Hornet-mallinimi tarkoittaa herhiläistä, joten kovin kesyä mallia japanilaisvalmistajalta lienee turhaa odottaa. Ja niinhän se itsekin toteaa: "Hornet on ollut tunnettu päihdyttävästä moottorin suorituskyvystä ja ketteryydestä sovitettuna terävimpään streetfighter-tyyliin".

Tulevan Hornetin tyylikirja on varmaan ainakin jossain määrin luettavissa oheisista Hondan julkistamista vedoksista. Sitä, millainen on lopullinen versio, ne eivät välttämättä kerro.

Sen verran vihjettä kuitenkin saatiin, että moottori olisi rinnakkais-twin Unicam-venttiilikoneistolla (yksi kannen yläpuolinen nokka-akseli), ja komponenttien asettelussa on samanlaisuutta Africa Twinin tai Rebel 1100:n moottoriin, moottori vaikuttaa kuitenkin lyhyemmältä.

Hornet ja Transalp ne yhteen sopii?

Maailmalla on liikkunut huhuja tulevasta uudesta Transalpista, eli 1100 Africa Twinin pienemmästä versiosta, joka olisi suora kilpailija Yamahan Tenere 700:lle. Sen moottoriksi kaavaillaan kokonaan uutta 755 cm3 rinnakkaistwiniä, joka olisi tehokkaampi. mutta kooltaan pienempi kuin Honda NC750:n tämänhetkinen versio.

Tulevan Hornetin luonnos.

Tulevan Hornetin luonnos. Katse moottoriin. Sehän voi olla vaikka sähköinen?

 

Honda on ahkerasti rekisteröinyt kumpaakin mallinimeä sekä Hornetia että Transalpia ympäri maailman tämän vuoden mittaan. Onko tässä tapahtumassa samanlainen kuvio kuin Africa Twinin 1100-kuutioisen moottorin kanssa, eli että ensin esitellään AT, sitten Rebel-cruiseri samalla moottorilla ja lopulta vielä NT1100 sport-tourer? Seuraavaksi sitten Hornet ja Transalp samalla pienemmällä moottorilla?

Honda kertoi, että Hornetin osalta kyse on keskikokoisesta pyörästä, joten 755 kuutiosenttimetriä voisi kokoluokkana olla hyvä arvaus.

Honda ei kertonut, milloin Hornet julkistetaan, oletettavasti ensi syksyn EICMA:ssa viimeistään. Transalp-mallinimen uudesta tulemisesta Honda ei virallisesti ole kommentoinut mitään.

Aiheesta aiemmin:

Huhut Honda XL750L Transalpista voimistuvat – esittely marraskuussa?

Kaikki Milanon EICMA 2021 -moottoripyörämessujen juttumme löydät täältä – päivittyy yhä