järjestelmää, joka sisältää useita tutkia ja kameroita sekä haptisen palautejärjestelmän. Viimemainittu on yhdistetty kuljettajan istuimeen, joka värisemällä kertoo, mistä päin mahdolliset uhat ovat lähestymässä.

KTM:n ja BMW:n järjestelmät on sijoitettu eteen, missä niitä käytetään ensisijaisesti mukautuvan vakionopeudensäätimen ohjaukseen ja törmäysvaroittimena. Vain Ducatilla on myös taakse sijoitettu tutka, joka toimii sokeiden pisteiden hälyttimenä ja varoittaa nopeasti lähestyvistä ajoneuvoista.

Indianin järjestelmä puolestaan koostuu tutkista, jotka monitoroivat tilaa sekä edessä, takana että sivuilla. Samalla ne on liitetty useampaan kameraan, joten järjestelmä koostuu ikään kuin kahdesta erillisestä informaatiota antavasta kerroksesta.

Järjestelmä lähestyy autoissa käytettäviä vastaavia kuljettajaa avustavia turvajärjestelmiä, ja siitähän ei ole mitään pahaa sanottavaa.

Tunnistaa ajoneuvotyypit

Etututka mittaa edessä ajavan ajoneuvon nopeutta ja etäisyyttä, mutta on myös yhdistetty eteenpäin katsovaan kameraan. Se ohjaa samantyyppistä mukautuvaa vakionopeudensäädintä kuin BMW:ssä, Ducatissa ja KTM:ssä. Kamera puolestaan mahdollistaa sen, että järjestelmä tunnistaa edessä ajavan ajoneuvon tyypin; onko kyseessä esimerkiksi henkilöauto, rekka, tai vaikkapa toinen moottoripyörä.

Tällöin järjestelmä voidaan opettaa reagoimaan ajoneuvoon ja sen nopeuteen sekä etäisyyteen riippuen siitä, millainen ajoneuvo on kyseessä.

Indianin järjestelmä mahdollistaa esimerkiksi törmäyksenvaroituksen poiskytkemisen moottoripyörien osalta. Se tekee helpommaksi ajamisen ryhmässä tai paraatissa, jolloin välttyy turhilta varoituksilta.

Indianin patentin mukaan kaksi taaksepäin katsovaa tutkaa on yhdistetty viiteen taaksepäin katsovaan kameraan. Kaksi kameroista on sijoitettu moottorin turvakaariin peilien alapuolelle. Kaksi taas sivulaukkujen taakse poistamaan sokeat pisteet. Lisäksi yksi kamera osoittaa suoraan taaksepäin.

Järjestelmä pystyy tunnistamaan myös takaapäin tulevat ajoneuvot, ja kuten edestä, myös takaa voi kytkeä pois päältä moottoripyörien aiheuttamat hälytykset.

Visuaalisia ja tärinävaroituksia

Järjestelmä antaa visuaalisena varoituksena lähestyvän uhkan kuvan isolle TFT-näytölle pyörän mittaristossa. Se antaa pyörän kuljettajalle aikaa ja mahdollisuuden reagoida tilanteeseen sekä samalla informaatiota siitä, millainen uhka on lähestymässä.

Indian Roadmaster Elite 2020.

Indian Roadmaster Elite 2020. Kuvassa Indian Roadmaster Elite 2020. Siinä ei vielä ole tutkajärjestelmää, mutta iso mittaristo mahdollistaa monenlaisen informaation esittämisen. Myös tutkien varoitusten.

Näytön kautta voidaan myös ohjelmoida järjestelmä reagoimaan, millä etäisyydellä reagoida mihinkäkin uhkaan. 

Indian on myös rakentamassa riisuttua järjestelmää pienempiä pyörämallejaan, kuten Scoutia, varten.

Moottoripyörän ongelma tämäntyyppisissä järjestelmissä voi olla siinä, että visuaalisia signaaleja on yhtäaikaa liikaakin hämärtämässä kuljettajan kykyä tehdä päätöksiä. Tietoa voi tulla yhtäaikaa esimerkiksi mittariston näytöltä ja vaikkapa peileihin sijoitetuista varoitusvaloista, joten Indianin systeemiin kuuluu haptista palautetta antava istuin. Siinä on neljä moottoria, jotka värisevät vuorollaan antaen fyysisen signaalin uhan tulosuunnasta.

Varoittaa myös muita ajoneuvoja

Lisäksi järjestelmä kykenee tekemään pyörästä näkyvämmän muille ajoneuvoille. Mikäli toinen ajoneuvo lähestyy vaarallisesti, pyörä sytyttää hätävilkut, ja mikäli sekään ei riitä, soittaa torvea ja vilkuttaa jarruvaloa, jos tämä ei aiheuta muutosta liian intiimisti lähestyvän ajoneuvon reittiin.

Tutkajärjestelmät ovat siis tulossa myös moottoripyöriin sekä varoitusjärjestelmien että adaptiivisten vakionopeudensäätimien muodossa. Samoin järjestelmien kehitystyössä pyritään ottamaan huomioon ryhmässä ajamisen tärkeys ja sen erityispiirteet kuten se, että kaarteissa ajojärjestys saattaa muuttua, ja edellä ajava ajoneuvo voi väliaikaisesti hävitä tutkan kentästä, joten liian nopeat kiihdytykset eivät ole hyvästä.

Tässä järjestelmässä ei vielä ole V2V-järjestelmää (Vehicle-to-Vehicle), eli muille ajoneuvoille jaettavaa sijaintitietoa, mutta epäilemättä se on helppo lisätä siihen, kunhan autopuolella järjestelmien standardointi etenee riittävän pitkälle. Moottoripyörän sijainnin kertominen muiden ajoneuvojen järjestelmille tuo vasta merkittävää turvaa moottoripyörille. Varsinkin autonomisesti ajavien autojen maailmassa.

Aiheesta aiemmin:

Tutkat tulivat Ducateihin – tässä mallissa niitä on jo kaksi

Vakoiltu: uusi KTM 1290 Super Adventure – uutta tutka, ulkonäkö ja moottori

Vakoiltu: Kawasakin tuleva H2 SX Sport Tourer on varustettu tutkalla

BMW R1250RT ensi katsaus: tutkat tulivat Bemarinkin matkaversioon

Mukautuvan vakionopeudensäätimen käyttö nostaa ylinopeuksien määrää neljänneksellä

Patenttipaljastus: Gold Wingiin tulossa tutkaohjattu, mukautuva vakionopeudensäädin

BMW:n uusi mukautuva vakionopeudensäädin huolehtii välimatkasta edelläajavaan

EICMA: hätäjarrutusassistentti ja mukautuva vakionopeudensäädin tulevat myös moottoripyöriin