Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Ténéré 700 on esittelystään lähtien ollut menestysmalli. Tämän monipuolisen ja ketterän adventurepyörän kysyntä on ollut valtavaa koko Euroopassa, myös Suomessa. Arvostetun, vääntävän ja vahvan moottorin, kompaktin rungon ja pitkäliikkeisen jousituksen ansiosta Ténéré 700 on osoittautunut sopivaksi moottoripyöräksi monille. Se on kelpo seuraaja alkuperäiselle Ténéré'lle, joka loi Adventure-luokan 1980-luvulla ja teki seikkailemisesta todellisuutta tuhansille motoristeille.

Etenkin Ténéré 700:n maastoajo-ominaisuuksien ansiosta tuhannet motoristit ovat päässeet tyydyttämään seikkailunhalunsa pitkien ajomatkojen ja erilaisten Adventure-henkisten maastoajoretkien muodossa. Monet ovat panostaneet oman pyöränsä kustomointiin ja Yamahan MyRide-sovelluksessa jaetut tarinat ovat inspiroineet uusia motoristeja kokemaan matka-ajon uusia ulottuvuuksia.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Tämä on motivoinut Yamahaa pohtimaan Ténéré 700:n viemistä seuraavalle tasolle ja vierailemaan Afrikan aavikkomaisemissa, joissa alkuperäinen Ténéré XT660 syntyi yli 40 vuotta sitten. Yamaha avaa uuden luvun Ténéré-malliston historiassa julkistamalla moottoritehoa ja käytettävyyttä parantavilla Yamahan omilla kisaosilla terästetyn Ténéré 700 Raid ‑prototyypin.

Yamaha on kehittänyt prototyypin Euroopassa hyödyntämällä aavikkoralleissa ja maastokilpailuissa menestyneiden Alessandro Botturin ja Pol Tarrésin kokemusta. Kaksikon tavoitteena on ollut kehittää Ténéré 700, joka on ominaisuuksiltaan omiaan Marokon aavikon vaativissa oloissa.

Tiedossa ei vielä ole, milloin malli tulee markkinoille, mutta valmistaja kertoi proton aloittavan uuden luvun maineikkaan mallisarjan historiassa.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Ténéré 700 Raid ‑prototyypin tekniset ominaisuudet

  • Moottori
  • - Titaaninen Akrapovič-pakoputkisto
  • - GYTR-ohjelmoitu ECU-yksikkö
  • - Huipputehokas ilmansuodatinkotelo ja -suodatin
  • - 48-hampainen takaratas
  • - Ylikokoinen, tehokas jäähdytin
  • - Kaksi jäähdytystuuletinta
  • - Vesipumpun uudenmallinen kansi
  • - Uusi öljynjäähdytin
  • - Kestävä Rekluse-kytkin
  • - Kaksiosainen kytkinkopan kansi
  • - Uudenmallinen kytkinvipu
  • Jousitus
  • - Pitkäjoustoinen, 48 mm läpimittainen etuhaarukka, joustoliike 270 mm
  • - CNC-koneistetut T-kappaleet
  • - Takana uusi pitkäjoustoinen iskunvaimennin, joustoliike 260 mm
  • - Takajousituksen optimoitu linkkurakenne
  • Jarrut
  • - Edessä iso, 300 mm jarrulevy
  • - Kilpakäyttöön mitoitetut jarrupalat
  • - Päivitetty etujarrun pääsylinteri
  • - Uudenmallinen etujarrukahva
  • - Takana iso, 267 mm jarrulevy
  • - Uusi jarrusatulakiinnike
  • - Edessä ja takana teräspunosjarruletkut
 

Aiheesta aiemmin:

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.

Yamaha Tenere 700 Raid -prototyyppi.